Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Toll og tull

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-08-08, 19:45   #1
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Toll og tull

Noe slo meg... Er det noe mindre tollgrense mellom de nordiske landene? Jeg har flere ganger kjøpt for over 200 kroner fra Sverige og Danmark, har jeg bare hatt flaks (er snakk om klær/hijaber, fra privatpersoner stort sett), eller er det noe regler mellom de nordiske landene?

__________________
I think I have OCD. Obsessive Conure Disorder.
Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 19:55   #2
Jålebeinet
med tunga på styret
 
Jålebeinet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.058
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Toll og Tull

Nei. Du har bare hatt flaks.

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 19:56   #3
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Toll og Tull

Okay. Fint å vite at jeg kan ha flaks en gang innimellom også

__________________
I think I have OCD. Obsessive Conure Disorder.
Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 19:59   #4
Ying
Kor e alle helter hen?
 
Ying sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: midt i bakken
Innlegg: 1.147
Ying imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Toll og Tull

Er det toll og mva når det er snakk om kjøp fra privatpersoner da . Jeg trodde det bare var på nye varer.

Ying er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 20:01   #5
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.425
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Toll og Tull

Er det ikke 5000 som er grensen?

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 20:03   #6
Jålebeinet
med tunga på styret
 
Jålebeinet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.058
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Toll og Tull

Ying: kjøp er kjøp, fra privatpersoner eller ei.

Pelen: nå har du drømt

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 20:10   #7
Ying
Kor e alle helter hen?
 
Ying sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: midt i bakken
Innlegg: 1.147
Ying imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Toll og Tull

Da har jeg lært noe nytt i dag også. Det er i grunnen helt utrolig at den grensen på 200,- ikke er hevet ennå. Håper det skjer snart.

Ying er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 20:23   #8
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Toll og Tull

Disse reglene er relativt komplisert men man kommer langt med en forenklet kortversjon:
Hvis man kjøper noe man får tilsendt fra utlandet skal man betale 25% mva. Hvis verdien av varen er under 200 slipper man å betale mva (uansett hva man har betalt for frakt). Hvis verdien av varen er over 200 skal man betale mva av både vareverdien og fraktbeløpet.
Hvis man får en gave fra utlandet skal man betale 25% mva, men slipper å betale dersom verdien av gaven er under 1000. Gaven må være sendt fra en privatperson for å kvalifisere, hvis den er sendt fra et firma gjelder grensen på 200.
Det er ikke mva på bøker. Og det er nesten ingeting det er toll på, men klær og tekstiler er et unntak og der kan det i noen tilfeller være toll på opptil 10,7%
For alkohol, tobakk, medisiner og en del annet gjelder andre regler.
Man bryter loven dersom man ikke betaler mva eller toll. Hvis avsender merker forsendelsen med for lav verdi eller oppgir at det er gave uten at det er korrekt bryter avsender loven i de fleste land.

(Hvis man tar med seg varer selv fra utlandet gjelder andre satser og der er vel grensen for fritak fra mva 5000. Det er nok det Pelen tenker på.)

Og for å ta med hva jeg mener, så bør grensen for mva-fritak for handel fra utlandet settes ned til 0 kroner, men det må samtidig bli slutt på at posten kan ta de vanvittig høye gebyrene sine. Jeg har til gode å se noen særlig fornuftige argumenter for å heve denne grensen.

Ben "this sure gets asked a lot" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 20:25   #9
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.418
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Toll og Tull

Jeg tror ikke det er noen grense hvis det er bruktkjøp? Så kjøp av brukte klær eller ting fra privatpersoner er untatt fra fortolling?

Eller har jeg bare drømt dette?

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 20:26   #10
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Toll og Tull

Opprinnelig lagt inn av Martis, her.

Jeg tror ikke det er noen grense hvis det er bruktkjøp? Så kjøp av brukte klær eller ting fra privatpersoner er untatt fra fortolling?

Eller har jeg bare drømt dette?

Det heter ønsketenkning.

Ben "fred, frihet, etc." Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 20:27   #11
Jålebeinet
med tunga på styret
 
Jålebeinet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.058
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Toll og Tull

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

.

(Hvis man tar med seg varer selv fra utlandet gjelder andre satser og der er vel grensen for fritak fra mva 5000. Det er nok det Pelen tenker på.)

Den er på 6000.

Martis: du har drømt. Du også
De samme reglene for avgiftsberegning gjelder om varen er splitter ny eller brukt.

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 20:29   #12
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.425
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Toll og Tull

Opprinnelig lagt inn av Jålebeinet, her.

Ying: kjøp er kjøp, fra privatpersoner eller ei.

Pelen: nå har du drømt

Jeg må innrømme at jeg tenkte at Nabbe skulle reise over grensen selv og ikke sende ting.

Den grensen bryr jeg meg for øvrig særdeles lite om. Har den altså blitt endret til 6000?

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 20:32   #13
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Toll og Tull

Jeg har kjøpt både brukt og nytt... Kanskje de har skrevet lavere verdi da, jeg har liksom ikke saumfart pakkene når de har kommet i postkassen min hehe...

__________________
I think I have OCD. Obsessive Conure Disorder.
Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 20:39   #14
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.418
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Toll og Tull

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Det heter ønsketenkning.

Ben "fred, frihet, etc." Murphy

Det var da som farsken.

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no