Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Tråden for de beste oppskriftene på "annerledes" middager

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-11-22, 21:05   #1
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tråden for de beste oppskriftene på "annerledes" middager

Gadd ikke å tenke ut en bedre tittel på denne tråden etter 8 minutter i tenkeboksen.

Etter at jeg trålet gjennom middagstrådene her inne litt og fant noen linker på spesielle retter (feks koreansk kyllinggryte) jeg vil teste ut så tenkte jeg at det hadde vært artig med en oppskrifts-samletråd for nettopp slike litt annerledes retter.

Så, dersom noen har en spennende oppskrift litt utenom det vanlige som de vil dele, del den gjerne her! Her er en av mine gjengangere, som absolutt anbefales! Tofu er en svært undervurdert vare på våre kanter, det er bare så godt, men kan sikkert byttes ut med noe annet for skeptikere. Vil allikevel anbefale å prøve (ikke bruk silketofu, kun fast tofu). Alle 5 ungene her i huset elsker retten og det var den som fikk dem alle til å få dilla på nettopp tofu.

Dubu Jorim - koreansk chilitofu

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.

Sist redigert av Dixie Diner : 01-12-22 kl 19:13. Årsak: La til en link
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-22, 22:31   #2
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.426
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Tråden for de beste oppskriftene på "annerledes" middager

Perfekt tråd. Skal definitivt bidra etter hvert.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-22, 22:39   #3
Musemus
<3
 
Musemus sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 6.549
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tråden for de beste oppskriftene på "annerledes" middager

Lahmacun.

https://www.etkjokken.com/2021/03/tyrkisk-lahmacun/

Helt nydelig smak!

__________________
Storesøster 08
Lillebror 11

Musemus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-22, 22:50   #4
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Tråden for de beste oppskriftene på "annerledes" middager

Jeg har ingen bidrag, men jeg har merket meg at det er flere her inne med forbindelse til Nederland og kunne tenkt meg noen gode oppskrifter på indonesisk mat. Ikke har jeg vært i Indonesia og ikke i Nederland (bortsett fra mellomlanding på Schipol), og ikke har jeg smakt indonesisk noe annet sted heller. Jeg har googlet en del, men hvis noen sitter på en smashing, egenprøvd/egenerfart oppskrift hadde det vært gøy.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-22, 07:41   #5
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tråden for de beste oppskriftene på "annerledes" middager

Opprinnelig lagt inn av Musemus, her.

Lahmacun.

https://www.etkjokken.com/2021/03/tyrkisk-lahmacun/

Helt nydelig smak!

Det lager vi ofte! Supergodt, og mannen i huset sin favoritt. Bruker vegetarisk kjøttdeig, ellers så autentisk som mulig. Pleier å lage/spise den som pizza, ikke rull. Nydelig.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-22, 12:45   #6
Musemus
<3
 
Musemus sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 6.549
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tråden for de beste oppskriftene på "annerledes" middager

Vi spiste den som rull i helga, og det var helt nydelig! Var ei syrisk venninne av dattera mi som laget til oss.

I Tyrkia får man kjøpt de i frysedisken, men de syns jeg blir for tørre og ikke gode på smak.

__________________
Storesøster 08
Lillebror 11

Musemus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-22, 14:19   #7
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.039
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tråden for de beste oppskriftene på "annerledes" middager

I dag skal vi ha Laab. Ikke sikkert det er spesielt nok, men godt er det!

https://trinesmatblogg.no/recipe/lun...alat-laab-gai/

__________________
jepp, jeg mangler stor forbokstav
Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-22, 14:32   #8
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.961
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tråden for de beste oppskriftene på "annerledes" middager

Hva definerer egentlig en annerledes middag? Jeg synes det er vanskelig å bidra siden jeg ikke vet hva som er annerledes nok.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 30-11-22, 15:26   #9
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Tråden for de beste oppskriftene på "annerledes" middager

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Hva definerer egentlig en annerledes middag? Jeg synes det er vanskelig å bidra siden jeg ikke vet hva som er annerledes nok.

Tenkte det samme.

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-22, 16:58   #10
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tråden for de beste oppskriftene på "annerledes" middager

Ja nei ingenting blir jo feil men tenker på middager som ikke er typiske i de fleste norske hjem som fiskepinner, kjøttkaker, pølser osv.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-22, 17:03   #11
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.024
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tråden for de beste oppskriftene på "annerledes" middager

Jeg har oppskrift på en marokkansk lammegryte som er helt magisk god:

Marokkansk lammegryte med søtpotetmos

Her må du ikkje la deg skremme av den lange ingredienslista. Ta sjansen, og du får ei utruleg smaksoppleving.

---

800 g lammelår i skiver (eller bruk fårikålkjøt, det går også)
salt og pepar
olje til steiking
1 bunt koriander med røter (kjøp på "innvandrarbutikk")
3 cm ingefærrot
3 kvitlauksfedd
2 raude chili
3 raudlauk
1 kanelstang
1/2 ts korianderfrø
1/2 ts heil spisskummen
1/2 ss anisfrø
5 heile kardemommekapslar
2 stjerneanis
1 liter kyllingkraft
1 dl soyasaus
1/2 dl lønnesirup
200 g svisker
2 lime

600 g søtpotet
100 g smør
1 sitron
2 dl yogurt naturell
---
Del kjøtet i bitar. Krydre raust med salt og pepar og brun kjøtet i olje. Legg kjøtet til side.

Surr grovhakka raudlauk, finhakka korianderrot, ingefær, kvitlauk og chili blank i oljen etter lammet. Støt kryddera (utanom kanelstang og stjerneanis) i morter, ha dei i laukblanding og steik nokre minutt til.

Tilset kjøt og kyllingkraft, la putre i ein liten time.

Tilset soyasaus, lønnesirup og svisker og la koke minst ein halvtime til. Kjøtet må vere lenge nok på varmen til å bli godt og mørt.

Smak til med limesaft.

---

Del søtpoteten i terningar og kok den mør. Mos den saman med smør, smak til med salt og pepar.

---

Bland yoghurt med skalet og safta frå sitronen.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg lammegryte.jpg (116,2 KB, 26 visninger)
__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 30-11-22, 21:28   #12
Musemus
<3
 
Musemus sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 6.549
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tråden for de beste oppskriftene på "annerledes" middager

Den hørtes himmelsk god ut!

__________________
Storesøster 08
Lillebror 11

Musemus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-22, 00:21   #13
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.426
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Tråden for de beste oppskriftene på "annerledes" middager

Den ER himmelsk!!!

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-22, 17:39   #14
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.426
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Tråden for de beste oppskriftene på "annerledes" middager

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Gadd ikke å tenke ut en bedre tittel på denne tråden etter 8 minutter i tenkeboksen.

Etter at jeg trålet gjennom middagstrådene her inne litt og fant noen linker på spesielle retter (feks koreansk kyllinggryte) jeg vil teste ut så tenkte jeg at det hadde vært artig med en oppskrifts-samletråd for nettopp slike litt annerledes retter.

Så, dersom noen har en spennende oppskrift litt utenom det vanlige som de vil dele, del den gjerne her! Her er en av mine gjengangere, som absolutt anbefales! Tofu er en svært undervurdert vare på våre kanter, det er bare så godt, men kan sikkert byttes ut med noe annet for skeptikere. Vil allikevel anbefale å prøve (ikke bruk silketofu, kun fast tofu). Alle 5 ungene her i huset elsker retten og det var den som fikk dem alle til å få dilla på nettopp tofu.

Dubu Jorim - koreansk chilitofu

Lagde den koreanske tofuretten i dag. Veldig god. Takk for tips!

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-22, 08:29   #15
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tråden for de beste oppskriftene på "annerledes" middager

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Lagde den koreanske tofuretten i dag. Veldig god. Takk for tips!

Så kjekt å høre. Jeg elsker den. Lagde faktisk "ribbe" av tofu bare for moro skyld, det ble helt hinsides godt (ikke sammenlignbart på smak, selvsagt, men som en egen rett - nydelig). Håper tofu blir mer vanlig i Norge etterhvert, så det er enklere å få tak i.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no