Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Sportshjørnet

Når er det vanlig at barn lærer å sykle?

Sportshjørnet Alt som har med sport å gjøre passer inn her.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-04-10, 19:58   #41
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.322
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Når er det vanlig at barn lærer å sykle?

Opprinnelig lagt inn av Kaprifol, her.

Jeg kan dra opp snittet litt, jeg har en på 6,5 som ikke kan ennå. Men nå vil hun!

Drar opp snittet med flere jeg:

Eldste 6 år og 4 mnd. Lærte seg "selv", ville ikke at vi skulle holde, så det var veldig behagelig for de voksne...

Mellomste nesten 7 år. Da jeg tok av støttehjulene bestemte hun seg for å IKKE sykle da...

Yngste er 6 år, og meget forsiktig med sykling. Det er skikkelig skummelt å ikke ha full kontroll, så jeg tror det må skje et mirakel om hun vil lære i sommer.

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-10, 20:26   #42
Hulda
Bør lage seg en tittel selv
 
Hulda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.823
Hulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Når er det vanlig at barn lærer å sykle?

Eldstemann min var 2 år, og de to neste 4 år.

__________________
Firebarnsmor.
Hulda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-10, 20:31   #43
Anuk
Bør lage seg en tittel selv
 
Anuk sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.946
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Når er det vanlig at barn lærer å sykle?

Våren før 1. klasse (6 1/2). Da hadde hun hatt en sesong med støttehjul og neste vår ble vi enig om å ta dem av etterhvert. Andre kvelden hun var ute å prøvde seg alene, så satt hun på sykkelen (og har gjort det siden).

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-10, 20:38   #44
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Når er det vanlig at barn lærer å sykle?

Eldste her var 5år og yngste 4år

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-10, 20:39   #45
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når er det vanlig at barn lærer å sykle?

Vesla kunne det plutselig en dag da jeg hentet henne i barnehagen den våren hun var 5,5 år. Hun kom syklende mot meg på sykkelen til bestevenninna og så ut som hun hadde kunnet det bestandig.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-10, 22:22   #46
Veslemøya
Bør lage seg en tittel selv
 
Veslemøya sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 1.521
Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Sv: Når er det vanlig at barn lærer å sykle?

Min gutt blir 6 år om to mnd. Han stortrives med støttehjulene på, og gir ingen tegn til å ville ha dem av. Men han har yngre søsken som også sykler med støttehjul, hvis det skulle ha noe å si. Jeg regner med at han lærer å sykle i løpet av sesongen.

Veslemøya er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-10, 22:27   #47
Silver
Aktiv
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 193
Silver har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Når er det vanlig at barn lærer å sykle?

Mellom 4 og 7. Ikke alltid det er så lett å finne denne balansen..

Silver er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-10, 22:34   #48
era
Bør lage seg en tittel selv
 
era sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
Innlegg: 3.538
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når er det vanlig at barn lærer å sykle?

Minste sykkla første gang hun fikk prøve uten noe dikkedarier, såvidt fire.
Elste var iallefall seks/sju.

__________________
00 04 10
era er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-10, 22:35   #49
Lilleville
Superduperaktiv
 
Lilleville sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 591
Lilleville er populærLilleville er populærLilleville er populær
Standard

Sv: Når er det vanlig at barn lærer å sykle?

Jeg har inntrykk av at det varierer veldig. I den gamle barnehagen var det en gjeng gutter som lærte å sykle allerede når de var 2,5, sikkert fordi de fikk ha med sykler i barnehagen.

Jeg tenker at det kommer veldig ann på hvor man bor. Her vi bor nå er det desverre umulig å sykle både fordi det er bakke og trafikert veg. Derformå vi dra et sted aktivt for å få det til. Da blir det gjerne mindre sykling enn om vi hadde hatt eget 'tun' eller bodd i en blindvei.

I helga var vi på besøk hos bestefar som bor et sted med brede, flate veier uten trafikk. Da fikk lillebror det til etter få minutter (han er 4år). Vi rakk ikke å få på støttehjulene på arvesykkelen etter storesøter engang (som lærte å sykle på 5årsdagen forøvrig)

Lilleville er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-10, 22:47   #50
Bean
Erfaren
 
Bean sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 1.109
Bean er populærBean er populærBean er populær
Standard

Sv: Når er det vanlig at barn lærer å sykle?

Poden lærte seg å sykle uten støttehjul noen uker før 4årsdagen. Mistemor på snart 4år har ennå støttehjul og trenger det nok hele sommeren, men hun er så liten av vekst at hun rekker ikke helt ned med foten på 12tommers sykkel. Skulle hatt en mindre sykkel, men det har vi ikke funnet.

Jeg tror at det er viktig at sykkelen ikke er for stor for at de skal lære seg det. Vi fant ut at når barnet sitter på sykkelen så skal de kunne ha hele fotbladet i bakken på hver side for at de skal være trygge. Så sykkelen skal med andre ord nesten se for liten ut. Ser at mange foreldre kjøper for stor sykkel som gjør at barnet bruker mye lengere tid siden de ikke har den trygghet med at de kan sette begge bena i bakken.

__________________
2003 & 2006
Bean er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-10, 22:54   #51
pippo
Sangfugl
 
pippo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.799
pippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Når er det vanlig at barn lærer å sykle?

Opprinnelig lagt inn av Bean, her.

Jeg tror at det er viktig at sykkelen ikke er for stor for at de skal lære seg det. Vi fant ut at når barnet sitter på sykkelen så skal de kunne ha hele fotbladet i bakken på hver side for at de skal være trygge. Så sykkelen skal med andre ord nesten se for liten ut. Ser at mange foreldre kjøper for stor sykkel som gjør at barnet bruker mye lengere tid siden de ikke har den trygghet med at de kan sette begge bena i bakken.

Dette er mitt inntrykk også. Her lærte storebror seg å sykle da han var ca 5, mens minstemor lærte det da hun var 3 år.

pippo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-10, 22:56   #52
Mira
Bør lage seg en tittel selv
 
Mira sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.698
Mira er populærMira er populærMira er populærMira er populærMira er populær
Standard

Sv: Når er det vanlig at barn lærer å sykle?

Storesøster lærte å sykle ifjor. Da var hun 5,5 år.
Hun er av den nervøse typen, så dette var første året hun syklet i det hele tatt.

Lillesøster blir 4 i slutten av mnd, hun kan ikke å sykle ennda. Hun er akurat for kort til å trø rundt pedalene på 12" sykkelen.

Av de barna vi er sammen med på fritiden (fra 6 år og nedover) er det bare jenta mi som har sykkel uten støttehjul.

Mira er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-10, 23:04   #53
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når er det vanlig at barn lærer å sykle?

Guttene mine har vært 4, 5, 5 og 6 år når de lærte å sykle. Det har endel å si hvordan man bor og hvor lett tilgjengelig det er å øve seg - min eldste gutt hadde en veldig egnet plass å lære seg å sykle rett utenfor huset, og en bitteliten sykkel. Plutselig kom han inn og sa at nabogutten hadde tryllet sånn at han kunne sykle. Og sykle kunne han. Med de andre har vi måttet gå litt til et sted det var greit å øve, og det var litt mer jobb å lære det. Minstemann ville gjerne sykle da han var 5, men var litt forsiktig og redd og fikk litt skrekken etter et fall, så han lærte det ikke før han var seks. Da begynte jeg å tenke at han var veldig stor til å ikke kunne sykle, men jeg ser jo her at det er endel som er ganske mye eldre og fortsatt ikke sykler.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-10, 08:32   #54
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når er det vanlig at barn lærer å sykle?

Sykle uten støttehjul, ja? Mine var 3,5 og 4 da de lærte det.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-10, 10:12   #55
Marlen
Superaktiv
 
Marlen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Sunnhordland
Innlegg: 332
Marlen er litt kul
Standard

Sv: Når er det vanlig at barn lærer å sykle?

Storesøster på 5 år hverken kan eller vil.. Har akkurat fått henne til og ville sykkle på tohjuls sykkel med støttehjul

__________________
Storesøster 05
Lillebror 08
Marlen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-10, 10:17   #56
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.952
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når er det vanlig at barn lærer å sykle?

Opprinnelig lagt inn av Marlen, her.

Storesøster på 5 år hverken kan eller vil.. Har akkurat fått henne til og ville sykkle på tohjuls sykkel med støttehjul

Det er godt å høre. Sykling er ingen prioritert syssel for snuppa heller. Jeg tror rett og slett ikke hun ser poenget.

Det er ikke noe feil med motorikken hennes ellers, men dette er ikke viktig.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-10, 11:48   #57
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når er det vanlig at barn lærer å sykle?

Eldste var 7 år, de to i midten var 5 år.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-10, 11:55   #58
Jinx
Tre små T
 
Jinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.499
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Når er det vanlig at barn lærer å sykle?

Det er vel veldig individuelt. Eldste her begynte vel da hun var 3-4 år. Og i hennes bhg fikk jeg inntrykk av at det var helt normalt. Men selv var jeg 5 år husker jeg.

__________________
T august 04, T februar 08 og T august 10.
Jinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-10, 12:32   #59
goldnugget
fornøyd
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: nedre eiker
Innlegg: 1.894
goldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Når er det vanlig at barn lærer å sykle?

Opprinnelig lagt inn av Karima, her.

Storebror kunne forresten sykle selv med en gang vi tok av støttehjulene. Men han ville ikke prøve før nå i vår.

samme her!
Jeg trodde jeg skulle løpe rundt flere km, men jeg kunne slippe med en gang. Helt merkelig Hun var tydeligvis helt klar! Da var hun 5 år. Lillebror var bare 4 år da det samme skjedde.

__________________
2004 2006 2008

Sist redigert av goldnugget : 16-08-10 kl 19:56.
goldnugget er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-10, 19:27   #60
seterjenta
Nybegynner
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 1
seterjenta har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Når er det vanlig at barn lærer å sykle?

Jeg har ei jente på 9 som etter myyye om og men er ute og øvelsessykler nå...
Hun er veldig redd for smerte, redd for å velte, er litt stor og tung etc...

Idag var det mors tårer som fikk henne ut, men jeg vil jo ikke at hun skal sykle fordi jeg gråter...
Jeg vil at hun skal bli motivert nok til å VILLE!
Innerst inne vil hun veldig gjerne, men redsel og nervøsitet vinner gang på gang.
Det er ikke enkelt når klassen skal på sykkeltur og hun må kjøres til bestemmelsesstedet...

Er det noen som har none gode tips?
Vi har prøvd alt med belønnings sim skal lokke, kalender hvor vi krysser av for hver gang hun har vært ute og prøvd (hun satte selv standarden der, etter ti forsøk kunne ho få en Littlest Petshopfigur )
Den kalenderen har dessverre bare tre kryss nå i sommer.,..

De to største her i huset har sykla fra de var 4-5 og den minste på 3,5 kommer sikkert til å gjøre det i høst...

seterjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no