Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Respekt for yrkestitler

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-11-15, 08:59   #21
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.560
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Respekt for yrkestitler

For meg er bunadspoliti sånne som lager stor ståhei fordi noen bruker solbriller til bunaden. For meg blir det helt absurd.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-15, 09:03   #22
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Respekt for yrkestitler

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

For meg er bunadspoliti sånne som lager stor ståhei fordi noen bruker solbriller til bunaden.

Jepp. Det er det ordet "bunadspoliti" betyr - det har ingenting med folk som lager bunader å gjøre. For en merkelig tråd.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-15, 09:07   #23
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.459
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Respekt for yrkestitler

Jeg kjenner mange som både syr bunader og som er glødende interessert i bunader og drakttradisjoner. Jeg tror ikke disse kommer i kategorien "bunadspoliti", for ingen av dem irettesetter folk for hvordan de har bunaden. Jeg har, når jeg tenker meg om, aldri vært borti "bunadspoliti", og stiller meg litt tvilende til om de faktisk eksisterer i virkeligheten, eller om de er en tenkt gruppe mennesker som bare lever i bevisstheten til folk som er usikre på egne valg i forhold til bunadbruk. Og har behov for å bruke begrepet for å forsvare seg. "Nå blir jeg vel arrestert av bunadspolitiet, men ... ".

Jeg tror naturligvis at mange Tenker Sitt (som jeg jo gjør selv, ganske ofte), men at noen faktisk går bort og korrigerer folk for "feil" bunadbruk? Tror ikke det er særlig utbredt i alle fall.

Så, når folk her inne snakker om bunadpoliti, i sammenhengen "Hva sier bunadpolitiet til dette?" tror jeg det bare er en flåsete måte å spørre hva som er godtatt på, og samtidig signalisere at de som mener at det er feil er nedlatende forståsegpåere som man egentlig ikke skal bry seg om. Ganske fiffig, for svarer man negativt på spørsmålet, og begrunner det i tradisjon, har man jo automatisk erklært seg som bunadspoliti, selv om man starter setningen med "jeg er ikke bunadspoliti men ... ". Så min antagelse er at de som spør på den måten stort sett fisker etter uttalelsen "drit i dem og ha på det hva du vil", et svar som da også kommer ganske kjapt (et svar jeg mener voksne mennesker strengt tatt bør ha guts nok til å klare å komme fram til av seg selv). Så får man i tillegg noen betraktninger om hva man ville eller ikke ville ha valgt selv, men da kun begrunnet i personlig smak, og ikke i faglig begrunnede vurderinger. For det tar seg bedre ut å være en person med god smak, enn en nedlatende bedreviter. Det er også veldig trygt for den som spør, for smaken er jo forskjellig.

De som virkelig er interessert i svar på bunadfaglige spørsmål om hva som hører til etter tradisjonen, og ikke "jeg trenger bekreftelse på at det er greit å ha andre sko hvis jeg vil", de bruker ikke uttrykket bunadspoliti. De tør til og med å spørre direkte, altså "hva mener du som har greie på bunader", i stedet for "hva tror dere de som har greie på bunader mener", og har absolutt respekt for ekspertisen.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 03-11-15 kl 09:16.
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-11-15, 09:08   #24
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.459
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Respekt for yrkestitler

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

For meg er bunadspoliti sånne som lager stor ståhei fordi noen bruker solbriller til bunaden. For meg blir det helt absurd.

Finnes de på ordentlig? Og hva er egentlig ståhei i denne sammenhengen?

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-11-15, 09:09   #25
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.128
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Respekt for yrkestitler

Og det er klart det er et nedsettende ord - det er også "ammepolitiet" og "meningspolitiet". Man kan såklart synes det alltid er en dårlig ting å bruke nedsettende ord, men jeg synes det kommer veldig an på måten og sammenhengen man bruker dem på. Og å si "jeg bruker solbriller, jeg, samme hva bunadspolitiet sier" greier jeg ikke å se noe galt med. Selv om man såklart kunne sagt "jeg bruker solbriller, jeg, selv om jeg har fått med meg at det finnes folk som er veldig opptatt av autentisitet når det gjelder nasjonaldrakter som mener at det ikke passer seg med moderne tilbehør som for eksempel solbriller, og som antagelig vil være kritiske til valget mitt av den grunnen".

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-15, 09:18   #26
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.459
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Respekt for yrkestitler

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Og det er klart det er et nedsettende ord - det er også "ammepolitiet" og "meningspolitiet". Man kan såklart synes det alltid er en dårlig ting å bruke nedsettende ord, men jeg synes det kommer veldig an på måten og sammenhengen man bruker dem på. Og å si "jeg bruker solbriller, jeg, samme hva bunadspolitiet sier" greier jeg ikke å se noe galt med. Selv om man såklart kunne sagt "jeg bruker solbriller, jeg, selv om jeg har fått med meg at det finnes folk som er veldig opptatt av autentisitet når det gjelder nasjonaldrakter som mener at det ikke passer seg med moderne tilbehør som for eksempel solbriller, og som antagelig vil være kritiske til valget mitt av den grunnen".

Eller enda bedre, man kunne si "jeg bruker solbriller fordi det er skarp sol", uten i det hele tatt å gidde å forsvare valget sitt.

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-11-15, 09:18   #27
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.137
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Respekt for yrkestitler

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

En ting som forundrer meg på dette forumet med voksne oppegående mennesker er hvor lite respekt man har for yrkestitler. Det irriterer meg grenseløst.

For en absurd påstand. Jeg tror for eksempel du skal lete lenge etter å finne et forum der man er mer påpasselig med å bruke førskolelærerer eller barnehagelærer (og ikke "tante") eller sykpleier og ikke sykesøster.

Begrepet bunadspoliti er nedsettende og litt snipete, men det brukes jo ikke om folk som syr bunader.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-15, 09:21   #28
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.128
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Respekt for yrkestitler

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Eller enda bedre, man kunne si "jeg bruker solbriller fordi det er skarp sol", uten i det hele tatt å gidde å forsvare valget sitt.

Eller man kan bare ta på seg solbrillene uten å si noe som helst. Det er det aller beste.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-15, 09:22   #29
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Respekt for yrkestitler

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.


Jeg tror naturligvis at mange Tenker Sitt (som jeg jo gjør selv, ganske ofte), men at noen faktisk går bort og korrigerer folk for "feil" bunadbruk? Tror ikke det er særlig utbredt i alle fall.

Dette forundrer meg også. Jeg har mye tilbehør til min bunad som jeg syntes er fint og som absolutt ikke har noe som helst med bunaden å gjøre, men som jeg syntes er fint og som jeg mener gjør bunaden finere - det er MIN mening og MITT valg. Jeg har tilgode å få tilsnakk de dagene jeg bærer bunaden - virkelig.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-15, 09:22   #30
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.459
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Respekt for yrkestitler

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Eller man kan bare ta på seg solbrillene uten å si noe som helst. Det er det aller beste.

Jepp. Jeg får fnatt av voksne som er så usikre at de må forsvare eller unnskylde sine valg til stadighet.

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-11-15, 09:24   #31
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Respekt for yrkestitler

Jeg brukte for øvrig ordet på Facebook på 17. mai, sammen med et bilde av meg sjøl i bunad og prikkete regnjakke (som jeg jo veit at man ikke skal ha til bunad, noe jeg for så vidt er enig i, men akkurat da var jeg så lei av å bli våt etter en lang og strevsom dag). Det er en ganske typisk bruk av dette uttrykket, tror jeg:

"Vandrer med i overkant freidig mot. En alvorlig, grønnprikkete sak for bunadspolitiet."

Det er vel sånn det mest er brukt - bare på tull, som en spøk? Jeg så jo selvfølgelig ikke for meg at jeg skulle bli overfalt av sure snerper på vei til restauranten den kvelden.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-15, 09:24   #32
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.137
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Respekt for yrkestitler

I det siste syns jeg også ordet "bunadspolitiet" brukes nettopp med hermetegn, som et litt sleivete og spøkefullt tilnavn på "dere jeg vet har greie på det og kan svare meg med den kanskje "strammeste" tolkningen, for jeg vil helst gjøre det riktig". Slik ble det i hvert fall brukt i den tråden jeg tror foranlediget denne.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-15, 09:25   #33
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.721
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Respekt for yrkestitler

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Jepp. Det er det ordet "bunadspoliti" betyr - det har ingenting med folk som lager bunader å gjøre. For en merkelig tråd.

:

på Input og Bluen.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-15, 09:38   #34
Anne
Bør lage seg en tittel selv
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.740
Anne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Respekt for yrkestitler

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Eller man kan bare ta på seg solbrillene uten å si noe som helst. Det er det aller beste.

[/IMG]

Uten tvil.

Anne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-15, 09:39   #35
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Respekt for yrkestitler

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Jepp. Det er det ordet "bunadspoliti" betyr - det har ingenting med folk som lager bunader å gjøre. For en merkelig tråd.

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

For en absurd påstand. Jeg tror for eksempel du skal lete lenge etter å finne et forum der man er mer påpasselig med å bruke førskolelærerer eller barnehagelærer (og ikke "tante") eller sykpleier og ikke sykesøster.

Begrepet bunadspoliti er nedsettende og litt snipete, men det brukes jo ikke om folk som syr bunader.

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

I det siste syns jeg også ordet "bunadspolitiet" brukes nettopp med hermetegn, som et litt sleivete og spøkefullt tilnavn på "dere jeg vet har greie på det og kan svare meg med den kanskje "strammeste" tolkningen, for jeg vil helst gjøre det riktig". Slik ble det i hvert fall brukt i den tråden jeg tror foranlediget denne.

Men det er faktisk slik at de som ER bunadtilvirkere føler denne benevnelsen er tilsiktet deres yrkesgruppe! Jeg kjenner flere i yrkesgruppen.
Jeg syntes det er merkelig å gå rundt å kalle folk politi, spøkefult eller ikke, når det man egentlig ønsker er en bekreftelse på de valgene man gjør.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-15, 09:39   #36
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Respekt for yrkestitler

Jeg er enig i at "bunadspoliti" er et noe nedsettende uttrykk om folk som tar bunader veldig alvorlig (i mine øyne for alvorlig), men det er en annen sak), men ikke at det på noen måter signaliserer manglende respekt for politiyrket. Eller bunadstilvirkeryrket.

Heller er jeg ikke enig i denne utblåsningen din her, for jeg synes respekten for yrkestitler er god på forumet. Jeg forstår faktisk ikke helt hvor du kommer fra her.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-15, 09:42   #37
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.459
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Respekt for yrkestitler

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Men det er faktisk slik at de som ER bunadtilvirkere føler denne benevnelsen er tilsiktet deres yrkesgruppe! Og JA! jeg kjenner flere i yrkesgruppen.
Jeg syntes det er merkelig å gå rundt å kalle folk politi, spøkefult eller ikke, når det man egentlig ønsker er en bekreftelse på de valgene man gjør.

Den siste setningen er jeg helt enig i, både når det gjelder bunadspoliti, ammepoliti, motepoliti m.m. Det tyder bare på usikkerhet i forhold til egne valg, og forsøk på avvæpning ved hjelp av angrep som beste forsvar. Men når det gjelder den første setningen høres det ut som noen enten er unødvendig nærtagende, eller har misforstått litt hva som menes med begrepet. For det er ikke dem det siktes til, med mindre de går rundt og til stadighet kritiserer andres bunadbruk selvsagt (noe ingen bunadtilvirere jeg kjenner gjør). Tenkt samtale: "Vet du hvilken sølje som egentlig hører til den drakta?" "Nei, men jeg kan spørre naboen, hun er bunadspoliti og kan sikkert svare" eller "Broderiet på stakken min har begynt å rakne, jeg håper bunadspolitiet klarer å reparere det"- nei, ikke særlig sannsynlig.

Jeg så ellers en bekjent bruke ordet "sykesøster" i ramme alvor på face her for litt siden. Hun hadde barn på sykehuset, og var glad for at det var så mange flinke leger og sykesøstre som jobbet der. Jeg måtte virkelig lese to ganger.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 03-11-15 kl 09:51.
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-11-15, 09:43   #38
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Respekt for yrkestitler

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.


Heller er jeg ikke enig i denne utblåsningen din her, for jeg synes respekten for yrkestitler er god på forumet. Jeg forstår faktisk ikke helt hvor du kommer fra her.

Mulig jeg formulerte meg klønete i HI - men bunadspoliti er faktisk noe jeg leser stadig her inne på forumet og jeg forstår at man skal vokte sine ord når man har mening om denne - i fare for å bli kalt bunadspoliti. Det er tilsynelatene greit å kalle folk nedsettende og latterliggjøre disse, og da lurer jeg på om det er like legitimt å kalle førskolelærere (og dens like) barnehagetanter så lenge man sier det med litt snert og mener det som humoristisk. For jeg syntes det er utrolig respektløst og jeg kjenner bunadtilvirkere som mener "politi" titlen er tilsiktet deres yrkesgruppe og ikke nedsettende om de som f.eks. har gått politihøyskolen.

Var det en tydligare forklaring?

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-15, 09:47   #39
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Respekt for yrkestitler

Jeg synes du blander epler og appelsiner. Å kalle noen som tar bunadstilbehør gravalvorlig for "bunadspoliti" er i mine øyne noe helt annet enn å bruke "barnehagetante" om en barnehageansatt.

"Bunadspoliti" er for meg på linje med "barnevognmafia". Sistnevnte er et uttrykk om folk som tar barnevogner veldig alvorlig, og jeg kan ikke se at det har noe med hverken tilverkere av barnevogner eller sicilianere med luguber inntjening å gjøre.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-15, 09:47   #40
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Respekt for yrkestitler

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Mulig jeg formulerte meg klønete i HI - men bunadspoliti er faktisk noe jeg leser stadig her inne på forumet og jeg forstår at man skal vokte sine ord når man har mening om denne - i fare for å bli kalt bunadspoliti. Det er tilsynelatene greit å kalle folk nedsettende og latterliggjøre disse, og da lurer jeg på om det er like legitimt å kalle førskolelærere (og dens like) barnehagetanter så lenge man sier det med litt snert og mener det som humoristisk. For jeg syntes det er utrolig respektløst og jeg kjenner bunadtilvirkere som mener "politi" titlen er tilsiktet deres yrkesgruppe og ikke nedsettende om de som f.eks. har gått politihøyskolen.

Var det en tydligare forklaring?

Nei. Uttrykket "bunadspoliti" viser ikke til noen yrkesgruppe, i motsetning til barnehagelærere (som det vel nå heter).

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no