Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Mørkerommet

Hvordan printe ut pene bilder i A3?

Mørkerommet Fotoforum. For diskusjon av kamera, utstyr og teknikker. Hvordan ta bedre bilder, og riktig etterbehandling.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-05-13, 23:43   #1
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.647
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvordan printe ut pene bilder i A3?

Når jeg printer bildene ut i A4 blir de flotte og pene, men i A3 blir de veldig kornete og du ser pikslene(?). Kan noe gjøres for å endre dette?

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-13, 23:56   #2
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan printe ut pene bilder i A3?

Du har 'for små' bilder. Se om du kan stille inn kameraet på høyere kvalitet, så kan det hende det blir bedre med bilder du lager heretter.

Et bilde består av små piksler, når man forstørrer over et visst nivå vil man se disse pikslene klart, krymper man bildet igjen, så blir de så små at det ser helt OK ut.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-13, 23:57   #3
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.201
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan printe ut pene bilder i A3?

Hvis det er bilder i lav oppløsning så blir de antagelig ikke bra i så stor størrelse som A3.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-13, 23:57   #4
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.647
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan printe ut pene bilder i A3?

Hvor stort må et bilde være for at det blir pent i A3?

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-13, 00:00   #5
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.647
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan printe ut pene bilder i A3?

Men om jeg allerede har bildene på pc?

Det jeg prøvde på nå var 32,5KB.
Hvor mye må jeg opp? 10? 50? 100? Mer?

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-13, 00:03   #6
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.482
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan printe ut pene bilder i A3?

Du må se på antall pixler. Det står vel i explorer hvor stort det er, f.eks. 4000x6000 pixler. Tommelfinger-regelen for foto-kvalitet er vel 300 pixler pr tomme, men 200 går nok fint.

Det kommer også litt an på kvaliteten på printeren, og på papiret.

32.5 KB er veldig lite for et bilde, og det er sannsynligvis lagret for bruk på skjerm (72 px/tomme). For å få det bra når du skriver ut må du få tak i orginalene.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-13, 00:04   #7
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan printe ut pene bilder i A3?

Opprinnelig lagt inn av Nabojenta, her.

Men om jeg allerede har bildene på pc?

Det jeg prøvde på nå var 32,5KB.
Hvor mye må jeg opp? 10? 50? 100? Mer?

Det er jeg usikker på. Det tyder bare på at oppløsningen er for lav.

Jeg tror jeg har sett et triks som kan jukse det til, men du kan ikke få tilbake informasjon som ikke ligger i bildet. Jeg tror jeg har sett noen gjøre bildet litt blurry og så skarpere igjen. Men det tror jeg ikke er så lett å få til fint. Det er sikkert andre som har mer greie på bilderedigering enn hva jeg gjør.

Men - ofte når det er større bilder, så beregnes det at man skal se på det fra mer avstand, og da vil ikke øyet oppfatte at det er pikslete.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-13, 00:11   #8
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan printe ut pene bilder i A3?

Les her, det som står om omsampling.
http://help.adobe.com/nb_NO/photosho...1031ab64-7943a

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-13, 02:40   #9
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan printe ut pene bilder i A3?

Men altså, du kan ikke skape data du ikke har. Et bilde på 30 kB vil neppe ha nok info til å blåse det opp - jeg synes det er rart at du får gode bilder i A4, faktisk. Eller print i det hele tatt. Det er skjermstørrelse.

Et vanlig bilde fra et moderne digitalt kamera vil typisk være på 1,5 - 5 MB. De kan man skrive ut i A3. Hvis det skal bli særlig mye større, må man vel ta dem i RAW-format.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-13, 07:29   #10
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan printe ut pene bilder i A3?

32 kb ja. Det er bittelite. Sett inn kameraet på høyeste innstilling. 32 kb er vel ikke egnet til noe som helst.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-13, 08:17   #11
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.647
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan printe ut pene bilder i A3?

Candy: Nei, det hadde jeg heller ikke tenkt.
Jeg har mange bilder, i mange forskjellige størrelser, men ante ikke hva jeg skulle se etter, eller hvor store bildene måtte være for at det skulle bli pent. Nå vet jeg det, takket være FP.

Takk for hjelpa, alle!

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-13, 10:16   #12
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.201
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan printe ut pene bilder i A3?

Jeg trodde det sto 32 Mb. Bilder på 32 Kb kan jeg ikke skjønne at du har fått til å printe sånn rimelig ok i A4, nei.

Du må ha reell størrelse på print med helst 300 i oppløsning, 200 kan også gå.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no