Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Mørkerommet

HJELP! Prøver å bestille fra fotoknudsen.no

Mørkerommet Fotoforum. For diskusjon av kamera, utstyr og teknikker. Hvordan ta bedre bilder, og riktig etterbehandling.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-10-10, 13:19   #1
Butterfly
Superaktiv
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Bor i Lier
Innlegg: 382
Butterfly er litt kul
Standard

HJELP! Prøver å bestille fra fotoknudsen.no

Er mange år siden sist jeg fremkalte bilder aå jeg lastet opp en hel del bilder på fotoknudsen.no og bestilte. Men de ble så utrolig dårlige og kornete. Fikk opp at bildene burde bestilles slik og sånn så da gjorde jeg det. Ville bare ha vanlige bilder. Er det noe galt med innstilingene på speilreflekskamra eller hvordan er det? Før sendte man jo bare inn en film og fikk tilbake flotte bilder i 10x15, nå er det jo så mye man skal stille på. Takker for alle forklaringer og hjelp.

Butterfly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 13:03   #2
xfx
Nybegynner
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 7
xfx har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: HJELP! Prøver å bestille fra fotoknudsen.no

Det kan være at ISO-innstillingen er satt for høyt, eller at ISO står på auto, slik at kameraet automatisk skrur den ganske høyt.

ISO avgjør hvor lysfølsom bildebrikken er. Jo høyere ISO er, jo mindre lys trengs det for å gi et riktig eksponert bilde, men samtidig blir det også mer bildestøy med høyere ISO.

Det du kan prøve er å finne ISO-innstillingen, og prøve å sette denne manuelt til en lav verdi, som 100 eller 200.Ulempen er som sagt at det kreves mer lys, og at du dermed lett kan få for lange lukkertider dersom du tar bilde av ting i bevegelse og/eller håndholdt kamera. Og at blitz rekker kortere av samme årsak.

Hvis du tar et par bilder med høyeste og laveste ISO kameraet ditt har, og ser på dem på PC-skjermen etterpå, vil du tydelig se effekten av høyere ISO.

Håper dette var forståelig.

xfx er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no