Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Et spørsmål om ordet "tue"

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-11-10, 10:20   #161
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.392
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et spørsmål om ordet "tue"

Rat kan jeg brukte også. Det er den eneste gangen min Drammensmann erter meg for å snakke bredt. Hvor kommer det fra egentlig?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-10, 10:25   #162
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.856
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et spørsmål om ordet "tue"

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Rat kan jeg brukte også. Det er den eneste gangen min Drammensmann erter meg for å snakke bredt. Hvor kommer det fra egentlig?

Eg totte den visa var bakvendt ratt.

Ifølge ordboka kommer ordet ratt av norr hraðr 'rask', og betyr rask, glatt. Følgende eksempler nevnes:

Opprinnelig lagt inn av Bokmålsordboka

gå r- / like, helt dra r- til Amerika / like r- like fullt / det gjør jeg r- det kan godt hende at jeg gjør det

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-10, 10:54   #163
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.824
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et spørsmål om ordet "tue"

Tue har med blåbær, tyttebær og maur å gjøre. Bord og benker tørkes med klut og oppvasken tørkes med et oppvaskhåndkle.

Jeg tror alle snakker om noe annet nå, men det bryr jeg meg ikke om.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-10, 16:20   #164
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Et spørsmål om ordet "tue"

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Enhjørning; hvor på østlandet var dette? Det er bare i bondske strøk av Akershus og Østfold jeg har hørt folk si kælv om ku-barn.

Det var bondsk. Veldig bondsk, vi snakker innerste Indre Akershus.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-10, 16:26   #165
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.392
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et spørsmål om ordet "tue"

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Det var bondsk. Veldig bondsk, vi snakker innerste Indre Akershus.

Ja, da skjønner jeg hvorfor de ikke sa ku-barn. Det er jo slikt vi driver med på Grünerløkka.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-10, 17:06   #166
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Et spørsmål om ordet "tue"

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Der jeg hadde mine tenår på østlandet, brukte man uttrykket " å kælve" om å velte på sykkel.
Når man da tar i betraktning at samme østlendinger snakket om "kælv" i betydningen baby-ku og "å kælve" i betydningen "ku føder baby-ku", hendte det at det ble litt morsomt i mine ører når mine venninner snakket om at de "kælva i kirkebakken".

Du blander ikke med å kvelve? Å tippe på sykkel, velte noe, kan sies "å kvælv" der jeg kommer fra. Eller så er det kanskje en avart av det?

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-10, 17:21   #167
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Et spørsmål om ordet "tue"

Neida, de sa "Å kælve". Elinblu har også hørt det.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09

Sist redigert av Enhjørning : 18-11-10 kl 17:30.
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-10, 17:23   #168
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Et spørsmål om ordet "tue"

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Neida, de sa "Å kælve". Elinbu har også hørt det.

Ja, men man kan jo da anta at det kommer av å "kvelve", slik at det er en logisk forklaring bak.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-10, 17:50   #169
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.856
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et spørsmål om ordet "tue"

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Neida, de sa "Å kælve". Elinblu har også hørt det.

Det heter kælve, ja. Vi sa det rett utenfor Oslo også (og ja, jeg og). Det er mulig at ordet "vælve", altså velte (hvelve), har noe med saken å gjøre.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-10, 17:58   #170
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Et spørsmål om ordet "tue"

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Det heter kælve, ja. Vi sa det rett utenfor Oslo også (og ja, jeg og). Det er mulig at ordet "vælve", altså velte (hvelve), har noe med saken å gjøre.

Det heter kvelve på nynorsk. Kjenner også begrepet fra egen dialekt.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-10, 18:04   #171
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et spørsmål om ordet "tue"

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

En klassiker er når en trønder sier at han er klar. Det kan føre til visse misforståelser.

Det har jeg slutta å si for å si det sånn

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-10, 18:07   #172
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et spørsmål om ordet "tue"

Raskbøtta var også et ord folk så rart på meg for i Oslo. Jeg har så langt nekta å bytte det ut med søppelbøtte.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-10, 18:38   #173
Nelly Nickers
Slow reader
 
Nelly Nickers sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 2.646
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Sv: Et spørsmål om ordet "tue"

Bossbøtte og te-fat (skål under kaffekopp) er andre ord jeg har lagt fra meg. Sykle seg av kommer i mitt tilfelle fra en trøndersk dialektvariant.

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-10, 19:59   #174
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.692
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Et spørsmål om ordet "tue"

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det høres litt mer presist ut å si at man vasker opp eller tar oppvasken enn å si at man vasker kopper. Når trøndere vasker kopper er det kanskje ikke kopper involvert i det hele tatt.

Det er også interessant at brød er kak og at kaker er brød. At tallerken er fat er også litt komisk.

"

Jeg skal love deg at 4-åringen min ble skuffet da farmor tilbød ham kake og serverte ham en brødskive.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-10, 20:07   #175
Olive Oyl
Sperret
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 697
Blogginnlegg: 1
Olive Oyl er populærOlive Oyl er populærOlive Oyl er populær
Standard

Sv: Et spørsmål om ordet "tue"

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

MEN på østlandet har jeg forstått at klar ikke bare betyr å være rede for noe, men at det er knyttet til sex??? Å være klar for sex??
Eller har jeg misforstått helt?

Det gjelder samme betydning av ordet klar - "å være rede for", altså. Det er nok mer situasjonen som avgjør hva man er klar for (altså handler det ikke om en annen betydning).

Olive Oyl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-10, 23:48   #176
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.016
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Et spørsmål om ordet "tue"

Her i byen desser ungene, der mora mi kommer fra rikter de. Mamma husket at de ikke heter rikte her i byen, og prøvde seg på å kalle det for huske, Rabalder skjønte ingenting stakkars. Hva er det vi skal huske på, har vi glemt noe? Det skal ikke være enkelt.
Vi har mye måser rundt huset, for min mor er måse mose, og måke er jo noe vi her gjør med snø men for henne er det en fugl. Dialekter er gøy!

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-10, 00:06   #177
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Et spørsmål om ordet "tue"

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

"Kan du sende meg offwhite-osten??"

Kremost.

Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no