Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Mørkerommet

Digitalt speilrefleks - objektiv - noen som har peiling på kvalitet?

Mørkerommet Fotoforum. For diskusjon av kamera, utstyr og teknikker. Hvordan ta bedre bilder, og riktig etterbehandling.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-11-06, 01:50   #1
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Digitalt speilrefleks - objektiv - noen som har peiling på kvalitet?

For en god del år tilbake fotograferte jeg mye - og eksperimenterte en god del i mørkerommet. Så har jo fritiden blitt fylt med noe annet...

Selv om jeg har hatt et helt ordinært speilreflekskamera i noen år nå, har det stort sett blitt bursdag-, ferie- og julebilder...

Men - nå har jeg lyst til å snu den trenden litt. Først må jeg kjøpe meg et digitalt speilrefleks. Nikon D80 og Canon D400 er alternativene. Etter å ha kikket litt rundt på nettet ser jeg at flere påpeker at objektivene som inngår i Canons "kit"-pakker er for dårlige.

Er det noen fotokundige jenter som kan si noe fornuftig om dette? Er det "for dårlig" for de proffe som bruker masse tid og energi på foto, eller er det virkelig såpass dårlig at jeg vil merke det så snart jeg skal ta litt mer spennende nærbilder av ungene mine? Eller leke meg litt med å ta bilder?

  Svar med sitat
Gammel 23-11-06, 09:18   #2
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.463
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Digitalt speilrefleks - objektiv - noen som har peiling på kvalitet?

Jeg har hatt to stk. Canon EOS350, et med vanlig objektiv og et med et litt dyrere ett (det første kameraet ble stjålet og da vi skulle kjøpe nytt hadde de ikke kit-objektivene inne og vi fikk derfor et bedre, til samme pris). Jeg er gladfotograf og merker ikke forskjell, men mannen min, som også er gladfotograf mener at han merker at de nye objektivene er bedre.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-06, 10:57   #3
LaLuna
aldrende
 
LaLuna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.813
LaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Digitalt speilrefleks - objektiv - noen som har peiling på kvalitet?

Jeg har Canon EOS350D, og min erfaring er at objektivet som følger med er absolutt brukbart. Jeg har brukt det i jobbsammenheng også (er journalist), og det duger i massevis. Har tatt tusenvis av kjempefine bilder med det kameraet, og mener du skal være i overkant fotonerd for å synes at kvaliteten ikke er god nok til vanlig bruk.

Jeg har imidlertid kjøpt to ekstra objektiver (en zoom og en vidvinkel), og da har jeg valgt Tamron, etter anbefalinger fra diverse fotokyndige. Dermed synes jeg at jeg er veldig godt dekket.

__________________
Storebror (2003) og lillebror (2004)

Serenity now
LaLuna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-06, 11:02   #4
Ryli
lissom sjarmør
 
Ryli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.912
Ryli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt likt
Standard

Sv: Digitalt speilrefleks - objektiv - noen som har peiling på kvalitet?

Kjøper du Nikon-kameraet vil du nok klare deg fint med kit-objektivet, siden dette får mye skryt (til å være et billig-objektiv). Velger du Canon, mener mange det er for dårlig. Men de fleste som uttaler seg om dette på diverse nettfora ligger nok på et mye høyere nivå enn gjennomsnittsknipseren, så mange vil nok være godt fornøyd med kit-objektivet også, i hvert fall i en startfase. Det positive med det er jo at det er så billig, det koster jo ikke mer enn 500-600 kr mer for kitet enn hvis du kun kjøper kamerahuset. Så da går det an å teste det ut, og heller kjøpe et bedre objektiv hvis du finner ut at det gamle ikke duger lenger.
Jeg ser liksom ikke poenget i å brenne av 5-6 tusen på et objektiv, hvis det stort sett bare brukes til jul og bursdager.

Selv har jeg et Canon 350D med et Sigma 18-200 objektiv. Det kostet vel i overkant av 3 000 da jeg kjøpte det. Det er jo ikke akkurat anbefalt å ha objektiv med så stort zoom-område, men jeg er lat, og vil gjerne slippe å bytte objektiv. Dessuten ble det kåret til beste allround-objektiv av Eisa, det var vel i 2005, så jeg regnet med at det var godt nok til meg. Det fungerer godt utendørs og inne i dagslys, men er litt for lyssvakt til å få skikkelig gode bilder innendørs på kveldstid. Så jeg vurderer sterkt å kjøpe meg et ekstra objektiv nå, til den slags bruk.

Konklusjon: Jeg hadde nok valgt kit-objektivet, og sett hva jeg syntes om det. Blir det for dårlig til ditt bruk, har du ikke kastet bort så fryktelig mange kronene. Og når du da kjøper et nytt objektiv, vet du litt mer om hvordan du bruker kameraet ditt, og kan velge objektiv ut ifra bruksområde.

Jeg ser det er noen som selger kit med Sigma 18-50 i stedet for Canon 18-55 også, det er mulig det er et bedre kjøp.

Ryli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-06, 11:09   #5
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.077
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Digitalt speilrefleks - objektiv - noen som har peiling på kvalitet?

Kit-linsa har fått litt kritikk, men også mye skryt! Jeg har denne og er veldig fornøyd. Det kommer jo ann på om du skal kjøpe flere linser også. Selv har jeg en Canon 60 mm Macro i tillegg.

Jeg har ingen ting å si på kvaliteten. Men jeg er også så heldig at jeg har tilgang på flere objektiv gjennom jobb, som 10-22 og en telelinse. Men jeg bruker de ikke pga kvaliteten.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-06, 11:14   #6
Ryli
lissom sjarmør
 
Ryli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.912
Ryli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt likt
Standard

Sv: Digitalt speilrefleks - objektiv - noen som har peiling på kvalitet?

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Kaster meg inn i diskusjonen. D400 - er det noe nytt eller?

Ja, det kom vel for et par måneder siden. Det er oppfølgeren til 350D, som igjen er oppfølgeren til 300D.

Ryli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-06, 14:32   #7
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Digitalt speilrefleks - objektiv - noen som har peiling på kvalitet?

Tusen takk for svar - med mindre noen spesielle tilbud dukker opp der ute går jeg nok for et D400 kit-set. Det var liksom i den prisklassen jeg hadde tenkt...

(Og når sistemann etterhvert blir ferdig med bleiene og fikser det meste av påkledning selv, blir det forhåpentligvis mer tid for meg til å være mer kreativ og DA kan jeg investere i objektiver.)

  Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no