Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Lage pepperkakehus selv?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-11-13, 17:50   #1
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Spørsmål

Lage pepperkakehus selv?

Jeg er god på å bake, men pepperkaker har jeg aldri fått til selv. I år har vi så lyst til å lage pepperkakehus selv, ikke sånn kjedelig byggesett.
Har du en idiotsikker deig du kan dele oppskriften på? Gjerne noen tips også til hvordan vi lager hus selv!

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 18:36   #2
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.697
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lage pepperkakehus selv?

Har ingen oppskrift på deig, men anbefaler å lage en prototyp i kartong før dere setter igang. :bidrar:

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 18:39   #3
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.348
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lage pepperkakehus selv?

Jeg har laget en prototyp i kartong, og det fungerer flott. Husk å skjær til delene på selve stekeplaten, det sparer deg og omgivelsene for en del banning.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 18:42   #4
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.006
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Lage pepperkakehus selv?

Prototype i kartong ja.
Har ingen peiling på deig for dette er det mormor til gutta som ordner. Det eneste vi gjør er å pynte ferdig stekte deler. Så setter hun de sammen.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 19:05   #5
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.031
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lage pepperkakehus selv?

Funker ikke Ikeadeigen til slikt?!

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 19:06   #6
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.348
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lage pepperkakehus selv?

Opprinnelig lagt inn av Taien, her.

Funker ikke Ikeadeigen til slikt?!

Ikeadeigen synes jeg fungerer utmerket til slikt. Grei å jobbe med, og så smaker den også helt greit.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 19:20   #7
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lage pepperkakehus selv?

IKEA-deig som man kjevler på bakepapiret, skjær ut på papiret, og etterfinskjær med det samme du tar de ut.
Lim med smeltede smørbukkarameller.

Easypeasy.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 19:21   #8
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lage pepperkakehus selv?

IKEA-deig har jeg jo, to pk. i kjelleren.

Prototype i papp altså, det kan tenåringen ta seg av!

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 19:54   #9
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lage pepperkakehus selv?

vi lager ganske omfangrike pepperkakehus, og bruker ferdigkjøpt deig. IKEA sin er fin, og andre typer fungerer også fint.

Det året vi prøvde med hjemmelaget deig, så hevet bitene seg for mye og ble ujevne. og pepperkakehus smaker uansett ikke spesielt godt når det rives, så det er like greit å bruke ferdigdeig.

Hvis du googler "mønster pepperkakehus", finner du masse ulike varianter.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 19:59   #10
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lage pepperkakehus selv?

Jeg lurer på om jeg skal bake slike pepperkakehus i år. Søte å ha på kanten av kaffekoppen også.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 20:34   #11
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.873
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lage pepperkakehus selv?

Ikea funker.

Smeltet smørbukkarameller noteres. Takk! Jeg tilnærmet hater knekk. Limer vanligvis med melis og eggehvite. Det henger, men er litt tidkrevende. Akt henger ikke med en gang, liksom.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 21:03   #12
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lage pepperkakehus selv?

Bytt ut natron med bakepulver og reduser sukkermengden i en vanlig pepperkakedeig, så får du mer kompakte (mindre porøse) deler. Her er pepperkakehuset vi ferdigstilte i dag. Det skal ligne på huset vårt og ligner nok til å imponere guttene hvertfall...

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 21:35   #13
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.402
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lage pepperkakehus selv?

Niobe: dere er gale! Så flott det er.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 22:06   #14
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.031
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lage pepperkakehus selv?

Niobe: WOW! Dægerten det var fint!

Jeg har vurdert å lage pepperkakehus i år jeg også, men vet ikke hvor vi evnt skal ha det stående. Jeg tror muligens jeg har en plass som egner seg... Men får jeg det til tro?!

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 22:09   #15
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lage pepperkakehus selv?

Takk! Det er skjeivt og rart som bare det, altså. Men vi skal skjule det verste med melisglasur. Ikke så ulikt fremgangsmåten til den forrige huseieren her. Vi laget en modell i papp først, og tegnet delene på papir og klippet ut. Men det var vanskelig å beregne tykkelsen på pepperkakedelene, så taket på andre siden er noe kortere enn på framsiden... Men som sagt, melisglasur.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 22:27   #16
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.402
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lage pepperkakehus selv?

Melis fikser det meste, men det ser ikke skeivt ut!

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 22:33   #17
Meiose
Aktiv
 
Meiose sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 155
Meiose er litt kulMeiose er litt kul
Standard

Sv: Lage pepperkakehus selv?

Niobe: omtrent hvor mye reduserte du på sukkeret? Jeg har egen hylle i ett skap med glassdør til pepperkakeprosjekter, den har stått tom og ventet i ett år nå så jeg gleder meg til å sette i gang! Har helt idiotisk ambisiøse planer, men skal nok få det til på ett vis. Blir kun meg, venninner og vin da, barna får ikke være i huset engang! !

Meiose er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 22:35   #18
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lage pepperkakehus selv?

Tja... Kanskje med 1/3? Kunne sikkert redusert mer, men vi skulle jo spise litt også...

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 22:38   #19
Meiose
Aktiv
 
Meiose sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 155
Meiose er litt kulMeiose er litt kul
Standard

Sv: Lage pepperkakehus selv?

Ja, jeg går ikke av banen for hverken deig eller en mnd gamle, støvete pepperkakehus så det er greit med en variant som smaker godt!

Meiose er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 23:40   #20
Ciela
Erfaren
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 962
Ciela er populærCiela er populærCiela er populærCiela er populær
Standard

Sv: Lage pepperkakehus selv?

Jeg har laget hus av både harriets sin deig og en annen deig jeg fant på nettet . Funker som bare det . Det viktigste er å tegne opp delene på forhånd og skjære de ferdige bitene ut rett på bakepapir slik at man unngår forskyvning. Jeg har limt huset med royal icing de siste årene .

Ciela er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no