Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Får barna hjelpe til på kjøkkenet?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-11-09, 21:02   #61
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.570
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Får barna hjelpe til på kjøkkenet?

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg vurderer seriøst å ha sånn sug i benkesokkelen, jeg har sett bilder og lest om det noen ganger. Tenkte senest på det her om dagen, da ettåringen smakte intenst på en pose med grovt mel.

Noen som skjønner hva jeg mener? Man sparker bort i en liten knapp og svoooosj så blir smulene langs bankene sugd bort, inn i hull i sokkelen og ut ett eller annet sted.


Jeg skjønner hva du mener. Vi har støvsugeren stående på kjøkkenet, og alle tre barna vet hvordan den virker. Det hjelper.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-09, 21:05   #62
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Får barna hjelpe til på kjøkkenet?

Vi har kost og brett på kjøkkenet, hjelper det også. Men det ser så smart ut å bare sparke borti en slik magisk knapp.

det er INGENTING feil med å være diktator.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-09, 21:06   #63
Camomilla
Wooohhoooooo
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.176
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: Får barna hjelpe til på kjøkkenet?

Jeg kunne godt ha tenkt meg en magisk knapp på kjøkkenet ja.

__________________
Propellen januar 2005
Camomilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-09, 21:16   #64
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.174
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Får barna hjelpe til på kjøkkenet?

Jeg vet ikke om det er den tjukke huden under føttene mine eller sjusketendensene, men sølet og smulene affisererer meg ikke i det hele tatt.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-09, 21:19   #65
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.600
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Får barna hjelpe til på kjøkkenet?

Slikt sug er vel en del av sentralstøvsuger-opplegg?

Om jeg noen gang bygger hus, skal jeg ha det. Tanken på en sentralstøvsuger byr meg egentlig imot (Herk med sånne lange slanger, og jeg er avhengig av å få suge GODT inn og deretter få posen ut og vekk om jeg kan ha kommet til å støvsuge en edderkopp, ser for meg de kan kose seg inni opplegget til en sentralstøvsuger...) men sånn sug på kjøkkenet kan vi trenge. Allerede før han begynner å hjelpe nevneverdig til.

Mulig noe av problemet vårt ligger i at vi 1)ikke egentlig har kjøkkenbord og 2)ikke har nok benker, så de er overfulle av ting han river ned om han får tak i dem. (Vi HAR derimot planer omen endring på kjøkkenet som helst skal løse på det med benkene da, men det medfører at vi ikke engangi teorien vil ha et kjøkkenbord. Men siden vi ikke spiser der uansett, og har spisestuebord rett utenfor kjøkkendøra, så er vel ikke det det helt store tapet. Utover at jeg ikke ønsker å bringe matlagingen ut av kjøkkenet da, så da utgår "sitte ved bordet og kutte/spise ingredienser". Men, vi kan kanskje ordne en "sitte ved benken" løsning, får se litt på hva som skjer med oppfriskingen av kjøkkenet. (Og forøvrig, får jeg noen gang bygge det kjøkkenet med sånn sug i sokkelen, så skal der være nok benker til alle )

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-09, 21:28   #66
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.523
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Får barna hjelpe til på kjøkkenet?

Storebror på 4 får være med når han har lyst. Han kutter pølser, rører i suppa og gjør ting han ellers føler for. HAn er også med på å lage vaffelrøre og evt andre ting som bakes.
Lillebroren på 1.5 er ikke med, han er mest en plage og jeg er utålmodig så dermed orker jeg ikke.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-09, 21:30   #67
Sola
Bør lage seg en tittel selv
 
Sola sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Innlegg: 2.951
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Får barna hjelpe til på kjøkkenet?

Mine to får være med å hjelpe på kjøkkenet. Det går greiest når de er alene. I dag dekket Sarah bordet og tente lys og greier. Var så koselig, og hun var strålende fornøyd selv. Vi måtte skåle masse under middagen.

__________________
Mamma til jenter f. 2001 og 2002
Sola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-09, 21:31   #68
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Får barna hjelpe til på kjøkkenet?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det er mer "MIN tur til å knekke egg! Du har knekt to og jeg bare ETT!!!", "jeg skal knuse eggeplommene!!!" (veldig viktig å være den første til å røre, til plommene knuses), "MIN tur til å helle melk!" "Nei, DU har helt mel, da skal jeg helle melk!" "NEi -. hver sin gang!!!"

Altså, det er litt for mange ting som skal gjøres og absolutt umulig å gjøre det "rettferdig", særlig når det finnes "stasoppgaver".

Og en lillebror som bare JEG VIL OSSÅ JEG VIL OSSÅ!!!!!

Hehe, velkjent drama. Derfor har vi nå bakehelger, vi baker nemlig hver lørdag, en unge- en helg. Da får ikke de andre komme på kjøkkenet.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-09, 21:38   #69
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.892
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Får barna hjelpe til på kjøkkenet?

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg vurderer seriøst å ha sånn sug i benkesokkelen, jeg har sett bilder og lest om det noen ganger. Tenkte senest på det her om dagen, da ettåringen smakte intenst på en pose med grovt mel.

Noen som skjønner hva jeg mener? Man sparker bort i en liten knapp og svoooosj så blir smulene langs bankene sugd bort, inn i hull i sokkelen og ut ett eller annet sted.

Ja. Men da må man jo ha sentralstøvsuger?

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-11-09, 21:39   #70
Kims
Aktiv
 
Kims sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sør-Trøndelag
Innlegg: 264
Kims er litt kulKims er litt kulKims er litt kul
Standard

Sv: Får barna hjelpe til på kjøkkenet?

Gutten min er naturligvis for liten til det nå, men når han blir større skal han selvfølgelig få lov til det.

__________________
Storebror 2009 og lillesøster januar 2014
Kims er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-09, 21:41   #71
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Får barna hjelpe til på kjøkkenet?

Hvordan er det egentlig å legge sentralstøvsuger inn i gammelt hus?

Malama: Du må nok ta med deg en søplepose inn på kjøkkenet og kaste masse. Og få deg benker med skuffer i så du får rene benker. Jeg har for tiden altfor lite benkeplass, det gjør meg ganske gal, men jeg har rett og slett pakket vekk det jeg ikke bruker noe særlig. det funker.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-09, 22:02   #72
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.600
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Får barna hjelpe til på kjøkkenet?

Benk med skuffer er planen ja. Og å kaste masse, og arkivere vekk en del, er nok absolutt en nødvendighet, jeg vet det... Det gjøres regelmessig, men det gror igjen... det er på tide med en ny grundig runde. Kombinert med benker med skuffer under, så kan det kanskje bli noe... mannen snakker vagt på at det kanskje burde skje når vi har besøk (rett og slett, hjelp til å få tingene i hus, han har sett seg ut ting på IKEA, men oppdaga at benkeplata er tyngre enn vi har lov å ha på taket, og jeg er ikke så god på å løfte så tunge ting heller...) Og besøket kommer om 2,5 uke, så... jeg får rydde og kaste på kjøkkenet så lenge, så kanskje det blir orden på kjøkkenet til julebaksten? 15 mnd gamle gutter er gjerne for små til å stikke ut pepperkaker og julemenn, men helt sikkert gammel nok tilå smake på dem... (Vel, kan jo håpe han liker det? Han liker merkelig nok ikke sjokoladekake...)

Å legge inn sentralstøvsuger er vel mulig, men neppe helt enkelt, det er derfor jeg nevner det mer sånn "om jeg noen gang skal bygge et hus", hvilket er drømmen, men neppe realieten. Flytte skal vi, men helt når er uvisst, før guttungen begynner på skolen i alle fall. (Men han bør få begynne å hjelpe til før skolestart da...) Men jeg tror jerg begrenser det litt vel mye om jeg sier at huset vi skal kjøpe MÅ ha sug på kjøkkenet... men om vi derimot bygger, DA skal jeg ha det. Men, lurer på om vi enten må vinne i Lotto da... Eller vente lenger med å flytte enn jeg hat lyst til...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-09, 23:03   #73
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Får barna hjelpe til på kjøkkenet?

De får hjelpe til når de vil og jeg tilbyr ofte. Trettenåringer mestrer nå det mest grunnleggende (gjærbakst, kakebakst, skrelle grønnsaker, koke grønnsaker, steike kjøttdeig etc) så nå står det å lage saus fra bunnen av på lista over ferdigheter som skal inn. 11-åringen kan gjærbakst og muffins samt at han er en hyler på pannekaker, varm sjokolade og kjøttdeigsteiking. Yngste er mest med på kutting og blanding.

Det blir litt gris, men det betaler seg i det lange løp å lære dem ferdighetene. Jeg har sett nok niendeklassinger som ikke vet opp og ned på ei oppskrift og har forbannet meg på at det ikke skal være mine unger.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-09, 23:04   #74
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Får barna hjelpe til på kjøkkenet?

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Hvordan er det egentlig å legge sentralstøvsuger inn i gammelt hus?

Man kan legge den inn i skap, evt ta det i forbindelse med at man pusser opp et rom og fjerner noen veggplater. Vi har hatt i to hus med de løsningene.

Nå har vi forøvrig en slik i kjøkkensokkelen, men jeg glemmer litt å bruke den.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-09, 23:06   #75
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Får barna hjelpe til på kjøkkenet?

lillegutt har vært med på kjøkkenet hele tiden egentlig, og "hjulpet" siden han kunne sitte i høystolen sin. Han var f.eks tidlig en kløpper til å plukke opp sånn pyntestrøssel til muffins o.l. med pinsettgrep (dette er jo ytterst hjelpsomt når man lager middag f.eks. Men det holdt hvertfall ungen sysselsatt og en følelse av å hjelpe til).

Nå hjelper han til så mye han vil og så ofte jeg får han til å hjelpe - da har jeg kontrollen på hva han driver med Han har matlaging på skolen, og er ganske stolt over at alt han lærer der og kan vise meg her hjemme.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 05:36   #76
Tåtti
klossemajor
 
Tåtti sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Æ ser Stjørdal'n
Innlegg: 2.751
Tåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Får barna hjelpe til på kjøkkenet?

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg vurderer seriøst å ha sånn sug i benkesokkelen, jeg har sett bilder og lest om det noen ganger. Tenkte senest på det her om dagen, da ettåringen smakte intenst på en pose med grovt mel.

Noen som skjønner hva jeg mener? Man sparker bort i en liten knapp og svoooosj så blir smulene langs bankene sugd bort, inn i hull i sokkelen og ut ett eller annet sted.

Vi har en sånn over kjøkkenbordet, svosj, så er bordet rent for smuler etter frokosten.

Vi monterte sentralstøvsuger da vi pusset opp en bod hvor vi fjernet vegger og gulv, så vi fikk trukket rør både opp og ned gjennom etasjene (gammelt hus). Da vi bygget garasje, la vi også rør over dit, så selve støvsugeren står på garasjeloftet, vel unna vei.

__________________
Når de beste er spist, er de nest beste best.
Tåtti er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 07:31   #77
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.495
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Får barna hjelpe til på kjøkkenet?

Mine er med å jobber. Jeg er dog litt usikker på hva den beste fremgangsmåten er. Jeg er mye bedre å lage mat enn mannen min, men han er alikevel flinkere å være sammen med de på kjøkkenet. (Han og ungene har samme smak, da. Så det er mulig at det er vafflene hans som er mer populære enn brødbakingen min. Jeg liker i alle fall å tenke på det slik, men det er også mulig han er en bedre pedagog enn meg. )

Når det gjelder dette med flere unger på kjøkkenet tror jeg at alderforskjellen mellom barna også har noe å si, for oss går det bra å ha begge ungene på kjøkkenet. Men hvis en av storesøster sine venner er med har det lett for å bli skjærings. Da er det to store mot en mindre og full belæring og småerting fordi yngste ikke kan lese oppskriften - og ja ... Det er da jeg tar frem diktatoren, men sånn kozemoze stemmning synes jeg ikke bestandig det blir. Men det blir bedre stemmning enn det var i utgangspunktet.

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Mine også, og med 2 små og en stor brøler blir kjøkkenlykken fullkommen.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 07:52   #78
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.787
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Får barna hjelpe til på kjøkkenet?

Snupp elsker å lage mat, så han har fått være med siden han var liten. Jeg ser poenget i å lære ham opp nå, da kan jeg få middagslagehjelp senere. Jeg merker at det er litt mer pes når Mini også skal være med, siden hun bare roter ikke hjelper, og Snupp dessuten blir sprø av at hun skal henge over skulderen hans mens han ordner. Men vi får til det også. Jeg tror nok at det er en veldig stor fordel at jeg er glad i å lage mat selv, og innser at noe av min kjærlighet til matlaging kommer av frie tøyler på kjøkkenet som liten. Moren min er råflink til å la barn eksperimentere i vildens sky, rote og søle. Rydde kan man gjøre når man er ferdig. Eller når man er gammel.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 09:13   #79
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.968
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Får barna hjelpe til på kjøkkenet?

Gjør så godt vi kan - til tross for dette med Tiden. Det rører og helles oppi og rives ost og greier.

Andungen kan skjære rundstykker med stor brødkniv, og så prøvde han å kutte av seg fingeren da han skar agurk på lørdag. Ta ett uoppmerksomt øyeblikk fra meg, ett stk. Verdensmester på 6 år, og få blod og skrik og tenners gnissel. Jøjemeg, hvor det barnet kan hyle! Vi ble enige om at jeg skulle vise ham Den Lure Måten å skjære agurk på neste gang.

Ja, og så smører han matpakken sin selv, men vi må sette frem det pålegget han vil ha på, men han er flink til å rydde.

Knøtto sitter på benken og spiser det hun får tak i, og rører når hun får tak i en sleiv.

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 09:19   #80
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.206
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Får barna hjelpe til på kjøkkenet?

Jeg er litt kontrollfrik og takler ikke at noen tråkker i sirklene mine.

Men jeg har også alltid gjort husarbeid mens barna er våkne - når de sover har jeg fri. Dermed har de sett mye, og det virker som de har lært av det. Nå kan trettenåringen lage flere middagsretter og lager middag fast en dag i uken. Søsteren på ni har nettopp begynt å prøve seg med en middagsdag hun også - foreløbig er det forskjellige supper, og hun er flink.

Begge er kløppere til å bake. Det blir det jo kake av!

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no