Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Er det lov å la hunden løpe etter rådyr?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-01-23, 18:05   #21
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.586
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det lov å la hunden løpe etter rådyr?

Idiot.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-23, 18:21   #22
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.082
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det lov å la hunden løpe etter rådyr?

Det er jo ikke liv å la hunder løpe etter sauer heller.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-23, 18:27   #23
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.434
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det lov å la hunden løpe etter rådyr?

Greia er ikke at hunden nødvendigvis biter rådyr eller sau eller rein, men dyrene kan "sprenge seg" når de løper fra hunden. Det er det mange hundeeiere som ikke skjønner.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-23, 18:27   #24
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det lov å la hunden løpe etter rådyr?

Fy flate, for en drittsekk. Rådene har du alt fått, så jeg bare gjentar: Fy flate for en drittsekk.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-23, 18:28   #25
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.651
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det lov å la hunden løpe etter rådyr?

Kanskje vi skulle ha sluppet en mann med våpen etter hundeeieren og se hvor godt han hadde likt å bli jaget rundt. Og så si etterpå "han skulle ikke skade deg, ville bare leke litt"

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-23, 10:45   #26
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det lov å la hunden løpe etter rådyr?

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Greia er ikke at hunden nødvendigvis biter rådyr eller sau eller rein, men dyrene kan "sprenge seg" når de løper fra hunden. Det er det mange hundeeiere som ikke skjønner.

Greia er også at det helt enkelt er plagsomt og skremmende for rådyret. Man plager ikke dyr med vilje (inkludert å tillate at ens barn eller kjeledyr gjør det). En som har så lite respekt og omtanke for dyrs følelser og liv bør ikke selv ha ansvar for dyr.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-23, 10:47   #27
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det lov å la hunden løpe etter rådyr?

Jeg leste hovedinnlegget i går, og måtte rett og slett gå ut av tråden. Jeg ble skikkelig uvel av det hele, og kjenner at den naboen skal være utrolig glad for at han ikke traff meg.

Det er med lettelse jeg konstaterer at det er unison enighet om at dette er ulovlig. (Jeg har ikke peiling på hundehold, men kommer heller aldri til å anskaffe meg hund.)

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-23, 11:07   #28
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.921
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det lov å la hunden løpe etter rådyr?

Jeg må innrømme at jeg ble tatt helt på senga jeg også da dette skjedde. Jeg var ute og løp 4 x 4 intervalltrening og var nokså tom i hodet og svett og sliten. Sett i ettertid skulle jeg ha sagt mye mer og på en helt annen måte, men jeg var rett og slett så opprørt at jeg oppførste meg mer som en foruretta fjortis enn en ansvarlig voksen.

Jeg kommer til å snakke med ham neste gang jeg ser ham ute, enten han lar bikkja jage rådyr eller ikke. Og da gjør jeg det ganske klart at dette er ulovlig og at et er grunnlag for en anmeldelse som kommer om jeg ser det en gang til.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-23, 11:31   #29
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.878
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det lov å la hunden løpe etter rådyr?

Mange kommuner har innført lokal båndtvang nå pga mye snø som skaper store problemer for elg, rådyr, hjort osv. I min kommune kom båndtvangen for fjorten dager siden og det var på høy tid.

Ut over det tenker jeg at dette er en person som ikke burde hatt hund. Den slags holdninger er slett ikke greit. Dessverre ser vi det ganske ofte, og spesielt når hundeeiere fra områder der de til daglig har lite kontakt med andre dyr enn hunder og katter kommer til feks beiteområder eller områder med mye vilt. Alt for mange tror at den søte puddelen eller den snille setteren deres slett ikke kan skade andre dyr. Mange mener også de har stålkontroll på bikkja si. Man har ALDRI stålkontroll, uansett hvor god dressur man har. Kombinasjonen hund og vilt (eller beitedyr) lokker fram instinkter som vi normalt sjelden ser hos hundene våre og ergo er ikke hunden trent til å adlyde i situasjoner der instinktene tar over. Antakelig vil det heller ikke være mulig å trene en hund til å overstyre instinkter. For noen hunder kan dette instinktet være jakt med formålet å ta livet av byttedyret, for andre kan det være lek. Begge deler kan føre til stor skade og ofte også dødelig utfall. Vi ser det hver eneste sommer på beitedyr og det skjer nok langt oftere enn vi er klar over på vilt også.

Hvis du vet hva mannen heter, så ville jeg tatt en telefon til politiet eller Mattilsynet. Mulig viltnemnda også kan bidra. Bare fortell hva du har observert og hør om de kan snakke med mannen.

Forøvrig tenker jeg at hunder kan være i bånd på tur. Jeg har tre og har aldri følt behov for å la bikkjene løpe løse annet enn på forsvarlig og egnet inngjerdet område. I mitt tilfelle betyr det egen hage og hundetreningsbane.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-23, 14:32   #30
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det lov å la hunden løpe etter rådyr?

Selv om det ikke er båndtvang har man ansvar for å ha kontroll på hunden. Hvis man hevder man har "kontroll" på en hund som jager rådyr, så betyr vel det at man VIL den skal jage rådyr.

For min egen del har jeg som Lhi-My alltid hunden i bånd utenom inngjerdet område som hun nevner. Jeg har ikke noen illusjon om at min kommando vil avbryte min hund i å jage dyr, som regel katt i vårt nabolag. (For katteeierne har jo ikke kontroll på sine dyr. )

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-23, 15:02   #31
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.328
Blogginnlegg: 294
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det lov å la hunden løpe etter rådyr?

Jeg skulle tro at det er en mindretall av hunder som er oppdratt godt nok til å ikke løpe etter ville dyr/katter om de ser dem når de er løse.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-23, 15:20   #32
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.832
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det lov å la hunden løpe etter rådyr?

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Jeg skulle tro at det er en mindretall av hunder som er oppdratt godt nok til å ikke løpe etter ville dyr/katter om de ser dem når de er løse.

Vel, jeg møter ukentlig på hunder som forsøker å gå til angrep på meg som jogger, i alle fall. Bjeffende og glefsende (hunden, altså). Og mange ganger om dagen ser jeg hunder, heldigvis i bånd, som opptrer aggressivt overfor andre hunder, med skjelling og vill trekking i båndet. Det ville nesten vært rart om de ikke gjorde det samme overfor andre dyr? Men nå er ikke jeg noen dyrekjenner, akkurat. (Og nå først, i ettertid, leser jeg innlegget til Pelen godt nok til å skjønne at vi er enige. )

Ellers helt enig i at hundeeier i HI opptrer som en idiot, ja.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-23, 15:47   #33
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.921
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det lov å la hunden løpe etter rådyr?

Jeg ringte til politiet og fortalte. De skulle ringe ham og informere om hva som gjelder. Jeg trengte ikke anmelde.

Jeg synes det er ubehagelig og ekkelt, og gruer meg til neste gang jeg ser ham.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-23, 15:52   #34
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.328
Blogginnlegg: 294
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det lov å la hunden løpe etter rådyr?

Jeg skjønner at du gruer deg, men var stolt, rakrygget når du møter ham. Veldig bra jobba, banana!

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-23, 15:54   #35
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.482
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det lov å la hunden løpe etter rådyr?

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Jeg skulle tro at det er en mindretall av hunder som er oppdratt godt nok til å ikke løpe etter ville dyr/katter om de ser dem når de er løse.

Kattene mine er enige Selvom de fleste av nabohundene er godt dressert på andre ting.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-23, 15:56   #36
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.082
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det lov å la hunden løpe etter rådyr?

Ofte er jo katter heldigvis sykt proffe på å både løpe, hoppe høyt og skremme vekk hunder og klore og styre. Mye mer enn ett rådyr. Broren til vår hund drepte en katt en gang, fordi han stakk av, og jagde en katt han fikk tak i. Tragisk!

Du har vært kjempeflink som ga beskjed, banana!

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-23, 16:03   #37
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det lov å la hunden løpe etter rådyr?

... og jeg synes heller ikke grensa skal gå ved om de er i stand til å skade eller drepe byttet sitt. Det slutter å være greit lenge før man kommer til fysisk skade. Det heter også "ulemper for" i loven, og dette mener jeg er til stor ulempe for rådyret selv om det verken skulle bli sprengt, bitt eller drept, eller få noen som helst men av opptrinnet.

Jeg lot heller ikke ungene mine løpe etter duer på torget for moro skyld da de var små (eksempel, fordi jeg ser veldig mange som gjør det). Ikke fordi jeg var redd de skulle skade dem, men for å lære ungene at man aldri skal plage dyr bare fordi. Jeg jager selvsagt også fugler hvis de blir for nærgående, men da er det av en grunn. Ikke som en morsom lek. Kjeledyr kan man ikke forklare ting for på samme måte, så dem må man bare passe på. Om det er båndtvang eller ikke har overhodet ingen betydning. Man skal ikke la hunden sin plage, inkludert være til ulempe for, verken folk eller dyr.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 31-01-23 kl 16:14.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-23, 16:19   #38
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.056
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det lov å la hunden løpe etter rådyr?

Bra du ringte!

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.

Antakelig vil det heller ikke være mulig å trene en hund til å overstyre instinkter.

Forøvrig tenker jeg at hunder kan være i bånd på tur. Jeg har tre og har aldri følt behov for å la bikkjene løpe løse annet enn på forsvarlig og egnet inngjerdet område. I mitt tilfelle betyr det egen hage og hundetreningsbane.

Kan sikkert diskutere om det er trening eller ei, men de fleste raser kan bli saurene og rein-rene med aversjonsdressur. Klar over at mange er motstandere av metoden, men det funker ihvertfall.

Jeg synes også at det skal være mulig å slippe hunder utenom egen inngjerdet tomt. For oss som driver med jakthunder ville det vært veldig synd om det ikke var mulig å la hundene få løpe og trene i skogen eller på fjellet.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-23, 17:03   #39
Høns
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 1.437
Høns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er det lov å la hunden løpe etter rådyr?

Så tøft og bra gjort @Banana! Du kan være stolt og rakrygget når du møter han, selvom jeg forstår at du kanskje gruer deg litt!

Når det gjelder løping etter fugler osv for moro skyld - pleier jeg alltid å si fra dersom noen gjør dette. Det er helt uakseptabel oppførsel, så om de ikke får tilsnakk fra foresatte tar jeg på meg jobben. Noen synes det er litt småbitchy og pirkete, jeg synes det er helt på sin plass.

Høns er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-23, 17:16   #40
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.449
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det lov å la hunden løpe etter rådyr?

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Jeg ringte til politiet og fortalte. De skulle ringe ham og informere om hva som gjelder. Jeg trengte ikke anmelde.

Jeg synes det er ubehagelig og ekkelt, og gruer meg til neste gang jeg ser ham.

Så utrolig bra!!! Så kan man jo håpe den slik samtale synker inn.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no