Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon

"Å stå på ski"

Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon.

Se resultatene: Hva betyr å stå på ski?
Alt som har med ski å gjøre 27 20,30%
Ulike varianter av nedoverski i en alpin/slalåmbakke 95 71,43%
Langrenn 1 0,75%
Jeg går ikke på ski, bryr meg ikke. 10 7,52%
Deltakere: 133. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-01-23, 13:41   #21
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.424
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: "Å stå på ski"

Gå på ski er i alle fall langrenn. Stå på ski mer mest alpint, men ville nok forklart ytterligere.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-23, 13:41   #22
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.115
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Å stå på ski"

Hva med å «ramle på ski»?

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-23, 13:45   #23
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.386
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Å stå på ski"

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Jeg har stort sett vært involvert i veldig humpete langrenn, typ 25 år siden sist. Veldig mye oppover-slit, fulgt av bratt skare og akutt angst ned igjen
Husker en gang jeg brakk både stav og ski, og solbrillene, i tillegg til at jeg skrapte opp de ekte brillene som jeg hadde lagt i anorakk-lommen i front, sammen med noen kongler..



Det høres mer traumatisk ut enn meg som alltid havnet bakerst på klassens skiturer. Det handler mest om at jeg tilfeldigvis gikk i klasse med trenings- og idrettsfolk inkludert skieliten. Det var likevel traurig å alltid gå sist.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-23, 13:46   #24
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.386
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Å stå på ski"

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Hva med å «ramle på ski»?

Problemet med å ramle nå er at det gjør mer vondt, og er vanskeligere å reise seg igjen enn for 20 år siden... Enten gjør det vondt fordi det er hardt underlag, ellers er det ikke vondt å falle i my snø, men umulig å komme seg opp på beina igjen med verdigheten i behold.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-23, 13:51   #25
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.090
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Å stå på ski"

Jeg står på ski i helgene. Det betyr alt som har med ski å gjøre, både bortover og nedover.

Når jeg først har bestemt meg for hva skihelgen skal inneholde står jeg på alpinski eller går på langrenn/fjellski. Jeg går på topptur, enda det er mye bratt nedoverkjøring.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-23, 13:52   #26
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.348
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Å stå på ski"

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg står på alpinskiene og går på langrennskiene.

Nettopp

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-23, 13:56   #27
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.645
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Å stå på ski"

Opprinnelig lagt inn av tink, her.



Det høres mer traumatisk ut enn meg som alltid havnet bakerst på klassens skiturer. Det handler mest om at jeg tilfeldigvis gikk i klasse med trenings- og idrettsfolk inkludert skieliten. Det var likevel traurig å alltid gå sist.

Jeg tok det med godt humør den gangen, heldigvis. En gang (6. klasse, tror jeg) mistet jeg det ene brilleglasset nedi ei dump med noen einebusker, og måtte stå alle bakkene ned igjen med ett brilleglass
Det er vel egentlig ikke så rart at de langrennsskiene mine står og støver ned i garasjen hos foreldrene mine

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-23, 14:20   #28
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 13.999
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: "Å stå på ski"

Nå har jeg ingen av delene, men mener jeg sier stå på ski når det gjelder nedover og gå på ski bortover.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-23, 14:25   #29
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.949
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Å stå på ski"

Stå på ski - nedoverbakke / Slalåm
Gå på ski - langrenn

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-23, 14:47   #30
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: "Å stå på ski"

Sjelden jeg har ski på beina, men jeg står på ski når jeg kjører slalom og går på ski når jeg går på langrennsski.

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-23, 15:35   #31
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.236
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Å stå på ski"

Jeg sier mest «skal på ski» eller «har vært på ski», for det dekker begge deler.

Ellers er jeg enig i at «gått på ski» er entydig for langrenn, mens «stått på ski» ikke er entydig, selv om jeg selv bare bruker det om alpin.

Slår også et slag for bortoverski og nedoverski, som jeg lærte i Trondheim. Det synes jeg var veldig sjarmerende den gangen - nå har vel det også spredd seg sørover?

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-23, 15:36   #32
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Å stå på ski"

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.


Slår også et slag for bortoverski og nedoverski, som jeg lærte i Trondheim. Det synes jeg var veldig sjarmerende den gangen - nå har vel det også spredd seg sørover?

Ja, men det er litt sånn kleint, pappahumor-ish, er det ikke?

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-23, 15:42   #33
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.392
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Å stå på ski"

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Ja, men det er litt sånn kleint, pappahumor-ish, er det ikke?

Ja, jeg har alltid syntes de begrepene har vært ganske fjollete, og har aldri fått meg til å si det.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-23, 15:44   #34
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.236
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Å stå på ski"

Ikke i Trøndelag, tror jeg, der ble det brukt i fullt alvor på 90-tallet (eller så var det jeg som ikke tok trøndersk pappahumor )

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-23, 15:49   #35
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.813
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Å stå på ski"

Opprinnelig lagt inn av Mikkeline, her.

Jeg står på ski både når jeg står alpint og går på langrenn.

Skjønner hva du tenker, men bruker begrepet om begge skiformer likevel.

Det går helt om hverandre her også, men det er egentlig dumt. Det er jo to forskjellige ting.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-23, 16:01   #36
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.864
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: "Å stå på ski"

Jeg driver med begge deler. Dvs står på nedoverski, går på bortoverski. Hender jeg presiserer type ski (langrenn/alpinski) hvis jeg prater om ski.

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-23, 16:10   #37
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.395
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Å stå på ski"

For oss som ikke har stått på ski siden 90-tallet gjelder bortoverski, nedoverski og oppoverski enda. Fortenk.

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-23, 16:52   #38
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.114
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Å stå på ski"

Står nedover og går bortover, men har en vag følelse av at jeg er vokst opp med at begge deler het "stå på ski" (vestlending som har blitt østlending)

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-23, 17:00   #39
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.376
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Å stå på ski"

Jeg forbinder Stå på ski med alpinbakker, Gå på ski: langrenn, fjellet, marka.

Bortover/nedover syns jeg også er litt dad joke, litt sånn "jasså, ska vi holde orden på alle dessa nymodderne utrykka også nå?"

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-23, 17:27   #40
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.392
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Å stå på ski"

Opprinnelig lagt inn av Fersken, her.

For oss som ikke har stått på ski siden 90-tallet gjelder bortoverski, nedoverski og oppoverski enda. Fortenk.

Hva er oppoverski?

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
ski, språk

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no