Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon

Ord som blir forkortet i dagligtale og skriftlig uformell konversasjon som har blitt

Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-01-23, 10:11   #1
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.755
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ord som blir forkortet i dagligtale og skriftlig uformell konversasjon som har blitt

... som vanlige ord for deg.

Dette er en just for fun tråd.

Jeg kom på to slike eksempler nå når jeg skrev noe nå nettopp. Forkortelser som jeg skriver som om de er hele ordet nå, om dere skjønner.

Eksemplene jeg nettopp brukte:
Info og nettet.

Hva bruker du?

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.



Sist redigert av Karamell : 23-01-23 kl 10:25.
Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-23, 10:22   #2
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.808
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ord som blir forkortet i dagligtale og skriftlig uformell konversasjon som har bl

Hmm..
2 ord som jeg kommer på sånn i farten;
Mobil, har jo vært innarbeidet i mange år
SoMe, er kanskje litt mer nytt

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-23, 10:51   #3
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.534
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ord som blir forkortet i dagligtale og skriftlig uformell konversasjon som har bl

Data. Det er kanskje bare gamle som bruker det. Men PC også.

Banen og T-banen er også forkortelser.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-23, 11:10   #4
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.395
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ord som blir forkortet i dagligtale og skriftlig uformell konversasjon som har bl

Katta.

Matte
Gym

Skolerelatert her.

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-01-23, 11:26   #5
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.812
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ord som blir forkortet i dagligtale og skriftlig uformell konversasjon som har bl

Gøy tråd, de jeg kommer på i farten uten om de som er nevnt over er

Tv
ftp

Lp og rally fra hundeverden. (Og HD)

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-23, 11:58   #6
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.395
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ord som blir forkortet i dagligtale og skriftlig uformell konversasjon som har bl

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Data. Det er kanskje bare gamle som bruker det. Men PC også.

Banen og T-banen er også forkortelser.

"Banen" her, i denne T-banefrie byen, er den lokale fotballbanen. "Æ stikk på banen".

Ellers, relatert til de første forkortelsene dine, så kan vi føye til IT, som mer moderne alternativ til data.

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-01-23, 12:01   #7
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.395
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ord som blir forkortet i dagligtale og skriftlig uformell konversasjon som har bl

Deo
Mensen.

Morsom tråd ja!

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-01-23, 12:32   #8
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.676
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ord som blir forkortet i dagligtale og skriftlig uformell konversasjon som har bl

Mobil
Kalkis (det orden bruker jeg vel strengt tatt ikke lenger da, men)
Tyggis
Insta

Helt sikkert flere som jeg ikke kommer på her og nå.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-23, 13:11   #9
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.755
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ord som blir forkortet i dagligtale og skriftlig uformell konversasjon som har bl

Mensen og deo er gode eksempler på det jeg tenkte på ja. Matte og Gym også.
Jeg tenkte ikke så mye på slang egentlig. Da jeg var barn/ungdom brukte vi jo bænnaren (bensinstasjon) f.eks, og det ville jeg jo aldri sagt i dag (eller skrevet ). Men mannen min, som jo har en annen dialekt enn meg kunne nok sagt "benserten" fremdeles. Er det fordi jeg har flyttet. Eldste kan finne på å si "butta" om butikken, men jeg tror ikka han skriver det.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-23, 13:14   #10
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.492
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ord som blir forkortet i dagligtale og skriftlig uformell konversasjon som har bl

Går man langt nok tilbake i tid var jo bilen kjent som Automobil

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-01-23, 13:17   #11
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.755
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ord som blir forkortet i dagligtale og skriftlig uformell konversasjon som har bl

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Går man langt nok tilbake i tid var jo bilen kjent som Automobil

Ja, ikke sant. Mobil ble jo nevnt over her også.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-23, 13:22   #12
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.395
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ord som blir forkortet i dagligtale og skriftlig uformell konversasjon som har bl

Ja, ungene sier konsekvent Steinern om Steinerskolen, men det går vel under slang, og er fortsatt ikke nok innarbeidet i språket til at det skrives slik. I alle fall ikke i samme grad som Katta. Min mor gikk også på Katta, hun var Kattaruss i '68 (annen by, men det gjelder vel i alle byene med katedralskole). Så det har vart ei stund. "Steinern" er mer på nivå med "Mac'ern" (uten sammenligning for øvrig).

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 23-01-23 kl 15:59.
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-01-23, 13:23   #13
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.854
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ord som blir forkortet i dagligtale og skriftlig uformell konversasjon som har bl

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Går man langt nok tilbake i tid var jo bilen kjent som Automobil

Og bussen som omnibus, hvor -bus er kasusendelsen i dativ flertall. Det betyr i utgangspunktet “for alle”.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-23, 13:34   #14
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.755
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ord som blir forkortet i dagligtale og skriftlig uformell konversasjon som har bl

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Ja, ungene sier konsekvent Steinern om Steinerskolen, men det går vel under slang, og er fortsatt ikke nok innarbeidet i språket til at det skrives slik. I alle fall ikke i samme grad som Katta. Min mor gikk også på Katta, hun var Kattaruss i '68 (annen by, men det gjelder vel i alle byene med katedralskole). "Steinern" er mer på nivå med "Mac'ern" (uten sammenligning for øvrig).

Og i Bergen går folk på Katten.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-23, 13:35   #15
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.755
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ord som blir forkortet i dagligtale og skriftlig uformell konversasjon som har bl

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Og bussen som omnibus, hvor -bus er kasusendelsen i dativ flertall. Det betyr i utgangspunktet “for alle”.

Oj, så gøy, da lærte jeg noe!

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-23, 15:47   #16
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.238
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ord som blir forkortet i dagligtale og skriftlig uformell konversasjon som har bl

Haha, vi bruker EDB som stammespråk for alt teknisk som er trøblete - da er det sånn EDB-greier. Det kom av en eldre kunde som for fascinerende få år siden skulle sende en mail om noe, og proklamerte at han skulle sende «en sånn EDB».

Men det var kanskje litt på siden.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-23, 16:14   #17
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.396
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ord som blir forkortet i dagligtale og skriftlig uformell konversasjon som har bl

Her heter katedralskolen Kongsgård. Det tok meg mange år i fylkesadministrasjonen å se sammenhengen med det man i andre byer kalte Katta..

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-23, 18:30   #18
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.377
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ord som blir forkortet i dagligtale og skriftlig uformell konversasjon som har bl

Funke

__________________
05 og 07
Elise er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-01-23, 18:43   #19
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.952
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ord som blir forkortet i dagligtale og skriftlig uformell konversasjon som har bl

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Funke

Den skulle jo jeg skrive.

Jeg kan fylle på med orge. (Jeg bruker det i hvert fall.)

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-23, 19:28   #20
Albertine
Bør lage seg en tittel selv
 
Albertine sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2014
Innlegg: 3.690
Blogginnlegg: 36
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ord som blir forkortet i dagligtale og skriftlig uformell konversasjon som har bl

Insje. Å ta initiativet.

__________________
Be kind whenever possible. It is always possible. - Dalai Lama
Albertine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no