Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kan snørydding være kjønnsdiskriminerende? Les og lær!

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-12-22, 21:58   #1
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.449
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Kan snørydding være kjønnsdiskriminerende? Les og lær!

Jeg kom over denne artikkelen: https://agendamagasin.no/artikler/ka...skriminerende/

Her er det mye fakta og mange sammenhenger jeg ikke har tenkt over! Om hvem som oftest går og kjører kollektivt, hvordan kjønnene beveger seg ulikt og hvordan prioritering av gående fremfor kjørende bidro til å spare penger!

Vi har fortsatt litt å gå på for å bli likestilte, ja.. Men utrolig spennende med et sånt perspektiv på tjenestene kommunen yter. Det kunne jeg ønsket meg her også!

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-22, 22:23   #2
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.227
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kan snørydding være kjønnsdiskriminerende? Les og lær!

Utrolig interessant - takk!

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-22, 22:29   #3
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.937
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan snørydding være kjønnsdiskriminerende? Les og lær!

Ja, utrolig interessant!

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-22, 22:29   #4
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan snørydding være kjønnsdiskriminerende? Les og lær!

Interessant. Eg har faktisk den boka dei viser til liggjande, men eg har ikkje lese ho ennå. Det skal eg gjere.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-22, 22:29   #5
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kan snørydding være kjønnsdiskriminerende? Les og lær!

Kjempeinteressant!!!

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-22, 22:34   #6
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.869
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kan snørydding være kjønnsdiskriminerende? Les og lær!

Denne håper jeg bydrift-gubbene og politikerne i byen min leser. Nå som det er kommet mye snø her blir ikke fortau brøytet. Eller de brøytes sjeldent, og får snø fra veien hivd innpå så det ikke er mulig å gå der. Det virker som det bare er biler og busser som prioriteres i trafikken. Skummelt når myke trafikanter blir tvunget til å bruke bilvegen. Møtte på en dame med barnevogn i vegen i forrige uke, hun hadde ikke noen alternativ. Heldigvis var det en rett og oversiktlig strekning.

Har bestilt boka på biblioteket. For dette synes jeg er veldig interessant å lese om.

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-22, 22:36   #7
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.227
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kan snørydding være kjønnsdiskriminerende? Les og lær!

Jeg kjenner tilfeldigvis han som er brøyteansvarlig i Oslo (jobbsammenheng ja) men han er ingen akademiker. Lurer på hvordan jeg kan få lurt denne inn hos ham….:hmmm:

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-22, 22:37   #8
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.390
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kan snørydding være kjønnsdiskriminerende? Les og lær!

Interessant, ja!

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-22, 22:46   #9
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kan snørydding være kjønnsdiskriminerende? Les og lær!

Leser boken, og lærer stadig nye måter å tenke på. Anbefaler i samme åndedrag Hvem sa hva. Julegave til alke! 99 kr på Ark nå.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-22, 09:20   #10
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan snørydding være kjønnsdiskriminerende? Les og lær!

Når de analyserte kostnadsbesparelsene så har de nok ikke tatt med i betraktningen hvor utrolig mye mer krefter det koster å håndtere klager fra sure gubber.

I forbindelse med en veiomlegging i området her, så ble jeg med i en lokal FB-gruppe om saken, og den ble, etter at saken ble avklart (bymiljøetaten snudde, heldigvis), så ble den en mer generisk lokal trafikk-gruppe. Og for å si det sånn, det var ikke FAU-mammaer som var opptatt av barnas skolevei som dominerte. Det var altså en sånn mengde med sure gubber som klager over ALT! Og de oppfordret hverandre hyppig til å klage, og delte kontaktinfo til riktige instanser.

Så jeg forstår litt hvorfor det kan bli sånn at de som skriker mest, får mest.



Men en annen ting er klasseperspektivet: Det er også høyt utdannede med høy inntekt som sykler mest. Lavt utdannede kjører bil. Så bedre tilrettelegging for syklister er OGSÅ bedre tilrettelegging for allerede privilegerte grupper. Hvis man vil snu på det.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-22, 09:26   #11
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.809
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan snørydding være kjønnsdiskriminerende? Les og lær!

Interessant!

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-22, 13:09   #12
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.804
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kan snørydding være kjønnsdiskriminerende? Les og lær!

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

.



Men en annen ting er klasseperspektivet: Det er også høyt utdannede med høy inntekt som sykler mest. Lavt utdannede kjører bil. Så bedre tilrettelegging for syklister er OGSÅ bedre tilrettelegging for allerede privilegerte grupper. Hvis man vil snu på det.

Enig, jeg tror nok dette kan være årsaken til at man har lagt om snøryddinga i de større byene og at gang og sykkelveier er høyere prioritert enn det var før, det er ikke for alenemødre med barnevogn dessverre... (selv om de også, og klima og luftkvalitet nyter godt av det)

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-22, 13:51   #13
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.869
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kan snørydding være kjønnsdiskriminerende? Les og lær!

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Men en annen ting er klasseperspektivet: Det er også høyt utdannede med høy inntekt som sykler mest. Lavt utdannede kjører bil. Så bedre tilrettelegging for syklister er OGSÅ bedre tilrettelegging for allerede privilegerte grupper. Hvis man vil snu på det.

Det stemmer nok også. Men tenker det er bra om det medfører at fortau blir bedre brøytet for alenemoren med barnevogn, eller bestemor med rullator som ikke hadde kommet seg ut om det ikke ble brøyta.

Her jeg bor er det minimalt med rene sykkelveger. De fleste er gang og sykkelveger eller fortau. Så da er det bra at de med høy inntekt og utdannelse maser seg frem til bedre tilrettelegging for myke trafikanter.

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-22, 14:33   #14
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.824
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan snørydding være kjønnsdiskriminerende? Les og lær!

Jeg har lest den boka, fikk den overlevert etter at Storesøster hadde kjøpt og leste den, og jeg har kjøpt den til ei venninne i julegave. Det tok lang tid å lese den. Jeg ble så sint at jeg bare orket noen sider av gangen før jeg måtte legge den vekk og puste litt med magen.

Ikke bare trenger vi kvinnedagen, vi skulle fanken hakke meg hatt en i uka, ikke en i året!

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-22, 14:34   #15
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.824
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan snørydding være kjønnsdiskriminerende? Les og lær!

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Leser boken, og lærer stadig nye måter å tenke på. Anbefaler i samme åndedrag Hvem sa hva. Julegave til alke! 99 kr på Ark nå.

Også jeg som akkurat ga 400 for den.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-22, 14:35   #16
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.692
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan snørydding være kjønnsdiskriminerende? Les og lær!

Interessant og veldig igjenkjennbart.

Jeg og mannen har samme reisevei, men jobber til ulike tider. Han tar bilen og jeg går/ sykler eller busser. Det vil si; jeg går og sykler når det er mulig, men tar buss når det er mye snø eller for glatt på fortauene. Siden jeg nylig har fått påvist osteoporose er jeg enda mer engstelig for å falle, så ble dessverre mer buss. I tillegg går jeg forbi butikker og senter, så har alltid et ærend jeg må gjøre på hjemveien. Det blir ofte tungt å bære og vanskelig å gå på vinteren.

__________________
2005 og 2010
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-22, 14:39   #17
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.692
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan snørydding være kjønnsdiskriminerende? Les og lær!

Har noen ganger måttet gå langs veien siden det har vært ufremkommelig på fortauene. Enten dårlig måket eller måket snø fra veien over på fortauene. Men i mørket er det jo livsfarlig her.

__________________
2005 og 2010
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-22, 14:43   #18
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.391
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan snørydding være kjønnsdiskriminerende? Les og lær!

Interessant!

Anekdotisk: Det året jeg var i permisjon og de kommende barnevognårene tror jeg Oslo kommune hadde en strategi om å brøyte og strø gangveiene. Det var påfallende at fortau og gangstien langs Akerselva bar fri for snø tidlig. Dette var før folk bedrev noe særlig vintersykling eller det var satset på sykling, så der tror jeg faktisk barnevogner, skoleveier og eldre var prioritert. Ikke rike som roper høyt. Og nå i Oslo er sykkelveiutbyggingen kommet betydelig lenger sentralt og østover enn oppover i Holmenkollen. Kanskje de tenker at vestkantfolket i Holmenkollen sykler uansett mens østkantfolket trenger litt incentiv?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-22, 14:52   #19
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kan snørydding være kjønnsdiskriminerende? Les og lær!

Mulig jeg kjenner publikum litt dårlig nå!
Jeg har i mange år brukt snørydding som eksempel på kjønnsdiskriminering, men da med motsatt innfallsvinkel. Det er jo fortsatt flest menn som rydder private innkjøringer, er det ikke?

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-22, 15:30   #20
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan snørydding være kjønnsdiskriminerende? Les og lær!

Gøy! Her jeg bor syns jeg de er veldig flinke til å måke gangveier, ikke alltid like flinke på bilveiene. Men som regel er de gode på begge deler. Tror kommunen prioriterer gangveiene, men ikke fylket. Fortau driver vi lite med på bøgda, så det aner jeg ikke.

Og jeg måker oppkjørselen mye oftere enn mannen gjør det. :datapunkt: Jeg er dritgod på snøfreser, men hater å måke trappa.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no