Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Lav temperatur - fare for at vannet fryser?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-12-22, 21:56   #1
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.189
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Lav temperatur - fare for at vannet fryser?

Vi har en kjeller vi i liten grad ønsker å varme opp. I all hovedsak brukes kjelleren til å vaske klær og til oppbevaring. Vi har litt "lunk" i rommet der vaskemaskinen står, men ellers har vi ikke oppvarming i kjelleren.

Jeg sjekket akkurat temperaturen i et av rommene i kjelleren som ikke har egen oppvarming, og der var det nå 9,5 grader. Jeg begynner å bli bekymret for at det er for lav temperatur, særlig om min tukling med varmepumpe gjør at vi får det veldig mye kaldere inne. Vel er det kostbart å varme opp i kjelleren når det i seg selv ikke trengs, men det er heller ikke billig om vannet fryser og rørene deretter sprekker.

Er det noen som har erfaringer eller gode råd å komme med?

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-22, 22:08   #2
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.255
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lav temperatur - fare for at vannet fryser?

Dere burde ha det noen grader varmere der tenker jeg.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-22, 22:16   #3
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.189
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lav temperatur - fare for at vannet fryser?

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Dere burde ha det noen grader varmere der tenker jeg.

Hvor går eventuelt grensen? Ti grader? Tolv?

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-22, 22:27   #4
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.255
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lav temperatur - fare for at vannet fryser?

Vet ikke. Hadde spurt rørlegger tror jeg. Hvor kaldt er det ute?

https://www.nrk.no/livsstil/forbered...eren-1.7392393

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-22, 22:41   #5
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.189
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lav temperatur - fare for at vannet fryser?

Nå har jeg åpnet opp dører, og ser at temperaturen stiger. Takk for lenke, millact. Men 15 grader? Det er nesten like varmt som det er på gulvet på kontoret mitt! Jeg skulle jo få ned strømbruken, ikke opp! Akkurat nå er det -11 grader ute, så det er jo en viss temperaturforskjell som skal utlignes.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-22, 22:49   #6
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.434
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lav temperatur - fare for at vannet fryser?

Fryser vannet hvis det er oppimot ti grader i kjelleren? Ikke at jeg er noen ekspert men trodde frysepunktet for vann går ved null grader.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-22, 23:18   #7
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.450
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lav temperatur - fare for at vannet fryser?

Dersom du er bekymret ville jeg latt vannet sildre forsiktig i er rom med sluk om natta. Vann som renner fryser ikke. 4-5 grader skal få fint. Evt sett ned en frostvakt. En ovn som som slår seg på om temperaturen komme runder feks fem grader.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-22, 23:26   #8
Cauchy
Bør lage seg en tittel selv
 
Cauchy sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2012
Innlegg: 1.713
Cauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Lav temperatur - fare for at vannet fryser?

Har dere rør i yttervegg? Hvis ikke skulle man tro at 10 grader holder lenge.

Cauchy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-22, 00:02   #9
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lav temperatur - fare for at vannet fryser?

Vi har hytte på fjellet, og det holder med 8 grader inne.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-22, 07:43   #10
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.461
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lav temperatur - fare for at vannet fryser?

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Fryser vannet hvis det er oppimot ti grader i kjelleren? Ikke at jeg er noen ekspert men trodde frysepunktet for vann går ved null grader.

Det stemmer, så er det 9 grader der rørene er, fryser ikke vannet. Ikke om det er 1 grad heller. Men spørsmålet er jo hvor rørene er og om det er samme temperatur der som i rommet. Er de feks under gulvet kan det være kaldere der enn i rommet.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-22, 07:45   #11
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lav temperatur - fare for at vannet fryser?

Jeg ville hørt med forsikringsselskapet. Mener det er 10°C som er nedre anbefalte innetemperatur. Vi har det på hytta (men også varmekabler på rørene).

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-22, 08:31   #12
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.651
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lav temperatur - fare for at vannet fryser?

Min rørleggersønn sier ti grader, da er det slingringsmonn (og forsikringsselskapene godtar dette).

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-22, 08:35   #13
C3PO
Earthling
 
C3PO sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.007
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lav temperatur - fare for at vannet fryser?

Noe slikt skjedde oss etter oppussingen. Vannrørene var lagt i en lukket rom i andre etasje (altså areal) og vannet frøys. Vi måtte legge inn en vifte som har egen bryter i sikringsskapet, som slås på om vinteren. Så pass på!

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-22, 08:50   #14
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.186
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lav temperatur - fare for at vannet fryser?

Jeg tror ikke det er noen som helst grunn til panikk hvis temperaturen er 9 grader. På jobben har vi 5 grader som frostsikring på rør utendørs. Privat i egen kjeller, så har vi aldri opplevd at det har frosset her, selv om kjelleren er uten oppvarming.

Har bodd tidligere et sted der vannet kunne fryse. Det skyldes et sprukket kum lokk. Varmeovn nedi kummen tiner det raskt opp. Glava fikset biffen etter tining.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-22, 13:00   #15
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.787
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lav temperatur - fare for at vannet fryser?

Vannrørene førs hos oss engang det var veldig kalde, heldigvis uten at rørene sprakk. Vi så på hvor vannrørene gikk og sørget for at det kom noe mer varme dit. Vi tettet en lufteluke som sendte kald luft rett inn der hvor vannrørene gikk.
Man skal være forsiktig med å tette lufteluker pga fukt.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-22, 02:05   #16
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.255
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lav temperatur - fare for at vannet fryser?

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemar...rom-1.16221507

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no