Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Jente 13; bøker om krigen?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-11-22, 15:14   #1
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Jente 13; bøker om krigen?

Jeg har et barn som ikke liker å lese, men som pga leselekse på skolen nylig har lest sin første bok uten bilder. Ingen leseproblemer.

Hun liker imidlertid ting relatert til andre verdenskrig. Kan noen tipse om slike bøker? Det er mulig Anne Frank rett og slett blir for kjedelig for henne.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-22, 15:22   #2
Gri
Bør lage seg en tittel selv
 
Gri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.501
Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Jente 13; bøker om krigen?

“Dei et ikkje sjokoladepålegg i krigen” av Ingunn Røyset har eg lese med elevar, rett nok litt yngre (slutten av barneskulen). Dei likte den. Den er nynorsk, om det har noko å seie.

__________________
03, 06, 09
Gri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-22, 15:38   #3
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.165
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jente 13; bøker om krigen?

https://cappelendamm.no/_den-gylne-s...-9788202707637

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-22, 15:54   #4
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jente 13; bøker om krigen?

Jeg vet det er litt "utrangert", men er noen av Evi Bøgenæs aktuelle? Type "På den gale siden", som var en av mine favoritter da jeg var yngre. Det viktigste er jo at hun finner noe hun liker, ikke at det er ny og moderne litteratur.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-22, 15:56   #5
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Jente 13; bøker om krigen?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg vet det er litt "utrangert", men er noen av Evi Bøgenæs aktuelle? Type "På den gale siden", som var en av mine favoritter da jeg var yngre. Det viktigste er jo at hun finner noe hun liker, ikke at det er ny og moderne litteratur.

Ja, det kan være noe. Nå likte hun halvveis en Bobseybarna-bok jeg hadde liggende, men det har jo bibliotekene bestemt at ikke er god nok litteratur, så de kan man ikke låne flere av. Noe så dust.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-22, 16:05   #6
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 8.974
Blogginnlegg: 38
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jente 13; bøker om krigen?

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Ja, det kan være noe. Nå likte hun halvveis en Bobseybarna-bok jeg hadde liggende, men det har jo bibliotekene bestemt at ikke er god nok litteratur, så de kan man ikke låne flere av. Noe så dust.

Tja, jeg prøvde å lese Bobseybarna med en klasse for en del år siden. På et tidspunkt så vi bare på hverandre og var stilletiende enige om at dette ikke hadde noe særlig for seg.

Når det gjelder det opprinnelige spørsmålet ditt har jeg ingen konkrete anbefalinger, men hva med å få 13-åringen til å se på oversikten på Ark for eksempel?

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-22, 16:48   #7
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jente 13; bøker om krigen?

Kanskje biblioteket deres har denne (som sikkert er utgått fra forlagene)?

Den var en stor favoritt hos meg da jeg var på den alderen. Handler om tvangsevakueringen og nedbrenningen av Finnmark, skrevet etter egne minner fra ei som da var ung jente i 12-13-årsalderen, og gjemte seg med familien for å slippe å evakuere. Den inneholder til og med noen fotografi (kan bla litt i Nasjonalbibliotekets scannede utgave, for å se om den er av interesse)

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 18-11-22 kl 16:57.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-22, 16:54   #8
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jente 13; bøker om krigen?

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Ja, det kan være noe. Nå likte hun halvveis en Bobseybarna-bok jeg hadde liggende, men det har jo bibliotekene bestemt at ikke er god nok litteratur, så de kan man ikke låne flere av. Noe så dust.

Enig. Men loppis? Finnes masse sånt der.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-22, 17:02   #9
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.315
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jente 13; bøker om krigen?

Gutten i mørket?

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-22, 17:07   #10
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Jente 13; bøker om krigen?

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Tja, jeg prøvde å lese Bobseybarna med en klasse for en del år siden. På et tidspunkt så vi bare på hverandre og var stilletiende enige om at dette ikke hadde noe særlig for seg.

Når det gjelder det opprinnelige spørsmålet ditt har jeg ingen konkrete anbefalinger, men hva med å få 13-åringen til å se på oversikten på Ark for eksempel?

Passer selvsagt ikke for alle, jeg ville absolutt ikke valgt det dom høytlesning gruppe. Men det bibliotekene hadde ble jo kastet. Trenger ikke kjøpe nytt. Det synes jeg er sløsete og lite miljøvennlig.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-22, 17:08   #11
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Jente 13; bøker om krigen?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Enig. Men loppis? Finnes masse sånt der.

Orker ikke fulle bokhyller hos en som ikke vil lese.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-22, 17:22   #12
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.990
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Jente 13; bøker om krigen?

Hva med bøkene om Sofie og Kathrine?

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-22, 18:13   #13
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.460
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jente 13; bøker om krigen?

Denne er veldig fin. Det er en tegneserie.

Min 12-åring likte denne.

Jeg ville heller ikke valgt Anne Franks dagbok. Den er viktig, men den er jo også langtekkelig og tidvis kjedelig.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-22, 21:45   #14
Linella
Erfaren
 
Linella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2012
Innlegg: 843
Linella er litt kulLinella er litt kul
Standard

Sv: Jente 13; bøker om krigen?

Jeg vil også anbefale "Finnmark brenner", og dessuten Tove-serien til Evy Bøgenes (Toves hemmelighet, Tove går i dekning og Tove arbeider videre).

Linella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-22, 21:48   #15
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.839
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Jente 13; bøker om krigen?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Min 12-åring likte denne.

Jeg ville og anbefale Over grensen.
Gutten i den stripete pysjamasen er og en bok en lett husker.

Finn heller ny god litteratur som kan få henne til å like lesing fremfor å prakke på gamle bøker som Bobseybarna og Bøgenes

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-22, 22:06   #16
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Jente 13; bøker om krigen?

«Prakke på»??

Hun hadde leselekse, sa nei til omtrent alle bøker vi har stående og jeg foreslo en bok fra jeg var liten og hun likte den. I vår familie er det hverken mangel på biblioteksturer, bokgaver eller mor som følger moderne barnebokanmeldelser. Hjelper gint lite når hun ikke vil. Jeg har lært at leseglede kan skapes av hva som helst, så når hun da har lest sin første bok uten bilder og spør om vi kan låne en til, så er det virkelig ikke vi voksne som prakket på noe som helst. Ærlig talt.

(For øvrig er vel denne tråden i seg selv dokumentasjon på rådet om å finne god litteratur hun vil like å lese…)

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-22, 22:17   #17
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.912
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Jente 13; bøker om krigen?

En gang og av Morris Gleitzmann.

Salt to the Sea av Ruta Sepetys

Jenta i veggen av Lena Lindahl

En øy i havet, Vannliljedammen, Havets dyp og Åpent hav av Annika Thor

Godnatt Mister Tom av Michelle Magorian.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-22, 22:21   #18
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.839
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Jente 13; bøker om krigen?

Mente bare at det finnes så mye bedre utvalg av ny litteratur, som er skrevet i nåtid og for målgruppen. Det er en grunn til at de gamle bøkene ikke lenger er på bibliotekene, men sendt til Nasjonalbibliotekets arkiv.

Men om hun liker bøkene er det jo veldig bra om de får henne til å lese mer.

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-22, 23:30   #19
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jente 13; bøker om krigen?

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Orker ikke fulle bokhyller hos en som ikke vil lese.

Du leverer det igjen på neste loppis.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-22, 01:17   #20
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.786
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jente 13; bøker om krigen?

Bøgenæs har vært gull for noen av mine elever som har streve med å finne lesemotivasjon. Ellers vil jeg anbefale Over grensen, Gutten i den stripene pyjamasen og Kodenavn Overlord.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10

Sist redigert av oslo78 : 19-11-22 kl 11:20.
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no