Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Kort oppsummert - adel for dummies

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-10-22, 12:37   #1
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.422
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

Kort oppsummert - adel for dummies

Ok. Jeg leser for tiden "Krig og fred" av Tolstoj, går meg vill i adelstitler, og innser at dette kan jeg ingenting om. Historie var aldri favorittfaget mitt på skolen, og jeg har aldri gjort en innsats for å forstå meg på dette når jeg har vært borti temaet i litteraturen eller media tidligere, det er bare ord jeg har hørt, men ikke tenkt noe nærmere over. Men kanskje FP kan lære meg litt om dette. Hva er (eller for det meste var selvsagt) egentlig adelen? Jeg mener, hva gjorde de egentlig (bortsett fra ball og intriger )? Hva betyr de ulike titlene, baroner, fyrster, grever etc? Hvordan er de rangert, hvilke roller har de? Og er det noen forskjeller mellom ulike land, eller var f.eks den russiske adelen (som jeg leser om nå) organisert på samme måte som den engelske, preussiske eller franske?

Noen som har en fin oversikt eller en kort forklaring på hvordan dette systemet fungerte?

Her er romanens beskjedne persongalleri:
https://upload.wikimedia.org/wikiped..._by_shakko.jpg

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 27-10-22 kl 12:51.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-22, 12:42   #2
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.995
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kort oppsummert - adel for dummies

Har du sjekket SNL?

https://snl.no/adel
Det bør finnes oppslag om alle de ulike titlene også.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-22, 12:49   #3
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.422
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kort oppsummert - adel for dummies

Ja, jeg kan sikkert google meg fram til veldig mye, men det er mye gøyere å bli opplyst av fp (og mer oversiktlig, med færre treff)

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 27-10-22 kl 12:56.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-22, 12:50   #4
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kort oppsummert - adel for dummies

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Ja, jeg kan sikkert google meg fram til veldig mye, men det er mye gøyere å bli opplyst av fp.

SNL er den offentlige versjonen av FP.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-22, 13:01   #5
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.227
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kort oppsummert - adel for dummies

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

SNL er den offentlige versjonen av FP.

It’s funny cause it is so very true.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-22, 13:04   #6
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.763
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kort oppsummert - adel for dummies

De eide jo mye jord/land, og hadde andre rettigheter politisk og skattemessig enn bermen, men hvordan adelen opprinnelig oppsto, vet jeg sannelig ikke. Fra antikken av var de vel nesten som nedfelt fra Gud å regne? Jeg tok historie grunnfag i atten pil og bue, da, så jeg har glemt masse. Stendersamfunnet etc. vg2-eren har nettopp skrevet om demokratiets begynnelse i antikkens Hellas og Republikken Roma, og der var det særskilt adelen som hadde mest makt.

I Englend har de høy- og lavadel. Men man kan jo bli adlet av monarken der, så det at man er født til adelen stemmer vel ikke bare lenger?

Blir spennende å lese denne tråden.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-22, 13:12   #7
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kort oppsummert - adel for dummies

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

De eide jo mye jord/land, og hadde andre rettigheter politisk og skattemessig enn bermen, men hvordan adelen opprinnelig oppsto, vet jeg sannelig ikke. .

Opprinnelig lagt inn av lenken til SNL som Luftslottet la inn

Opprinnelsen til fødselsadelen er uklar. Den forekommer i alle gamle samfunn fra de eldste tider – foruten i Europa også i India, Kina, Persia, Egypt, Japan og hos andre orientalske folk. I mange tilfeller kan adelsslektene føres tilbake til overhodene for de slektene de opprinnelige stammene bestod av.

Et minne om dette er betegnelsen patrisier (av latin patres, «fedre»), hos romerne, hvor enkelte gamle slekter mente at de nedstammet fra de gamle gudene. Det samme finner man i Japan, hvor de slektene som kunne føre sitt stamtre tilbake til naturguddommene hadde en særlig fremtredende stilling.

Seriøst, les teksten fra SNL, den er lang, grundig, i et lett forståelig språk og jeg lærte i alle fall masse av den som jeg ikke visste fra før.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-22, 13:18   #8
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.422
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kort oppsummert - adel for dummies

Seriøst, jeg vil ikke ha en lang og grundig tekst fra snl, jeg vil ha oppsummeringer, betraktninger, synsing, kommentarer og avsporinger fra folk på fp som kan litt, og har lyst til å dele av kunnskapen sin!

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 27-10-22 kl 13:30.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-22, 13:20   #9
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.763
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kort oppsummert - adel for dummies

Jeg skrev jo det om gud. Og så tipper jeg det har med å eie jord fra begynnelsen av. At noen eide mer enn andre, og mer fruktbar jord. Og dermed skaffet seg større fordeler av det, måtte ha folk til å hjelpe seg med å drive jorda etc , og når man gikk over fra naturalhusholdning og bytteøkonomi til å bruke penger, så var dette de rikeste både i eiendom, land og gull.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-22, 13:22   #10
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.763
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kort oppsummert - adel for dummies

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Seriøst, jeg vil ikke ha en lang og grundig tekst fra snl, jeg vil ha oppsummeringer, betraktninger, synsing, kommentarer og avsporinger fra folk på fp som kan litt, og har lyst til å dele av kunnskapen sin!

Karamell understands the assignment.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-22, 13:31   #11
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.422
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kort oppsummert - adel for dummies

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Karamell understands the assignment.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-22, 13:36   #12
C3PO
Earthling
 
C3PO sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.015
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kort oppsummert - adel for dummies

Strukturen varierer fra land til land.

Jeg har ganske grei oversikt på England, men selv der kan jeg slite litt. Duke er det høyeste tittelen, og en del av disse titlene gis til medlemmer av kongefamilien. Jeg trodde at earl var neste rang (kona blir «countess»), men neida. Under duke har du «marquess». Jeg mistenker at dette er høyeste tittel for dem utenom kongefamilien. Jeg vet at sønnen til prins Edward er viscount, så kanskje brukes den til barna av earls? Så er det baron, og fra det jeg kan se er det fortsatt en arvelig tittel for dem som har hatt det lenge, men for folk som har fått det i nyere tid (f.eks. Margaret Thatcher), er dette ikke tilfellet.

Jeg vokste opp med å lese en del historiske romaner fra England, så jeg er nok litt preget av det.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-22, 13:49   #13
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.597
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kort oppsummert - adel for dummies

Den russiske adelen eide vel også bøndene, ikke bare jorda.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-22, 14:46   #14
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.422
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kort oppsummert - adel for dummies

Opprinnelig lagt inn av C3PO, her.

Strukturen varierer fra land til land.

Jeg har ganske grei oversikt på England, men selv der kan jeg slite litt. Duke er det høyeste tittelen, og en del av disse titlene gis til medlemmer av kongefamilien. Jeg trodde at earl var neste rang (kona blir «countess»), men neida. Under duke har du «marquess». Jeg mistenker at dette er høyeste tittel for dem utenom kongefamilien. Jeg vet at sønnen til prins Edward er viscount, så kanskje brukes den til barna av earls? Så er det baron, og fra det jeg kan se er det fortsatt en arvelig tittel for dem som har hatt det lenge, men for folk som har fått det i nyere tid (f.eks. Margaret Thatcher), er dette ikke tilfellet.

Jeg vokste opp med å lese en del historiske romaner fra England, så jeg er nok litt preget av det.

Men dagens engelske adel - er det bare titler, eller eier de også land og eiendommer? Hva gjør en baron liksom? Og hvor får de penger fra, skatt?

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-22, 14:52   #15
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.763
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kort oppsummert - adel for dummies

Er det ikke en del av disse lavere adelsfolkene litt "fattige"? Ikke fattige som i lutfattig, men som i "har for mye eiendom å holde vedlike til det de har av inntekter"? Mulig preget av Austen og sånt her ... De får inntekter fra å være skog- og innsjøeiere og sånt?

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-22, 14:56   #16
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.422
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kort oppsummert - adel for dummies

I følge romanene spiller og drikker de jo opp en hel del også. Og gjør noen dumme investeringer. Også er det ballene ... og klærne og medgiften og i det hele tatt, med det å være adelig følger det tydeligvis en ganske dyr livsførsel, som det mer eller mindre er obligatorisk å delta i, skal man i det hele tatt få giftet vekk barna sine. Så det er jo ikke rart om de har problemer med å tjene inn nok til å dekke det, særlig hvis det innimellom også er uår.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-22, 15:16   #17
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.305
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kort oppsummert - adel for dummies

Adelen var vel (tror neppe det gjelder fortsatt, det hadde vært gøy!) pliktig til å stille med ressurser (både personell og utstyr og whatnot) når deres ymse konger og dronninger ville krige litt, sånn utenom ball og gambling.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-22, 15:17   #18
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.422
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kort oppsummert - adel for dummies

Under SNL-lenken finner jeg dette om den russiske adelen:

Sitat:

Russland
I Russland hadde den gamle adelen, bojarer og knjaser, fra gammel tid en sterk stilling i samfunnet i kraft av sin rett til å velge tsaren. De hadde utstrakte privilegier, blant annet skattefrihet, og nærmest eiendomsrett over sine livegne bønder. På 1600-tallet ble bojarenes politiske makt knekket av tsaren, især Peter den store, som grunnla en embetsadel med 14 rangklasser, hvorav de fire øverste var arvelige. Denne nye adelen og mange av de gamle slektene fikk vesteuropeiske titler som fyrster, grever og baroner.

Politisk fikk adelen i Russland liten innflytelse overfor den eneveldige tsaren, men på grunn av sine umåtelige rikdommer beholdt den en langt mer privilegert sosial stilling enn i noe annet europeisk land helt frem til revolusjonen i 1917.

14 rangklasser faktisk. Og bare de fire øverste var arvelige. Men embetsadel - det vil si at de hadde ulike stillinger, som dommere, prester, lensmenn, sorenskrivere etc antar jeg ... Så da drev vel ikke alle med eiendom og landbruk, men også offentlig forvaltning.

Og bojarer? Hvorfor har Johan Halvorsen skrevet dem en hel inntogsmarsj, hvis de var adelige med politisk innflytelse, men ikke militære? Eller var de krigere også? Mye rart man skal begynne å tenke på.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 27-10-22 kl 15:25.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-22, 15:28   #19
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.763
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kort oppsummert - adel for dummies

Sitat:

Tilfeldig
At det i det hele tatt ble noen Bojarenes inntogsmarsj, beror nærmest på en ren tilfeldighet.

På slutten av 1800-tallet ble Johan Halvorsen tilbudt stilling som konsertmester i Bucuresti i Romania. Halvorsen var en bereist mann. Og under en av sine reiser kom han over historien om bojarene.

"Stormenn" som bojarene heter på godt norsk, holdt til i Valakia og Moldavia. Med opprettelsen av disse to fyrstedømmene begynner rumensk politisk historie en gang på 1300-tallet. Og det er de som slår seg sammen til staten Romania 500 år senere, etter å ha kvittet seg med ottomansk overhøyhet.

Johan Halvorsen ble så imponert over disse bojarene at han sporenstreks dro hjem og komponerte en marsj til dem.

At han takket nei til jobben som konsertmester, er en annen historie.

https://www.dt.no/kultur/en-hyldest-...1748-1.3395761

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-22, 15:38   #20
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.422
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kort oppsummert - adel for dummies

De laget begynnelsen til Romania. :noterer: Og toget egentlig ikke inn noe sted. Men Halvorsen brant inne med en marsj han bare måtte få ut.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no