Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lærerstreiken

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-09-22, 14:52   #41
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.392
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Viktige nok for hvem, tenker du? Og til hva?

Viktige nok til at det at streiken går ut over dem funker som pressmiddel mot arbeidsgiveren. Ungdommene roper ikke like høyt og skaper ikke like store overkrifter i avisene. Streiken fører ikke til store og umiddelbare økonomiske tap for arbeidsgiveren, på samme måte som f.eks flystreik, hotellstreik, transportarbeiderstreik, industriarbeiderstreik etc. Så lenge det er ungdommer som stort sett klarer seg selv fra dag til dag blir heller ikke samfunnet lammet av at så mange foreldre må ta fri for å være hjemme. Derfor kan KS ta seg tid og råd til å la streiken skure og gå, uten at de gir etter for kravene.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-22, 14:57   #42
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.052
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerstreiken

Her er barneskolen allerede berørt, og ut i fra den oversikten vil det vel sikkert øke neste uke. Nå gjelder det bare et av mine barn siden det andre går på privatskole, og hun er uansett mye hjemme av andre årsaker, men det hjelper jo ikke akkurat på tilværelsen til et barn med autisme at det er masse endringer, det gjør ikke det. Og som mor til et barn med to års ufrivillig skolefravær hvor problematikken startet etter koronahjemmeskole (selv om det er mange årsaker bak) forstår jeg så godt de foreldrene som endelig har fått barna tilbake til skolen, og så skjer dette.

Det sagt, jeg klandrer ikke lærerne og støtter streiken. Jeg bare håper det snart er mulig å komme til en god løsning, for alles skyld.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-22, 15:01   #43
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.645
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg mener det er ekstremt verdifullt å ha lærere som har gjort andre ting enn å være lærere før de ble lærere. De bidrar med enormt mye kompetanse. Men da må det også være mulig å gå den veien uten å tape veldig mye økonomisk og også uten at det er tvunget frem, for eksempel ved at man omskoleres pga. helse, men at man faktisk ønsker det.

Jeg er enig i at det kan være nyttig og fint å ha lærere med annen bakgrunn, men "ekstremt verdifullt" og at de bidrar med "enorm kompetanse" sånn helt uansett, tror jeg ikke.


Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

I veldig mange bransjer vil det å gå fra privat til offentlig sektor innebære lønnsnedgang (men også økt jobbsikkerhet). For en advokat, for eksempel, er forskjellen mellom å jobbe i privat og offentlig sektor skyhøy. Det betyr ikke at det ikke er viktig å passe på at lønnsgapet ikke blir for stort, men jeg synes ikke det er et særlig tungtveiende argument for lærerstreiken.

Enig.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-22, 15:03   #44
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.392
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreiken

Jeg skjønner ikke helt ... ser Trondheim står ramset opp over kommuner som blir rammet, både 6. og 7. uttak (linken og sitatet i Pelle sitt innlegg). Men på lista over totalt uttak på arbeidssteder, så ser jeg ingen kommunale skoler i Trondheim. Menes det Fylkeskommunens skoler som ligger plassert i Trondheim kommune (Trøndelag Fylkeskommune står jo allerede på lista over fylker som er rammet)? Eller overser jeg noen skoler her?

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-22, 15:05   #45
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.714
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Jeg er enig i at det kan være nyttig og fint å ha lærere med annen bakgrunn, men "ekstremt verdifullt" og at de bidrar med "enorm kompetanse" sånn helt uansett, tror jeg ikke.

Det kommer helt an på fag, altså. I tre av mine fag er det essensielt. I det fjerde spiller det sannsynligvis liten rolle.

Vi tok en opptelling i dag, ingen av mine nærmeste kolleger har mindre enn sku års høyere utdanning, de fleste har mer.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-22, 15:07   #46
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.753
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Jeg skjønner ikke helt ... ser Trondheim står ramset opp over kommuner som blir rammet, både 6. og 7. uttak (linken og sitatet i Pelle sitt innlegg). Men på lista over totalt uttak på arbeidssteder, så ser jeg ingen kommunale skoler i Trondheim. Menes det Fylkeskommunens skoler som ligger plassert i Trondheim kommune (Trøndelag Fylkeskommune står jo allerede på lista over fylker som er rammet)? Eller overser jeg noen skoler her?


Mener nok at det er vgs i Trondheim kommune ja, som jo ligger under fylket (som jeg vet at du sier altså).

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-22, 15:08   #47
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.392
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.


Mener nok at det er vgs i Trondheim kommune ja, som jo ligger under fylket (som jeg vet at du sier altså).

Litt rart egentlig, å skrive at Trondheim kommune er rammet av streiken da, når ingen av de streikende faktisk er ansatt i kommunen. Det er jo ikke kommunen som er rammet her. Anyway, jeg er glad til så lenge de to ungdomsskoleelevene mine får gå på skolen, egoistisk nok. De er ikke like strukturerte og flinke til å jobbe selvstendig som storesøster på vgs (som likevel er den som mest av alle trenger skolen, av psykososiale årsaker).

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-22, 15:08   #48
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.753
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Det kommer helt an på fag, altså. I tre av mine fag er det essensielt. I det fjerde spiller det sannsynligvis liten rolle.

Vi tok en opptelling i dag, ingen av mine nærmeste kolleger har mindre enn sku års høyere utdanning, de fleste har mer.

Jeg har 7 år, og får uttelling for 3. Det er jo strengt tatt mil "feil", da. Ikke å bli syk selvsagt, men å både omskolere meg og bytte gren.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-22, 15:11   #49
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreiken

Det jeg savner litt i denne debatten er en samtale om hvor man skal ta pengene fra? Det blir jo en metadiskusjon, men den er viktig, den også. Det er en politisk samtale, som handler om kommunebudsjetter, og hvordan kommunens utgifter skal fordeles. Hvis det skal gå mer til lærerlønninger, spesielt faglærte lærere, så blir det mindre penger til noe annet. Og hva skal det være?

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-22, 15:16   #50
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.813
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreiken

Det rammer ingen av mine, men jeg er så elgsint på KS at jeg nesten ikke får sagt det.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-22, 15:16   #51
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.813
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Det jeg savner litt i denne debatten er en samtale om hvor man skal ta pengene fra? Det blir jo en metadiskusjon, men den er viktig, den også. Det er en politisk samtale, som handler om kommunebudsjetter, og hvordan kommunens utgifter skal fordeles. Hvis det skal gå mer til lærerlønninger, spesielt faglærte lærere, så blir det mindre penger til noe annet. Og hva skal det være?

De fleste kommuner kan bare ta det fra strøminntektene. Null stress! De har penger nok.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-22, 15:33   #52
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.603
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

De fleste kommuner kan bare ta det fra strøminntektene. Null stress! De har penger nok.

Dette gjelder ikke vår kommune og nabokommune. Vi er en kraftkommune som ikke bare mister kraftinntekter sånn som strømsituasjonen er nå,men må i tillegg betale for at situasjonen er som den er. Millioner i en allerede skrapa økonomi i en liten kommune. Vet at situasjonen er annerledes i kraftkommunene på østlandet. Fatter ikke helt hvordan det skal gå med kommuneøkonomien generelt. Lærerne er absolutt blant de med høyest inntekt i kommunen her iallefall.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-22, 15:33   #53
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

De fleste kommuner kan bare ta det fra strøminntektene. Null stress! De har penger nok.

Det er da virkelig ikke alle kommuner som er kraftkommuner. Og det er da virkelig ikke alle kommuner som går med store overskudd. Jeg syns det er et legitimt spørsmål å stille; hvor skal pengene tas fra, i HELE kommuneNorge. Med mindre du mener at lærere som bor i kraftkommuner skal tjene mer enn lærere som bor i Robek-kommuner. Eller at hver kommune skal forhandle for seg, fremfor at det forhandles samlet. Oslo er jo allerede eget forhandlingsområde, så det er mulig å få til.


Sist redigert av Gaia : 14-09-22 kl 15:35. Årsak: Kraftkommune, ikke strømkommune
Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-22, 15:40   #54
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.603
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lærerstreiken

Vi er en kommune som har budsjettert med ca sju millioner i kraftinntekt som nå plutselig får krav på fjorten millioner fra strømselskapet. Dvs over tyve mill over budsjett bare der. I en veldig liten kommune er det jæskli med penger. Håper vel å få forhandlet sammen med andre kommuner i regionen. Alle enhetene i min kommune sliter. Alle tenker vi ikke skjønner hvordan vi skal strekke til. Som politiker så er det like stor fortvilelse for man ser virkelig ikke hvor man kan spare mer. Det er lite hotell og vinpakker her for å si det slik. Vi opplever at inntektene til kommunene blir mindre og mindre og oppgavene fler og fler.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-22, 16:04   #55
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.998
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lærerstreiken

Jeg tror Nenne var ironisk ...

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-22, 16:10   #56
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.614
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

Det er lite hotell og vinpakker her for å si det slik.

Bare et lite sidespor som et apropos til dette: https://www.aftenposten.no/oslo/i/JQ...lespill-og-vin

Jeg påstår ikke at dette er representativt for kommunale etater generelt, eller Oslo spesielt, men skammelig er det, og jeg blir altså helt urimelig rasende.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-22, 16:14   #57
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.603
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Bare et lite sidespor som et apropos til dette: https://www.aftenposten.no/oslo/i/JQ...lespill-og-vin

Jeg påstår ikke at dette er representativt for kommunale etater generelt, eller Oslo spesielt, men skammelig er det, og jeg blir altså helt urimelig rasende.

Ja, var nettopp derfor jeg skrev det.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-22, 16:26   #58
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.477
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Ungdommer er dessverre ikke viktige nok, og at det går ut over dem er ikke et effektivt nok pressmiddel for at arbeidgiveren skal gi etter. Derfor er jeg redd det først er når streiken kommer ned i småskolen, og når den aldersgruppa som trenger tilsyn, slik at det virkelig begynner å gå direkte ut over voksne foreldre, at det begynner å monne. Så lenge det "bare" er større ungdommer som rammes, uten at foreldrene settes i en akutt vanskelig situasjon, så får det skure og gå. Det er dessverre den triste realiteten.

enig i at effektiviteten til streiken hadde økt ved at de tok ut lærere for yngre barn.

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Jeg er enig i at det kan være nyttig og fint å ha lærere med annen bakgrunn, men "ekstremt verdifullt" og at de bidrar med "enorm kompetanse" sånn helt uansett, tror jeg ikke.

1000 år siden jeg gikk på skole med på yrkesfag er det ekstremt viktig at lærerne kjenner arbeidslivet. På studiespesialisering (som begge mine barn har går på / går på) så er det ikke viktig.

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

De fleste kommuner kan bare ta det fra strøminntektene. Null stress! De har penger nok.

ironien slo ikke så godt an i dag.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-22, 16:29   #59
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.603
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Jeg tror Nenne var ironisk ...

Godt mulig,men noen kommuner tjener altså godt på situasjonen sånn den er nå. Vi er i andre enden og som kommunepolitiker og enhetsleder som akkurat idag har fått statusrapport fra kommunedirektøren ble det en kommentar som traff forråsiresånn.
I tillegg så sliter kommunen med en aldrende befolkning som mange andre kommuner. Færre i arbeidsfør alder og færre barn og ungdom. Så vi må vri penger fra oppvekst til helse og omsorg. Og den som har prøvd å legge ned en grendeskole vet at det ikke er så lett. Situasjonen vi står i er også et demokratisk problem for ingen vil stå på liste lenger. Nominasjonskomiteene sliter og mange går nå ut (meg inkludert) Dette har ikke direkte noe med streiken å gjøre,men offentlige utgifter generelt er skyhøye og vi må kutte ned på velferd tror jeg. Alle er enige i at både læreren, sykepleieren og renholderen fortjener mer lønn. De aller fleste med høyere utdanning i offentlig sektor vil vel si de kunne tjent mer privat. Men hvordan skal det slutt finansieres?

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-22, 16:38   #60
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.789
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

Godt mulig,men noen kommuner tjener altså godt på situasjonen sånn den er nå. Vi er i andre enden og som kommunepolitiker og enhetsleder som akkurat idag har fått statusrapport fra kommunedirektøren ble det en kommentar som traff forråsiresånn.
I tillegg så sliter kommunen med en aldrende befolkning som mange andre kommuner. Færre i arbeidsfør alder og færre barn og ungdom. Så vi må vri penger fra oppvekst til helse og omsorg. Og den som har prøvd å legge ned en grendeskole vet at det ikke er så lett. Situasjonen vi står i er også et demokratisk problem for ingen vil stå på liste lenger. Nominasjonskomiteene sliter og mange går nå ut (meg inkludert) Dette har ikke direkte noe med streiken å gjøre,men offentlige utgifter generelt er skyhøye og vi må kutte ned på velferd tror jeg. Alle er enige i at både læreren, sykepleieren og renholderen fortjener mer lønn. De aller fleste med høyere utdanning i offentlig sektor vil vel si de kunne tjent mer privat. Men hvordan skal det slutt finansieres?

Hvis det ikke kan finansiereres, må man faktisk kutte i oppgaver. Sånn som det er nå kommer stadig flere krav om hva skolen skal følge opp både av utdanningsmessige og helsemessige oppgaver. Jeg driver med utrolig mye helserelatert arbeid som jeg ikke gjorde for noen år siden. Summen av antall timer nedlagt på jobb er blitt stadig større, og da føles det verre at lønns gir mindre og mindre kjøpekraft. Enten må skolen få færre oppgaver på den helsefaglige siden (følge opp elever som strever med mye forskjellig, familier som strever med mye forskjellig), eller så må lønna opp. Det ser ikke ut som det å kutte i oppgaver kommer til å skje. Dermed forsøker man nå å få økt lønna like mye som andre kommuneansatte for å se om det kan hjelpe. Det er fryktelig demotiverende å få mindre enn andre i kommunen år etter år samtidig som man jobber mer og mer.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no