Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Voksenopplæring - trafikkregler med sykkel

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-05-22, 00:01   #1
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.445
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Voksenopplæring - trafikkregler med sykkel

Er gjort en kjempejobb i Trondheim for at det skal være lettere å sykle og det er lagt opp masse veier med egne sykkelfelt, men jeg er usikker på trafikkreglene...


Noen steder er det egne skilt for sykkel (typisk er det at bilene har vikeplikt for kryssende sykkelfelt), men hvor det ikke er egne skilt hva gjelder da?

Kjørte inn i ei gate hvor det er enveiskjøring og den er merket med vikeplikt (for meg). Jeg ser da mot høyre hvor bilene kan komme fra, samtidig kommer det en på el-sykkel fra venstre som jeg ser, men alt for sent. Det gikk heldigvis bra! Men til senere hadde det vært greit å vite litt om skilting. Noen som er flinke her?

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-22, 00:16   #2
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.154
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Voksenopplæring - trafikkregler med sykkel

Da gjelder de samme reglene som for bil, men du kan aldri stole på at andre trafikanter følger reglene. Er min erfaring. Enten det er biler, syklister eller fotgjengere.

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-22, 00:30   #3
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Voksenopplæring - trafikkregler med sykkel

Samme regler som bil ja. Viss det ikkje er spesifisert, er det ikkje lov å sykle mot enveiskjøring, for eksempel. I Oslo har dei ofte satt opp «gjelder ikke sykkel» under enveiskjøringsskilta. Men eg er alltid litt ekstra forsiktig i sånne gater, og tar høgde for at ikkje alle bilistar ser meg dersom eg sykler mot kjøreretning.

Ein annan ting eg synes er skummelt, er at biler som skal ut i forkjørsvei sjeldan tar hensyn til syklister. Har vore i fleire skumle situasjoner på grunn av dette.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-22, 11:23   #4
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Voksenopplæring - trafikkregler med sykkel

Det er noen litt tricky regler når det er egne sykkelfelt. Jeg ble veldig overrasket over at når man sykler i sykkelfelt og skal krysse en vei, og en bil som kjører samme vei som deg skal inn i den veien, så er det du som syklist som har vikeplikt.

https://www.gjensidige.no/godtforber...-har-vikeplikt

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-22, 11:59   #5
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.839
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Voksenopplæring - trafikkregler med sykkel

Det meste er likt regler som mår du kjører bil. Syklistforeninga har en grei oversikt her:
https://syklistforeningen.no/wp-cont...-syklister.pdf

Jeg sykler selv i Trondheim, og tenker at så lenge du er oppmerksom (særlig i lyskryss), bruker hender til å vise at du skal svinge av og ikke kjører i motsatt retning i sykkelfeltene. Så får det fint.

Det er ikke like lett å følge med på stengte sykkel- og gangveier. Men på FB-gruppa På sykkel i Trondheim er de flinke til å legge ut slik info.

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-22, 12:36   #6
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.839
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Voksenopplæring - trafikkregler med sykkel

Det er mye å følge med på, ihvertfall i bystrøk.
Hva med når man står i lyskryss, skal svinge til høyre. Det er sykkelfelt på innsiden og når det blir grønt så er det plutselig en syklist i full fart som skal rett over krysset.
Mye å passe på... hva slags ansvar har egentlig syklisten. Påkjørsrett gjelder vel også for syklister? Uansett rettigheter så er det syklisten som blir mest skadet. Skjønner ikke at de tør å være så PÅ.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-22, 14:24   #7
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Voksenopplæring - trafikkregler med sykkel

Det er det eksemplet i Gjensidige-lenken, GinaK. Men det er uansett regelen om aktsomhet i trafikken som veier tyngst. Og det er mange som synder, på både to og fire hjul.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-22, 18:39   #8
Sweetie
Prøver seg frem
 
Sweetie sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2013
Innlegg: 422
Sweetie er populærSweetie er populærSweetie er populær
Standard

Sv: Voksenopplæring - trafikkregler med sykkel

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det er noen litt tricky regler når det er egne sykkelfelt. Jeg ble veldig overrasket over at når man sykler i sykkelfelt og skal krysse en vei, og en bil som kjører samme vei som deg skal inn i den veien, så er det du som syklist som har vikeplikt.

https://www.gjensidige.no/godtforber...-har-vikeplikt

Dette gjelder vel hvis du sykler på gangvei/sykkelvei, ikke hvis du sykler i merket sykkelfelt:

«Sykling i sykkelfelt

Dersom du sykler i et sykkelfelt, dvs. kjørefelt for syklister skilt fra veibanen med hvit stripe, kan du bare sykle på høyre side av veien. I sykkelfelt gjelder samme regler som i veien ellers, med hensyn til fartsgrense og vikeplikt.

Når du befinner deg i et sykkelfelt og skal rett frem i et kryss har andre kjørende som vil svinge og krysse din kurs, vikeplikt for deg.»

https://www.tryggtrafikk.no/trygg-og...sykkelreglene/

Sweetie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-22, 18:53   #9
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.154
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Voksenopplæring - trafikkregler med sykkel

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det er noen litt tricky regler når det er egne sykkelfelt. Jeg ble veldig overrasket over at når man sykler i sykkelfelt og skal krysse en vei, og en bil som kjører samme vei som deg skal inn i den veien, så er det du som syklist som har vikeplikt.

https://www.gjensidige.no/godtforber...-har-vikeplikt

Gjelder ikke dette for gang- og sykkelvei og ikke der hvor sykkelfelt er en del av veibanen?

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-22, 18:58   #10
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.154
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Voksenopplæring - trafikkregler med sykkel

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Det er mye å følge med på, ihvertfall i bystrøk.
Hva med når man står i lyskryss, skal svinge til høyre. Det er sykkelfelt på innsiden og når det blir grønt så er det plutselig en syklist i full fart som skal rett over krysset.
Mye å passe på... hva slags ansvar har egentlig syklisten. Påkjørsrett gjelder vel også for syklister? Uansett rettigheter så er det syklisten som blir mest skadet. Skjønner ikke at de tør å være så PÅ.

Der vil bilen, som krysser sykkelfeltet ha vikeplikt. Men jeg stoler aldri på at bilen vet det og kjører/sykler defensivt. Mange av dødsulykkene med sykkel/lastebil skjer på grunn av at lastebiøsjåføren ikke ser syklisten i blindsonen. Da hjelper det ikke at syklisten har retten på sin side. Som bilist er dette veldig utfordrende, synes jeg.

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-22, 20:15   #11
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Voksenopplæring - trafikkregler med sykkel

Det er veldig forvirrende!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-22, 20:19   #12
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.353
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Voksenopplæring - trafikkregler med sykkel

Det er vel egentlig logisk. Når du er på gang/sykkelsti, så er du fotgjenger på hjul, og må passe deg for bilene, eller gå av sykkelen når du skal krysse vei. Når du kjører på sykkelfelt i vei, er du kjøretøy og ligger i et eget felt, og kjøretøy som skal krysse ditt felt har vikeplikt.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-22, 20:42   #13
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.839
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Voksenopplæring - trafikkregler med sykkel

Takk for utfyllende forklaring. skjønte forskjellen på det jeg lurte på.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-22, 08:41   #14
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.445
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Voksenopplæring - trafikkregler med sykkel

Takk for svar alle sammen! Når jeg selv er syklist så er det "no problem" (jeg kjører ekstremt forsiktig, og holder meg veldig langt unna veibanen hvis jeg kan), men som bilist synes jeg det er kjempeutfordrende at det dukker opp sykkelbaner i vei.

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Det er vel egentlig logisk. Når du er på gang/sykkelsti, så er du fotgjenger på hjul, og må passe deg for bilene, eller gå av sykkelen når du skal krysse vei. Når du kjører på sykkelfelt i vei, er du kjøretøy og ligger i et eget felt, og kjøretøy som skal krysse ditt felt har vikeplikt.

Ja, enig i det, men det som jeg har problemer med er at de ofte har to skiltinger - en for bil og en for sykkel. Blir litt mye å forholde meg til, innomellom

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-22, 09:59   #15
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Voksenopplæring - trafikkregler med sykkel

Jeg er jevnt over en meget defensiv bilist og syklist, og gjør det enkelt: Når jeg sykler, oppfører jeg meg som om alle bilistene jeg møter på er idioter. Når jeg kjører, oppfører jeg meg som om alle syklistene jeg møter på er idioter.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-22, 23:45   #16
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.790
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Voksenopplæring - trafikkregler med sykkel

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Jeg er jevnt over en meget defensiv bilist og syklist, og gjør det enkelt: Når jeg sykler, oppfører jeg meg som om alle bilistene jeg møter på er idioter. Når jeg kjører, oppfører jeg meg som om alle syklistene jeg møter på er idioter.

Jepp, det er den beste måten å gjøre det på.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-22, 12:24   #17
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.456
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Voksenopplæring - trafikkregler med sykkel

Oslo har laget fine YouTube-videoer som forklarer reglene.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-22, 13:19   #18
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.154
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Voksenopplæring - trafikkregler med sykkel

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Jeg er jevnt over en meget defensiv bilist og syklist, og gjør det enkelt: Når jeg sykler, oppfører jeg meg som om alle bilistene jeg møter på er idioter. Når jeg kjører, oppfører jeg meg som om alle syklistene jeg møter på er idioter.

Dette. Pluss at alle andre syklister er potensielt idioter også når jeg sykler. Nare jeg som oppfører meg pent.

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-22, 20:42   #19
Sweetie
Prøver seg frem
 
Sweetie sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2013
Innlegg: 422
Sweetie er populærSweetie er populærSweetie er populær
Standard

Sv: Voksenopplæring - trafikkregler med sykkel

Opprinnelig lagt inn av Blånn, her.

Dette. Pluss at alle andre syklister er potensielt idioter også når jeg sykler. Nare jeg som oppfører meg pent.

Hehe. Kjent problemstilling. Hvorfor tror så mange syklister at det er greit å sykle på rødt? Og presse seg forbi meg som venter pent med sykkelen min i lyskryss?

Sweetie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no