Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Driftsikker og grei bil, hvor mye må det koste?

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-02-22, 20:26   #1
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.712
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Driftsikker og grei bil, hvor mye må det koste?

Jada, hvor langt er et tau. Jeg prøver meg likevel.

Etter noen traurige økonomiske år, ligger det an til å lysne litt. Noe av det aller mest hverdagsmasete er gammel og ustabil bil. Det har gått med mye til reparasjoner og ganske mange tårer hos verkstedet. På sikt har jeg derfor lyst til å kjøpe noe bedre.

Jeg har aldri kjøpt bil for mer enn 100 000, egentlig alltid langt under. Det jeg er ute etter idémyldring på nå, er hva som kan være lurt å legge vekt på. Nå har jeg en Skoda Fabia og den er egentlig hakket for liten. Jeg vil gjerne ha fire dører og mulighet til hundebur i bagasjerommet.

Det går an å få en ålreit bil som ikke gjør meg på hils med de på verkstedet til rundt hundre tusen? Jeg sliter med å finne grensa mellom fornuftig og jålete. (Nå er jo bil luksusvare, men er ikke i form til å ikke ha bil lenger).

Gode tips?

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-22, 20:37   #2
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Driftsikker og grei bil, hvor mye må det koste?

Vår 2010 (eller var det 2012?) Ford Mondeo ble solgt for rundt 100000 kr, i 2019. Den var veldig pålitelig og driftssikker, og den var enormt romslig.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-22, 20:37   #3
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.977
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: Driftsikker og grei bil, hvor mye må det koste?

Sjekk hvilke biler som går for å være driftssikre så slipper du å felle så mange tårer på verkstedet. Mannen nevner Hyundai og eventuelt Ford Focus. Uten at han vet hvilke størrelser Hyundaiene kommer i, de er bare kjent for å være driftssikre. Selv har vi sett på Seat Leoner, de er bygget på samme lest som Golf og er større enn Fabiaen du har nå.

__________________
This isn't life in the fast lane, it's life in the oncoming traffic.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-22, 20:41   #4
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.341
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Driftsikker og grei bil, hvor mye må det koste?

Datteren min sin kjøreskole har Skoda stasjonsvogner. De kjører mye tenker jeg.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-22, 21:06   #5
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.712
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Driftsikker og grei bil, hvor mye må det koste?

Jeg har sett på Octavia. Utfordringen med større biler er jo at de gjerne har gått langt og er nokså gamle i denne prisklassen.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-22, 21:34   #6
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.391
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Driftsikker og grei bil, hvor mye må det koste?

Skoda er ganske rimelig. Du kan se på Skoda fabia og rapid også, disse er mindre enn octavia. Jeg har en Skoda rapid, den er fra 2015, veldig god bil som kostet en del, men som det har vært lite å gjøre med. Jeg har kjøpt nye dekk, og så hatt den på service. Du får takstativ til den, og den er fin på ferie med et par barn og mye bagasje.

Hvor mange ungdom har du bruk for å ha med deg i bilen? Jeg har jo to, de er litt lange, men ikke digre. Vi sliter litt med beinplass til kjæresten min som er lang. Har du sønn eller mann på over 190 vil jeg si du kanskje trenger større bil enn om dere alle er under 180. I de litt mindre bilene er det kortere mellom dashbordet og baksetet, mindre å gå på med lange folk i alle seter.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-22, 21:35   #7
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.988
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Driftsikker og grei bil, hvor mye må det koste?

Vår aller beste bil var en Ford C-max. Den var gjerrig og med høyt bagasjerom var det plass til utrolig mye i den bilen.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-22, 21:38   #8
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.998
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Driftsikker og grei bil, hvor mye må det koste?

Jeg har en Octavia 2008, og har hatt lite uforutsette utgifter på den.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-22, 21:54   #9
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.440
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Driftsikker og grei bil, hvor mye må det koste?

Ford Mondeo'en vår fra 2012 hadde du nok fått kjøpt for 80-90.000. Meg bekjent er det ikke noen store utgifter rett rundt hjørnet på den. Vi har heller ikke hatt reparasjoner utover selvpåførte skader og for normal slitasje, så syns det har vært en bra bil.

Og så er den diger, på godt og vondt. Vi kjørte A4 i ferien, og den var markant mindre både innvendig og med bagasjeplass

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-22, 06:42   #10
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.768
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Driftsikker og grei bil, hvor mye må det koste?

Mitt dieselmonster er godt under det i listepris, og en bil jeg er fornøyd med for mange år framover. Vær bare obs på om den har hatt servicer og særlig servicen hvor det byttes drivrem, den er dyr. Har akkurat byttet den, kom på 20000. Har en Ford Grand C-Max. Vanlig c-Max og S-Max er i samme familie. Elsker min fordi det er skyvedører bak. Deilig på parkeringsplasser.

Ellers har jeg gått for gubbebiler som Opel og Mitsubishi, og har hatt et problemfritt bilhold i alle år. Men det er viktig at servicer er fulgt, helst merkeverksted. Så hadde jeg ikke nødvendigvis brukt merkeverksted for gammel bil, men jeg ville lagt vekt på det for kjøp. Det sier noe om at selger har fulgt opp og vedlikeholdt bilen. Så bør du unngå biler som har stått i garasjen over vinteren fordi folk har mistet lappen og sånt, eller ihvertfall ta den inn på verksted med en gang og be dem gå over. Alt av væsker må skiftes/ fylles/ smøres. BTDT.

Men vær obs på det med drivreimskifte, uansett. Vet ikke sikkert, men tror den ofte skal skiftes rundt 100 000 km??


Sist redigert av Charlie : 01-03-22 kl 06:47.
Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-22, 07:44   #11
Selma
blid
 
Selma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.785
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Driftsikker og grei bil, hvor mye må det koste?

Er brukt elbil et alternativ? Litt høyere inngangsbillett, men billigere i drift og færre ting som kan gå i stykker. Jeg tror kanskje det vil gi lavere månedskostnader og ikke minst mer forutsigbarhet. Jeg ville sjekket bruktprisene på for eksempel Hyundai Ioniq og Kia Soul

__________________
Selma og jentene (-99 og -02)
Selma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-22, 08:00   #12
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.712
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Driftsikker og grei bil, hvor mye må det koste?

Mondeo hadde vi da barna var små, da var det fantastisk. Nå blir det nok en for stor bil for bykjøringen min.

Brukt elbil er jeg litt skeptisk til, mest pga batteriet. De må jo være noen år for å komme ned i mitt prisnivå og da er jeg redd det kan bli mye krøll. Per nå bor jeg forsåvidt også i et borettslag uten mulighet for hjemmelader.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-22, 08:05   #13
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.949
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Driftsikker og grei bil, hvor mye må det koste?

Jeg slår også et slag for Skoda. Det har både jeg og moren min hatt, og de var det aldri noe krøll med. De er ikke i front på tekniske detaljer og heller ikke den største moroten, men det hørtes ikke ut som om det var det viktigste for deg. Skoda Fabia er en bil med grei størrelse og overkommelig pris.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-22, 08:08   #14
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.712
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Driftsikker og grei bil, hvor mye må det koste?

Det er en Skoda Fabia jeg har hatt 14 000 i utlegg på de siste fem månedene. (Jeg kjøpte også Skoda fordi jeg tenkte driftsikker og ujålete. Det er nok muligens alderen).

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-22, 08:10   #15
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.949
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Driftsikker og grei bil, hvor mye må det koste?

Hm. Ja, da var ikke det tipset til hjelp. Det er godt mulig at det er alderen, men det er jo uansett mye penger.

Det er jo noe av problemet med å kjøpe brukt bil, at man ikke vet hva som venter av reparasjoner.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-22, 08:16   #16
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.712
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Driftsikker og grei bil, hvor mye må det koste?

Det er jo det som er frustrerende med lite penger til bil, inngangsbilletten kan være lav. Resten, not so much.

Min Fabia er en 2007-modell, mulig nyere er bedre. Jeg har vurdert Yeti.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-22, 09:01   #17
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.440
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Driftsikker og grei bil, hvor mye må det koste?

Hvis du har muligheten til å kjøpe en dyrere bil, så sparer du jo utrolig med energi på å slippe å bekymre deg for plutselige utgifter. En del biler har vel 7 års garanti nå?

Kan du tenke på det som et lån til deg selv? Dyrere bil nå, men du får jo igjen restverdien når du selger den. I stedet for at det er du som skal bruke opp bilen (og ta alle de kjipe reparasjonene.)

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-22, 09:07   #18
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.712
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Driftsikker og grei bil, hvor mye må det koste?

Pengene må jo finnes for at det skal funke. Jeg har levd så lenge på grensen til hva som går, at det føles vilt råflott å vurdere bil opp til hundre tusen.

Yngste er 14, det er ikke så mange år til jeg ikke trenger bil i like stor grad. Det er med i vurderingen.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-22, 09:08   #19
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.998
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Driftsikker og grei bil, hvor mye må det koste?

Jeg hadde en 08 Fabia før jeg overtok Octavia-en etter mamma. Opplever Octavia som MYE mer driftssikker enn Fabia. Fabia føltes dessuten billig, skranglete og utrygg ut, det gjør definitivt ikke Octavia.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-22, 09:52   #20
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.844
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Driftsikker og grei bil, hvor mye må det koste?

Jeg har kjørt Toyota i snart 30 år, og opplever det som ekstremt driftssikre biler. Vår Toyota Avensis er 18 år gammel og skled nettopp gjennom EU-kontrollen uten merknader.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no