Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Hen og de/dem?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-01-22, 09:51   #21
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.613
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hen og de/dem?

Jeg synes diskusjoner om språkutvikling er veldig interessant, men det som gjør akkurat denne diskusjonen så spesiell er at den er så tett knyttet til svært personlige sider av noens identitet og selvbilde. For mange av disse menneskene er hvilke pronomen de ønsker å betegnes med et utfall av en svært gjennomgripende og ofte smertefull prosess. Da er jeg tilbøyelig til å bare akseptere i større grad enn ellers, for at de skal slippe opplevelsen av å måtte forsvare ønsket sitt om og om igjen. De kan jo ha svært personlige begrunnelser for de/dem kontra hen, og da blir de rent språklige argumentene litt irrelevante.

__________________
2006 og 2009
Zulu er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-01-22, 09:54   #22
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.382
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hen og de/dem?

Jeg er enig med mange av dere. Vil gjerne anstrenge meg for å omtale folk slik de ønsker å bli omtalt selv, men klarer ikke egentlig å forstå hva som er galt med hen, og opplever de/dem veldig som flertall eller den høflige 2.-persons formen: De.

Så tenker jeg litt på de gamle folka som nektet å slutte å si n-ordet, for de hadde jo aldri "ment noe rasistisk med det", og lurer på om jeg holder på å bli like gammel som de.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-22, 09:58   #23
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hen og de/dem?

Nå var dette på engelsk, men jeg opplevde å bli forvirret når det ble snakket om flere personer der den ene var ikke-binær og brukte they/them. Fordi det fort hørtes ut som om noe som kun gjaldt denne personen gjaldt alle som ble omtalt. Så noen ganger er det kanskje lurt å bruke navn i stedet.

Men ellers syns jeg det er nokså uproblematisk å bruke de pronomen som personen ønsker. Dersom det føles unaturlig kan man også velge å bruke navnet deres og i samtale med dem vil man jo gjerne ikke omtale dem i tredjeperson uansett. Og det ubehaget jeg evt. har med å endre min måte å snakke på er sannsynligvis mye mindre enn deres ubehag ved å bli omtalt med feil pronomen.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-22, 10:02   #24
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.613
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hen og de/dem?

Opprinnelig lagt inn av tink, her.


Så tenker jeg litt på de gamle folka som nektet å slutte å si n-ordet, for de hadde jo aldri "ment noe rasistisk med det", og lurer på om jeg holder på å bli like gammel som de.

Hehe, jeg tenkte akkurat det samme. Skrev det faktisk også, men tok det bort igjen, for jeg var usikker på om jeg var på krenk-overdrive.

__________________
2006 og 2009
Zulu er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-01-22, 10:08   #25
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.521
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hen og de/dem?

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

De kan jo ha svært personlige begrunnelser for de/dem kontra hen, og da blir de rent språklige argumentene litt irrelevante.

Det er jeg veldig enig i, selv om det som sagt blir rart for meg. Jeg klarer ikke forstå hvorfor hen er et objekt noe mer enn hun eller han, eller de for den del. Men det er jo selvfølgelig fordi det ikke angår meg.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-22, 10:19   #26
Kjøkkenskriveren
Bork bork bork
 
Kjøkkenskriveren sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 1.548
Blogginnlegg: 56
Kjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hen og de/dem?

Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.

Nå var dette på engelsk, men jeg opplevde å bli forvirret når det ble snakket om flere personer der den ene var ikke-binær og brukte they/them. Fordi det fort hørtes ut som om noe som kun gjaldt denne personen gjaldt alle som ble omtalt. Så noen ganger er det kanskje lurt å bruke navn i stedet.

Jajo, rent praktisk hadde det jo vært mer, øh, praktisk med et helt eget ord som ikke hadde noen andre betydninger, men engelsk kan ikke akkurat anklages for å være overveldende rasjonelt.... på engelsk har man, som det framgår av wikipedia-linken allerede postet, en lang lang historikk med å bruke "they/them" som entallspronomen for å peke på en uspesifisert person av uspesifisert kjønn. Shakespeare brukte det sånn og da må det søren meg være bra nok. Den moderne anvendelsen hvor det også brukes til å peke på en SPESIFISERT person av uspesifisert kjønn er i det minste et moderat logisk trinn videre fra tidligere praksis, og ikke noe tatt helt ut av løse lufta.

(Er en del språk som er heldige nok til å bare ha ett, kjønnsnøytralt, pronomen i utgangspunktet. Akkja.)

__________________
Apeklubben: juli 2008, september 2011, januar 2014, april 2018
Kjøkkenskriveren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-22, 10:20   #27
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.613
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hen og de/dem?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Det er jeg veldig enig i, selv om det som sagt blir rart for meg. Jeg klarer ikke forstå hvorfor hen er et objekt noe mer enn hun eller han, eller de for den del. Men det er jo selvfølgelig fordi det ikke angår meg.

Nei, den koblingen er ikke helt intuitiv for meg heller, men hvis jeg skal spekulere litt kan det hende det handler om at hen gir en slags intetkjønnsassosiasjon? Det finnes jo mange ulike måter å forstå og føle kjønnsidentitet på, og jeg synes oftest jeg hører ikke-binære beskrive seg som noe flytende og fleksibelt mellom de to tradisjonelle kjønnskategoriene, snarere enn en mer statisk kjønnsnøytral eller ikke-kjønnet identitet. Kanskje gjenspeiler de/dem dette bedre enn hen for mange?

__________________
2006 og 2009
Zulu er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-01-22, 10:34   #28
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.946
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hen og de/dem?

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Så tenker jeg litt på de gamle folka som nektet å slutte å si n-ordet, for de hadde jo aldri "ment noe rasistisk med det", og lurer på om jeg holder på å bli like gammel som de.

Jeg håper, håper, håper at dette ikke er grunnen til mine betenkninger. Mitt "problem" med å bruke de/dem er at jeg ikke skjønner om det er snakk om en eller flere personer, og det kan noen ganger være upraktisk. Det er jo en grunn til at pronomen i utgangspunktet har både entalls- og flertallsformer.

Jeg skjønner greia med å ta i bruk oversettelsen av det engelske uttrykket, men er det ikke bedre å bruke et faktisk fungerende ord som vi har på norsk?

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-22, 10:41   #29
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.998
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hen og de/dem?

Av ulike grunner er jeg så vant til å lese they/them i entallsbetydning på engelsk at jeg ikke egentlig har noe problem med de/dem - selv om jeg bruker hen så lenge jeg ikke spesifikt blir bedt om å bruke de/dem.

For meg er det et større problem at jeg har en dialekt der vi sier han/ho foran egennavn (han Per, ho Kari), og DET er problematisk når elever skifter kjønnsidentitet. Det føles veldig, veldig feil å bare si navnet uten pronomen, og det er utrolig fort gjort å glemme seg. (Jeg har de siste årene hatt mange slike elever.)

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-22, 10:43   #30
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.359
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hen og de/dem?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg håper, håper, håper at dette ikke er grunnen til mine betenkninger. Mitt "problem" med å bruke de/dem er at jeg ikke skjønner om det er snakk om en eller flere personer, og det kan noen ganger være upraktisk. Det er jo en grunn til at pronomen i utgangspunktet har både entalls- og flertallsformer.

Men da er det jo bare å bruke navnet? Siden vi allerede har gått ned den veien, så blir det litt som å måtte forklare noen med utseende der det er irellevant, når man f.eks. kan bruke navnet.

Jeg har vært i en situasjon der jeg måtte presentere en hel haug med mennesker der jeg var usikker på hvordan flere av dem definerte seg selv. Jeg måtte være litt kreativ når jeg skrev om dem, men det gikk jo fint.

Jeg er enig i at det kan vøre litt forvirrende, men det er ikke akkurat en veldig uoverkommelig forvirring.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-22, 11:39   #31
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.298
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hen og de/dem?

Egentlig er det jo en veldig interessant effekt av anglifiseringen av språket som jeg tipper føles mye mer naturlig for kidsa som snakker engelsk hele tiden, enn for den litt eldre garden.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-22, 12:22   #32
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.808
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hen og de/dem?

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Også skjønner jeg ikke helt argumentene for hvorfor ikke hen er greit nok, må jeg innrømme. Har fått forklaringer, men opplever dem som litt oppkonstruerte. Tenker vel heller at vi burde jobbe mer for å gi innhold til hen-formen.

Ja, det har jeg tenkt også.

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Mitt "problem" med å bruke de/dem er at jeg ikke skjønner om det er snakk om en eller flere personer, og det kan noen ganger være upraktisk. Det er jo en grunn til at pronomen i utgangspunktet har både entalls- og flertallsformer.

Jeg skjønner greia med å ta i bruk oversettelsen av det engelske uttrykket, men er det ikke bedre å bruke et faktisk fungerende ord som vi har på norsk?

Jeg er så enig og selv om jeg er fæl til å bruke engelske ord selv, jeg slenger dem inn titt og ofte, særlig på jobb, så er jeg veldig bevisst på å unngå direkte oversettelser som bare blir tullete og oppkonstruerte.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-22, 12:29   #33
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.419
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hen og de/dem?

Jeg lurer også på om de har egne ord for ting som fetter/kusine/onkel/tante etc. som er mer nøytrale. Jeg synes det er vanskelig å omtale min (tidligere kalt) fetter hvis jeg omtaler hen. Kan jeg fortsatt si etter eller har de egne ord for sånne ting også? (Skulle såklart spurt vedkommende, men kanskje noen av dere vet).

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-22, 12:34   #34
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.833
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hen og de/dem?

Søskenbarn er jo helt nøytralt i alle fall. Jeg har aldri brukt fetter/kusine, men sier søskenbarn om alle.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-22, 13:31   #35
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hen og de/dem?

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Jeg synes diskusjoner om språkutvikling er veldig interessant, men det som gjør akkurat denne diskusjonen så spesiell er at den er så tett knyttet til svært personlige sider av noens identitet og selvbilde. For mange av disse menneskene er hvilke pronomen de ønsker å betegnes med et utfall av en svært gjennomgripende og ofte smertefull prosess. Da er jeg tilbøyelig til å bare akseptere i større grad enn ellers, for at de skal slippe opplevelsen av å måtte forsvare ønsket sitt om og om igjen. De kan jo ha svært personlige begrunnelser for de/dem kontra hen, og da blir de rent språklige argumentene litt irrelevante.

Jeg synes dette oppsummerer på en strålende måte. At jeg synes det er enklere å si hen er ikke viktig i denne sammenhengen.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-22, 13:34   #36
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.385
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hen og de/dem?

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Jeg lurer også på om de har egne ord for ting som fetter/kusine/onkel/tante etc. som er mer nøytrale. Jeg synes det er vanskelig å omtale min (tidligere kalt) fetter hvis jeg omtaler hen. Kan jeg fortsatt si etter eller har de egne ord for sånne ting også? (Skulle såklart spurt vedkommende, men kanskje noen av dere vet).

*Søskenbarn om fetter/kusine

*Mamma sitt søsken, pappa sitt søsken, om tante/onkel.

*Min mann/kone/samboer (hva man måtte ha) sitt søsken, evt min bror/søster sin partner om svoger/svigerinne.

Etc

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-01-22, 13:43   #37
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.877
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hen og de/dem?

Jeg synes også at det blir rart å bruke de/dem, da det enten høres ut som flertall eller som den gammeldagse høflighets formen av du (De). Ikke minst siden vi allerede har 'hen'. Det blir nesten (jeg understreker nesten) som om jeg ville bli kalt noen annet en 'hun', da jeg ikke følte det var helt passende.

Når det er sagt, hadde jeg selvsagt prøvd å tiltale den det gjaldt som det den ønsket.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-22, 13:58   #38
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.988
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hen og de/dem?

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Jeg synes diskusjoner om språkutvikling er veldig interessant, men det som gjør akkurat denne diskusjonen så spesiell er at den er så tett knyttet til svært personlige sider av noens identitet og selvbilde. For mange av disse menneskene er hvilke pronomen de ønsker å betegnes med et utfall av en svært gjennomgripende og ofte smertefull prosess. Da er jeg tilbøyelig til å bare akseptere i større grad enn ellers, for at de skal slippe opplevelsen av å måtte forsvare ønsket sitt om og om igjen. De kan jo ha svært personlige begrunnelser for de/dem kontra hen, og da blir de rent språklige argumentene litt irrelevante.

Ja, det samme tenker jeg.

Min indre språknerd kunne ønske seg noen nye, fine ord spesialdesignet for formålet, men hen klarer vel å tilpasse seg. Det er ikke min opplevelse som er viktig i dette.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-22, 13:59   #39
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hen og de/dem?

Veldig mange ikke-binære ungdommer søker mot miljøer som ikke er 100 % norske, de har mye påvirkning fra Europa og USA. De/dem er en direkte oversetting av they/them, som kan litt lettere tolkes som entall på engelsk enn de/dem kan på norsk. Hadde en interessant diskusjon med en engelskspråklig, som har et ikke-binært søsken, og som sa at selv om det kan tolkes som entall så er det mest vanlig å brukes i flertallsform. Vedkommende sa at det var derfor fremmed å si "they" om søskenet i stedet for her/him.

Jeg tenker at for dem dette gjelder så er det med å finne sin identitet, både kjønnsidentitet og seksuelle identitet, så viktig og overskyggende, at om de vil at vi omtaler meg de/dem i stedet for hen så skal vi "gæmliser" jobbe litt med oss selv og akseptere at det er sånn det er.

Det betyr ikke at jeg synes det er enkelt på noe som helst vis, og feiler stadig vekk med den ungdommen jeg har i min krets som vil bli omtalt som de/dem. Men jeg respekterer at det er valget vedkommende har tatt, og prøver å tilpasse meg tilsvarende. Å komme med "men er ikke hen like godt ord for å identifisere deg" ville ikke falt i god jord, for å si det sånn.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-22, 14:10   #40
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.010
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hen og de/dem?

*vanskelig*

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.

Sist redigert av Syrinx : 18-01-22 kl 17:02.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no