Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Syltynn

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-01-15, 22:53   #1
Cumulus
Bør lage seg en tittel selv
 
Cumulus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 3.625
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Syltynn

Sønnen min er såå tynn. Han spiser nok mat, dvs 2 brødskiver til frokost 2 til lunsj, midag og 2 skiver til kvelds. Innimellom frukt også og noen ganger grønnsaker. Smør på brødskiva. Gjerne 2 typer pålegg oppå hverandre. Han glemmer å spise hvis han ikke blir passet på, men det gjør han jo omtrent alltid.Han er veldig kresen, men han spiser allikevel stort sett alltid såpass mye. Han er 6 1/2 år og veier 20 kg.

Er det noen som har tips til hvordan jeg skal fete han opp litt?

Cumulus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-15, 23:01   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Syltynn

Samme her. Snart 7 år og veier rundt 20 kg. Han har alltid vært en spirrevipp, fra han var liten. Han er ikke veldig glad i mat heller, men spiser jo endel næringstett mat, bla. mye avokado, pasta, poteter, bønner, bananer osv. Han går gjerne noen dager uten å spise særlig mye (jeg tilbyr og tilbyr, ingenting frister), mens han noen dager senere sluker mat og er sulten hele tiden. Han har masse energi da, skjønner ikke hvor han tar den fra. Storesøstera er helt motsatt, der må vi passe på andre veien. Frustrerende.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-15, 23:04   #3
Hannah
tankefull
 
Hannah sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 4.227
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Sv: Syltynn

Helmelk, godt med smør på skiva, ha olje i mat som det går an med osv. Det er tips vi har fått hos ernæringsfysiolog, til vår ene veldig tynne, kresne gutt.

Du skriver ikke hvor høy han er? Det har jo alt og si når det kommer til om han er undervektig eller normalvektig.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-15, 23:05   #4
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Syltynn

Har han fulgt sin egen kurve? Er han ellers sunn og frisk? For da tenker jeg at han kanskje er passe for seg selv?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-15, 23:10   #5
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.249
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Syltynn

Min seksåring veier også 20 kg, veid i kveld. Han er nok rundt 120 cm lang. Han spiser mindre enn din sønn og har alltid ligget litt under på vekt på kurvene. Men han er frisk og rask.

Synes mange gutter i den alderen der er tynne, jeg. Om han er aktiv, frisk og rask og ikke har gått ned i vekt vet jeg ikke om jeg ville bekymret meg.

__________________
05 og 08

Sist redigert av millact : 21-01-15 kl 23:27.
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-15, 23:13   #6
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.840
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Syltynn

Om han følger kurven sine ville jeg ikke bekymret meg.

Du skriver ikke høyde på barnet da, det har jo litt å si.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-15, 23:17   #7
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.588
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Syltynn

Ville er 7 år, rundt 116 høy og veier 20 kilo. Hun spiser nok ikke mer enn sønnen din, for å si det sånn. Vi var på helsestasjonen til rutinekontroll før sommeren, og da lå hun fint på kurven, så det var ingenting å bekymre seg over.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-15, 23:25   #8
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Syltynn

Dette var godt å lese. Min sønn er vel også rundt 120 cm høy, og beina er som fyrstikker, men han er energisk og så og si aldri syk, utrolig smart og kjapp og når man ser på ham tenker man jo ikke "oj, han ser syk ut" selv om han er ganske tynn. Jeg skal høre med HS, men jeg tror nok egentlig han bare rett og slett er bygget sånn.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-15, 23:28   #9
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Syltynn

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Synes mange gutter i den alderen der er tynne, jeg. Om han er aktiv, frisk og rask og ikke har gått ned i vekt vet jeg ikke om jeg ville bekymret meg.

Jeg synes også det er alderstypisk for guttene.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-15, 23:32   #10
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Syltynn

Hvor mange cm fordeler han disse 20 kiloene på?

Knerten er 7 år og veier 21, men fordelt på 124 cm så kommer han bare akkurat i kategorien undervektig. Han ser helt ålreit ut, synes jeg. Jeg ser jo at han er tynn, men ikke alarmerende på noe vis. Han er helt forskrekkelig kresen, men jeg nekter å servere biff hver dag.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-01-15, 23:32   #11
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.201
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Syltynn

Alle mine fire seksåringer har vært tynne som spiker og har garantert veid under 20 kg. Så lenge de spiser greit og er i fin form og aktivitet, så har jeg aldri tenkt på det som et problem.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-15, 23:36   #12
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.787
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Syltynn

Avocado og oliven er ting min liker som det er energi i. Han får alltid tilbud om smør i grøten og på potetene til middag, så blir det innimellom litt fett.

Han er 22 kg fordelt på 127 cm.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-15, 23:37   #13
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Syltynn

Snuppa var forresten også helt forskrekkelig tynn da hun begynte på skolen. Nå blir hun 10 og er helt normalvektig. Hun spiser mer mat og mer variert, og har nok ikke samme voldsomme aktivitetsnivå lengre.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-01-15, 23:49   #14
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.794
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Syltynn

Min eldste som nettopp fylte 6 år er 120 cm og veier 20 kg. Han er tynn, men det har han vært hele livet. Han spiser godt og variert, finnes ikke kresen, og han er aktiv. Han har alltid ligget over snittet på høyde og under på vekt, og følger sin egen kurve så jeg har aldri tenkt at han er unormalt tynn eller at han trenger å fetes opp. Helsesøster har heller aldri sagt noe om det. Jeg tenker at så lenge de spiser godt og er aktive og fornøyde så har de det bra.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-15, 12:39   #15
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.361
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Syltynn

Synes ikke dette høres alarmerende ut dersom han ellers virker sunn og frisk. 7-åringen veier 22 kg, jeg tror ikke storebror veide såpass da han var på samme alder. Har aldri tenkt på han som skrapa heller. Guttene våre spiser ikke mye, men variert (heldigvis).

I følge denne tabellen virker det ikke som mye å bekymre seg for. Jeg ville nok stresset mer dersom barnet mitt var i øvre del av skalaen, for jeg ser at aktivitetsnivået plutselig synker samtidig som tilgangen til mer usunne kosttilskudd øker etter hvert som de blir eldre.

Noen av kompisene til guttene ser forøvrig mer spinkle ut, blå under øynene og forferdelig kresne i matveien.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-15, 12:45   #16
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Syltynn

Opprinnelig lagt inn av Cumulus, her.

Sønnen min er såå tynn. Han spiser nok mat, dvs 2 brødskiver til frokost 2 til lunsj, midag og 2 skiver til kvelds. Innimellom frukt også og noen ganger grønnsaker. Smør på brødskiva. Gjerne 2 typer pålegg oppå hverandre. Han glemmer å spise hvis han ikke blir passet på, men det gjør han jo omtrent alltid.Han er veldig kresen, men han spiser allikevel stort sett alltid såpass mye. Han er 6 1/2 år og veier 20 kg.

Er det noen som har tips til hvordan jeg skal fete han opp litt?

Med forbehold om at han ikke er ekstremt høy, så må jeg si at jeg skjønner ikke hvorfor du skal fete han opp? Han er da helt vanlig han? 6-8 åringer skal være nokså skrapa.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-15, 13:09   #17
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.694
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Syltynn

9,5-åringen min er ca 130-134 cm og veier 27 kg. Jeg tror nok ikke han veide stort mer enn 20 kg da han var 6 år.
12,5-åringen er 162 cm og veier 40 kg. Tynne gutter begge to.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-15, 13:58   #18
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: Syltynn

Jeg kan bidra til statistikken. Snart sjuåringen min er også 20 kilo, sterk som rakkern og omtrentlig 120 cm. Spiser bare en skive til frokost, lunsj og kvelds, spiser godt med middag og fyller på med frukt innimellom. Niåringen er 135 cm og 24 kilo, har en kondis som ikke ligner noe, spiser som lillebroren. Er overhodet ikke bekymret for noen av dem.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-15, 14:10   #19
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.025
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Syltynn

Min er også tynn, til tider skrapa (typisk rett etter en at han har vokst). Han er nå 23-24 kg og ca. 130cm+ lang. Blir 7 i Mars.
Vekta har kanskje økt med 3 kg de siste 10 cm. Men han spiser greit og variert og er så aktiv at det er ikke rart om han er litt på den magre siden, tenker jeg. Tror uansett han får i seg nok fett gjennom vanlig kost, så jeg gjør ingenting aktivt for at han skal legge på seg.

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015

Sist redigert av Vianne Rocher : 22-01-15 kl 16:17.
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-15, 14:13   #20
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Syltynn

Det eneste som betyr noe er jo om han følger sin egen kurve. Om de plutselig raser nedover er det kanskje greit å gjøre noen grep, men så lenge de ellers spiser sånn passe og har et greit aktivitetsnivå hadde jeg aldri i verden funnet på å kødde til matvanene til barn.

Her er lenke til de norske vekstkurvene, og spesifikt for guttetasser mellom 4 og 19 år.
http://www.vekststudien.no/kurver/gutter419.pdf

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no