Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Er det lov å la hunden løpe etter rådyr?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-01-23, 20:21   #41
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.787
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det lov å la hunden løpe etter rådyr?

Tøft og bra gjort, banana. Hvis det er ubehagelig å møte vedkommende så ta en titt over venstre skulder. Der står vi en hel gjeng og er enige med deg og støtter deg.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-23, 20:26   #42
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.587
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det lov å la hunden løpe etter rådyr?

Bra gjort, Banana.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 31-01-23, 20:35   #43
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.015
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det lov å la hunden løpe etter rådyr?

Godt jobba Banana!
Jeg blir også forbanna når jeg ser unger jage fugler, samme med når de står og elger opp hunder i hager eller som står bundet et sted. Plaging av dyr er ikke greit verken for mennesker eller dyr

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-23, 23:12   #44
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det lov å la hunden løpe etter rådyr?

Bra du kontaktet politiet OG bra at de tar det på alvor.
Jeg hadde måttet jobbe heftig med meg selv for å ikke bli usivilisert, og det hjelper ikke mot noe.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-23, 01:00   #45
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.369
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det lov å la hunden løpe etter rådyr?

Så det var en lignende sak i en av nettavisene, der viste ikke politiet hvem som eide hunden. Der endte det dårlig for rådyret.

Det var i alle fall klar tale at slikt var uaktuelt og kommunen skal anmelde. I tillegg innføre midlertidig båndtvang.

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-23, 09:00   #46
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det lov å la hunden løpe etter rådyr?

Det må jo være veldig fint for ham å få avklart hva som gjelder, sånn at han ikke plutselig befinner seg i en situasjon hvor han og hunden hans har ansvar for noe straffbart. Og det må være lov for deg å høre med politiet hva som egentlig gjelder, også for din egen del. Så der ville jeg bare lekt litt dum om han skulle bli sur. «Ja, jeg ble veldig usikker på hva som egentlig gjaldt, så syntes det var best å sjekke. Og da de ville si fra til deg hørtes det veldig lurt ut, for det ville sikkert du også være interessert i å vite. Ikke sant?»

Noe sånt.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-23, 10:05   #47
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det lov å la hunden løpe etter rådyr?

Altså, det er HAN som er både dust og lovbryter. Løft hodet, du har ingenting å være flau over, tvert imot.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-23, 10:29   #48
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.921
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det lov å la hunden løpe etter rådyr?

Jeg så at det var rapportert flere saker om løshund som jager rådyr i Drammens tidende den siste tiden. Det er ufattelig trist at det finnes folk som ikke tar ansvar.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-23, 10:31   #49
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.967
Blogginnlegg: 269
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det lov å la hunden løpe etter rådyr?

Du har jo spart HAM for at hunden hans potensielt dreper eller skader et rådyr og deretter blir avlivet.

Han burde jo være glad til, og det får du nå heller si til ham hvis han skulle se deg igjen og mene noe annet.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-23, 01:04   #50
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det lov å la hunden løpe etter rådyr?

Dødt rådyr midt i skiløypen trolig jaget av hund

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-02-23, 08:14   #51
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det lov å la hunden løpe etter rådyr?

For en løk av en fyr.

Jeg har forståelse for at hunder må springe løs av og til, det gjør vi med vår også. Og jeg vet ikke om jeg er 100% sikker på at hun hadde kommet dersom det hadde dukket opp dt rådyr. Jeg vet at hvis det kommer en katt eller et ekorn så går rullegardina nes. Men hun har til dags dato ikke jaget noe rådyr. Vi har henne aldri løs lenge av gangen, kobler henne på hvis det kommer folk eller dyr. Det kunne sikkert ha skjedd med oss i teorien. Men jeg ville ha prøvd alt i min makt for å forhindre det.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-23, 08:34   #52
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.878
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det lov å la hunden løpe etter rådyr?

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

For en løk av en fyr.

Jeg har forståelse for at hunder må springe løs av og til, det gjør vi med vår også. Og jeg vet ikke om jeg er 100% sikker på at hun hadde kommet dersom det hadde dukket opp dt rådyr. Jeg vet at hvis det kommer en katt eller et ekorn så går rullegardina nes. Men hun har til dags dato ikke jaget noe rådyr. Vi har henne aldri løs lenge av gangen, kobler henne på hvis det kommer folk eller dyr. Det kunne sikkert ha skjedd med oss i teorien. Men jeg ville ha prøvd alt i min makt for å forhindre det.

Man gjør ikke alt i sin makt for å hindre det når man lar hunden løpe løs. Jeg er enig med deg at hunder bør få løpe løse av og til, men det skal skje på inngjerdet område. Jeg synes forøvrig det er rart at du lurer på om hunden kommer på innkalling dersom det dukker opp et rådyr når du ikke engang har kontroll på den når det kommer et ekorn eller en katt. For meg høres det rett og slett ut som du stoler på flaksen.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-23, 20:35   #53
Dali
Glad
 
Dali sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.854
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er det lov å la hunden løpe etter rådyr?

Tenkte på denne tråden I dag, da jeg leste en sak linket fra dyrebeskyttelsen. Et rådyr var jaget og dødelig skadet av en løs hund.

__________________
Eldsteturbo 06, lilleturbo 08, og sisteturbo september 11.
Dali er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-23, 20:39   #54
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.695
Mikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er det lov å la hunden løpe etter rådyr?

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.

Man gjør ikke alt i sin makt for å hindre det når man lar hunden løpe løs. Jeg er enig med deg at hunder bør få løpe løse av og til, men det skal skje på inngjerdet område. Jeg synes forøvrig det er rart at du lurer på om hunden kommer på innkalling dersom det dukker opp et rådyr når du ikke engang har kontroll på den når det kommer et ekorn eller en katt. For meg høres det rett og slett ut som du stoler på flaksen.

Hvorfor tenker du at det skal skje på inngjerdet område? De fleste kommuner har jo regler om båndtvang som tillater hunder å gå løse i naturen store deler av året.

__________________
03 06 09
Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-23, 23:04   #55
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.921
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det lov å la hunden løpe etter rådyr?

Opprinnelig lagt inn av Mikkeline, her.

Hvorfor tenker du at det skal skje på inngjerdet område? De fleste kommuner har jo regler om båndtvang som tillater hunder å gå løse i naturen store deler av året.

Men er ikke det betinget av at man har kontroll, dvs. at hunden kommer på innkalling? Også hvis den ser et rådyr?

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-23, 23:18   #56
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.063
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det lov å la hunden løpe etter rådyr?

Loven sier jo at man skal ha kontroll på hunden, og at den ikke skal være til plage for dyr og mennesker.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-23, 07:05   #57
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.695
Mikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er det lov å la hunden løpe etter rådyr?

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Men er ikke det betinget av at man har kontroll, dvs. at hunden kommer på innkalling? Også hvis den ser et rådyr?

Jo, absolutt.

__________________
03 06 09
Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-23, 15:58   #58
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.921
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det lov å la hunden løpe etter rådyr?

Opprinnelig lagt inn av Mikkeline, her.

Jo, absolutt.

Men det virker jo som veldig mange hundeeiere ikke har den kontrollen. De lever kanskje i en slags illusjon om at de har kontroll, fordi de har hatt det hittil, eller hvis de ikke har hatt det så har konsekvensene vært små (katten til naboen klarer å løpe gjennom et gjerne og redde seg sjøl, f.eks.). Men når den store prøven kommer - rådyret - så er det for sent. Se hva mkj skriver i innlegg #51, f.eks.


Sist redigert av banana : 09-02-23 kl 16:05.
banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-23, 16:30   #59
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.063
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det lov å la hunden løpe etter rådyr?

Vi mennesker tenker ofte sånn, det har aldri skjedd før så da tenker man ikke på det.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-23, 20:16   #60
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det lov å la hunden løpe etter rådyr?

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.

Man gjør ikke alt i sin makt for å hindre det når man lar hunden løpe løs. Jeg er enig med deg at hunder bør få løpe løse av og til, men det skal skje på inngjerdet område. Jeg synes forøvrig det er rart at du lurer på om hunden kommer på innkalling dersom det dukker opp et rådyr når du ikke engang har kontroll på den når det kommer et ekorn eller en katt. For meg høres det rett og slett ut som du stoler på flaksen.

Hun har ikke skadet verken dyr eller mennesker. Og det går dessverre alt for lang tid mellom hver gang hun får være løs. Hun kommer tilbake når det er en katt, men det går noen sekunder med bomull i øra før hun kommer tilbake.

Jeg er ukentlig rundt Sognsvann, der vrimler det med løse hunder. De virker fredelige nok, men jeg kunne aldri ha latt henne løpe der blant tjukt av folk. Så jeg lever godt med de valgene vi tar for vår hund. Hennes instinkt er å alltid være nær oss. Hadde en labrador før i gamle dager som elsket å stikke av. Han kunne vi aldri ha løs på den måten.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no