Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva lurer du på i dag?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Lukket tråd
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-01-23, 12:47   #841
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva lurer du på i dag?

Det var i og for seg LITT av en forklaring, i hvert fall.

Men det ble uansett veldig åpenbart hvor inhabil han er, med den posisjonen han har som stor eier i oljebransjen.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv  
Gammel 10-01-23, 14:32   #842
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.601
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva lurer du på i dag?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det var i og for seg LITT av en forklaring, i hvert fall.

Men det ble uansett veldig åpenbart hvor inhabil han er, med den posisjonen han har som stor eier i oljebransjen.

Inhabil som olje- og energiminister, ja, men ikke som nestleder i Senterpartiet eller som statsråd for forskning og utdanning, vel?

Jeg er på ingen måte noen fan, altså, men det så da ut som ganske klassisk senterpartipolitikk, det der?

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv  
Gammel 10-01-23, 14:38   #843
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva lurer du på i dag?

Som statsråd, mener jeg.

Han er DIREKTE insentivert MOT forskning på klimaendringer og fornybar energi, for eksempel. Forskning som viser at CO2-prising virker, for eksempel, vil kunne ha enorm effekt på lommeboka hans. Det vil også gjennombrudd i forskning på småskala atomkraftverk eller offshore vind.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv  
Gammel 10-01-23, 14:46   #844
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.601
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva lurer du på i dag?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Som statsråd, mener jeg.

Han er DIREKTE insentivert MOT forskning på klimaendringer og fornybar energi, for eksempel. Forskning som viser at CO2-prising virker, for eksempel, vil kunne ha enorm effekt på lommeboka hans. Det vil også gjennombrudd i forskning på småskala atomkraftverk eller offshore vind.

Tenker du at det å ha sterke næringslivsinteresser generelt gjør deg diskvalifisert til å statsråd for forskning og høyere utdanning, eller er det bare for visse bransjer? Hva hvis man har interesser innenfor legemiddelindustrien, for eksempel? Eller hva hvis man er investor i fornybar energi?

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv  
Gammel 10-01-23, 21:07   #845
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva lurer du på i dag?

Det er et veldig godt og betimelig spørsmål. Nesten alle vil jo ha en lommebok-interesse på mange politiske områder. Bønder og landbrukspolitikk. Prester og kirkepolitikk. Alle som har formue og beslutninger om formueskatt. Forskere og forskningsmidler. Og så videre i det uendelige.

Skal man være totalt religiøs på det, så blir det til slutt ingen som kan gå inn i posisjoner. Bare broilere som aldri har vært ute i verden.

Men så tenker jeg at stillinger og posisjoner man har HATT (og sikkert skal tilbake til, altså) er noe annet enn eierinteresser man fortsatt HAR.

Og så er det omfanget. Jeg tenker at alle forstår at for eksempel Røkke ikke hadde kunnet blitt statsråd uten å ta en Tangen, og selge seg ut av Aker. Da tidligere statssekretær i Finansdepartementet Svein Harald Øygard (AP) begynte å investere stort i energiområdet (først noen oljefelt i Sør-Amerika, så massivt i fornybar energi), så tenkte jeg at "der røyk håpet mitt om deg i regjering". At han senere ble styreformann i Norwegian tror jeg er mindre diskvalifiserende - det vervet kunne han gått ut av.

Borten Moe har aksjer for rundt 25 mill i Okea. Kanskje mer i dag, etter dagens TFO-tildeling fra regjeringen, der de fikk fire andeler. Flere i felt med stor uenighet om elektrifisering: Få fra land, eller pålegges å utvikle havvinds-løsninger?

Forskningsrådet har en tung hånd på rattet når det skal settes kurs for det grønne skiftet. Det er verdt å merke seg den kraftige vekten på olje-/gassindustrirelevant forskning som har fått "grønt skifte"-midler: Masse til hydrogen, ammoniakk og havvindprosjekter som skal utvikles slik vi alltid har utviklet olje og gassinstallasjoner (stort og tungt og skreddersydd). Lite til sol og batteri, for eksempel. Eller energieffektivisering, for den del (bortsett fra et prosjekt for energieffektivisering på norsk sokkel, da). Jeg er glad i olje- og gassnæringen, jeg altså, mer enn de fleste, tror jeg. Og det er naturlig at man har fokus på å bygge industri inn i det grønne skiftet. Men det er betenkelig at den hånden på rattet har et så sterkt lommebok-insentiv for en bestemt retning. Mener jeg.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv  
Gammel 11-01-23, 14:26   #846
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.601
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva lurer du på i dag?

Jeg har det ikke i meg å være så prinsipiell at jeg orker å forsvare Borten Moe mer, kjenner jeg.

Men det var altså i denne retningen jeg tenkte:

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Skal man være totalt religiøs på det, så blir det til slutt ingen som kan gå inn i posisjoner. Bare broilere som aldri har vært ute i verden.

Også er det jo begrenset hvor mye statsråden direkte og alene kan diktere hva det forskes på i Norge, så jeg deler ikke helt bekymringen din der, hvis jeg forsto deg riktig.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv  
Gammel 11-01-23, 15:23   #847
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva lurer du på i dag?

Haha, nei jeg hater de gangene jeg på et eller annet prinsipp, eller for å være djevelens advokat, plutselig har malt meg inn i et hjørne der jeg liksom sitter og skal forsvare noe Listhaug eller KrF har sagt, liksom.


Og jeg hadde sikkert vært mindre prinsipiell om det for eksempel hadde vært en tilsvarende diskusjon om før nevnte Øygard. For han er en kjempefyr.

Men angående Forskningsrådet, så har han jo vært VELDIG på å få hånda mer på rattet der, har han ikke?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv  
Gammel 11-01-23, 15:31   #848
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.601
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva lurer du på i dag?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Men angående Forskningsrådet, så har han jo vært VELDIG på å få hånda mer på rattet der, har han ikke?

Det er jo økonomistyringen i Forskningsrådet han i hovedsak har gått bananas på. Når det gjelder tildeling av midler, kommer bevilgningene fra de ulike departementene med føringer som verken Forskningsrådet eller KD/statsråden kan overstyre.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv  
Gammel 11-01-23, 17:16   #849
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva lurer du på i dag?

Det er jo i og for seg oppløftende.


Men jeg syns han er så himla BØLLETE, at jeg tviler ikke et øyeblikk på at han får ganske stor gjennomslagskraft bare fordi han ikke gir seg på tørra møkka, eller uansett metode. Å være totalt uten skam og hemninger kan jo være veldig effektivt.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv  
Gammel 11-01-23, 20:48   #850
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.601
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva lurer du på i dag?

Det er helt sant, og til å bli absolutt sprø av!

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv  
Gammel 12-01-23, 11:03   #851
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.790
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva lurer du på i dag?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det er jo i og for seg oppløftende.


Men jeg syns han er så himla BØLLETE, at jeg tviler ikke et øyeblikk på at han får ganske stor gjennomslagskraft bare fordi han ikke gir seg på tørra møkka, eller uansett metode. Å være totalt uten skam og hemninger kan jo være veldig effektivt.

Han er egentlig skole-eksempelet på at det er utrolig hvor langt man kan nå når man ikke kjenner sin egen begrensning.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv  
Gammel 24-01-23, 14:04   #852
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva lurer du på i dag?

Hvisom atte dersomatte jeg skulle finne på å ønske meg et kurs i dokumentasjonsforvaltning e.l., hva finnes nu for tiden? Jeg står helt fast, dvs jeg tror Oslomet er irrelevant, men kunne vært gøy.

B.m. har leder som lurer på om jeg kan få mer utdanning enn jeg allerede har.

Strå er ikke aktiv  
Gammel 25-01-23, 14:03   #853
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.586
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva lurer du på i dag?

Hvorfor finnes lus?

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv  
Gammel 25-01-23, 14:43   #854
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva lurer du på i dag?

Opprinnelig lagt inn av Millen, her.

Hvorfor finnes lus?

Av samme grunn som det finnes lopper: en eller annen gud syntes det var gøy. Det var ikke en gudinne, det er jeg sikker på.

Strå er ikke aktiv  
Gammel 25-01-23, 15:23   #855
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.840
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva lurer du på i dag?

Hvorfor noen finner på å lage en tights som dette?

https://www.dagbladet.no/kjendis/lat...jores/78321069

Chablis er ikke aktiv  
Gammel 25-01-23, 15:30   #856
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva lurer du på i dag?

Sikkert ikke lov å bruke på Sats engang.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv  
Gammel 25-01-23, 15:32   #857
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.586
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva lurer du på i dag?

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Av samme grunn som det finnes lopper: en eller annen gud syntes det var gøy. Det var ikke en gudinne, det er jeg sikker på.

Så enig så enig.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv  
Gammel 25-01-23, 15:59   #858
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva lurer du på i dag?

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Sikkert ikke lov å bruke på Sats engang.

Får man håpe, nesten.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv  
Gammel 26-01-23, 20:11   #859
Nada
Svada
 
Nada sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.524
Nada er populærNada er populærNada er populærNada er populær
Standard

Sv: Hva lurer du på i dag?

Jeg vet Biola er bra for magen og tar en shot hver dag etter tran. Men så ble jeg så nysgjerrig da jeg leste i en annen tråd om en spennende Kefir med smak. Så nå lurer jeg på om den er like god for magen som Biola?

__________________
Nada er ikke aktiv  
Gammel 27-01-23, 08:17   #860
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.876
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva lurer du på i dag?

Biola har LGG bakterien tilsatt, kjøpt fra Finland. Den er det dokumentert forskning på, og kjent for mage og immunforsvar egenskaper. Kefir, hvis ekte, er tilsatt kefir korn. De er fermentisert og gir den gode smaken. Kefir produktet er ofte med 3,5% fett, som også gir god smak. Kefir har også helsefordeler. Det sies at kefir drikkene folk i Kaukasus lever til de er over 100 år, men det er sjelden kun en faktor der. All syrnet melk har naturlig K2 vitamin, fordel for voksne kvinners skjelett.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv  
Lukket tråd

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no