Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Hva må en se og gjøre i Roma?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-01-23, 13:42   #1
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.867
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hva må en se og gjøre i Roma?

Verken jeg eller kjæresten har vært i Italia, så vi tenkte å starte med helgetur til Roma.

Regner ikke med en får sett alt på 4 dager, men siden det er mye Roma-ekspertise på forumet tenkte jeg å spørre hva som er et must å se eller gjøre og hva vi fint kan droppe.

Begge er interessert i god mat, historie og kan gjerne gå rundt. Tenker å reise enten mai/juni eller september/oktober. Ser for oss at det er veldig varmt og mye turister i juli og august, og det unngår vi gjerne.

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-23, 14:07   #2
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.596
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva må en se og gjøre i Roma?

Jeg var i Roma med koret ca midt i oktober, det var helt perfekt temperaturmessig. Vi hadde et par turer med guide, og så de typiske stedene - Pantheon, Spansketrappen, Trevi-fontenen, Peterskirken og utsiden av Colosseum. Det var helt greit å gå rundt, og når dere bare er to skulle det ikke være noe problem å finne fram på egenhånd med kart.

Det begynner å bli noen år siden jeg var der, så det er sikkert noen her med mer oppdatert info om køer, billetter osv.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-23, 14:23   #3
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.422
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva må en se og gjøre i Roma?

Det fine med Roma er at alle severdighetene er stappet sammen i en stor dunge, så du får se det aller meste bare ved å "gå rundt". Alt er i gangavstand til hverandre, og det krever lite forberedelser. Du kan nesten ikke runde et gatehjørne uten å skalle hodet i en stor kulturskatt, det er faktisk ganske overveldende. Mannen og jeg var i Peterskirken og i det Sixtinske kapell, og jeg er glad vi stod i den køa (som gikk relativt fort framover). For å se sistnevnte ble vi sluset en ganske lang runde gjennom vatikanmuseet for å komme til selve kapellet, og det var det mest positivt overraskende av alt. Der passerte vi utrolig mye fantastisk kunst, bilder, skulpturer, tak- og veggmaleri, som jeg aldri hadde trodd at jeg skulle sette så stor pris på å se. Kapellet ble nesten litt antiklimaks etter det. Det var også fint å gå opp i tårnet på Peterskirken og se utover fra verandaen på toppen, selv om det var litt klaustrofobisk helt øverst i kuppelen (og avbefales derfor hvis du har klaustrofobi).

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 20-01-23 kl 11:56.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-23, 14:35   #4
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.891
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva må en se og gjøre i Roma?

Jeg tror dere vil være fornøyd med serverdighetene i indre by som Celeben nevner. Korte avstander, det er skiltet. Peterskirken ligger utenfor indre by, tar gjerne t-banen eller trikken over.

For å gå på visning inne i Colosseum, Peterskirken, Sixstinske kapellet eller Vatikanet vil jeg anbefale å møte tidlig uansett årstid. Eller møte en guide som tar dere forbi køene. Det blir mye folk. For shopping er det best med de store shoppingsenterene øst eller vest for bykjernen, eller den store outleten sør for byen.

Er dere glad i gode restauranter bør dere bestille bord eller møte ved åpningstid der også, før folk flest kommer.

Elllers er det nydelig å bare sose i byen, Trastevre for mat og vakre sener. Som Trattoria Da Enzo al 29, vi trodde det var filminnspilling, det var bare kø. Prati for hverdagsliv. Og Palatinohøyden eller noen av de andre høydene.

Hopp on Hopp off busser, organiserte sykkelturer. Jeg ville tatt med hjelm, synes trafikken er ubehagelig.

Det er mathall ved Termini, Mercato Centrale Roma. Det er mindre matmarked ved Peterskirken, i via Cola Rianza, også en institusjon av en delikatessebutikk. Hvor det er mulig å få litt varmmat, småretter og drikke.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-23, 15:18   #5
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva må en se og gjøre i Roma?

Vandre i Trastevere, Castel Sant'Angelo og Pantheon var mine klare favoritter.

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-23, 15:35   #6
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.961
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva må en se og gjøre i Roma?

Det fine med Roma er at det er ganske kompakt. Det er mulig å få rundt og få med seg masse fantastiske severdigheter. Jeg var i Roma i sommer og jeg ble helt overveldet. Vi har reist MYE, men dette var virkelig helt fantastisk.

Det hjelper jo på at det er stappfullt av restauranter med både god mat og god drikke. Og det er ålreit å bare sitte på en restaurant og titte på folk.

Selv midt på sommeren syntes jeg at all køavvikling gikk kjempefort. Det var masse muligheter til å "kjøpe seg ut av køen", men det var det aldri noe behov for. Det gikk fort fremover, og de var gode på skygge i køen.

Selv ble jeg mest overrasket over Trevi-fontenen. Den var virkelig gigantisk, og jeg ble litt satt ut av det hele. Men som en advarsel: Det er helt vanvittige bøter for å forsøke å bade i noen som helst form for fontene. (Det erfarte en kollega av meg som bare dyppet føttene i en mindre sak.)

Vi bodde i Trastevere, og det var helt ypperlig med masse gode restauranter i nærheten. Det kan være lurt å bestille bord, men vi overlevde fint uten å gjøre det.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-01-23, 16:02   #7
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.119
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva må en se og gjøre i Roma?

Jeg fikk tips om denne gelateriaen; Toffen og jeg var på den tredje på nettsiden, som var like ved der vi bodde da vi var der for noen år siden, og den var helt super og med en del veldig originale varianter: https://www.gelateriadelteatro.it/contatti/

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-23, 16:03   #8
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.881
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva må en se og gjøre i Roma?

Spise hos Fabrizio https://no.tripadvisor.com/Restauran...ome_Lazio.html

Vi hadde lest om den i Anders Hornslien si bok og sjølv om vi i løpet av turen spiste på 2 Michelin-restaurantar var det ingenting som slo atmosfæra, maten og prisen der!

Vi bodde også i Trastevere og syns det var heilt nydelig avslappande!

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-23, 22:16   #9
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.867
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva må en se og gjøre i Roma?

Takk for mange gode tips!

Høres ut som vi får sett og opplevd mye i sentrum. Skal sjekke ut spisesteder og den boka Tussa nevner. Ser ut som det er mange hoteller i Travestere-området, så det kan nok bli aktuelt å bo der.

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-23, 22:53   #10
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva må en se og gjøre i Roma?

Vi var der i mars. Deilig vårvær og lite turister. Vi gikk mye rund, var på de klassiske stedene (Colosseum, Vatikanet osv) og spiste på restauranter vi fant «i farten».
Vi brukte t-banen til å ta oss rundt. Det funka skikkelig bra.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-23, 21:44   #11
Hønni
 
Hønni sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.317
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva må en se og gjøre i Roma?

Spise på Glass Hostaria!

Vatikanmuseet med guide.

__________________
Gutta (02) og Lillesøster (06)


Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no