Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

(VGS) Anbefaling av en roman som kan sammenlignes med Hedda Gabler eller Sult?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-01-23, 16:29   #41
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: (VGS) Anbefaling av en roman som kan sammenlignes med Hedda Gabler eller Sult?

Så hjertens enig i metodefrihet, Blondie.

Mine unger har for eksempel fått en helt uproporsjonal stor del med Prøysen i barneskolen. Pga. en lærer med en stor Prøysen-interesse, og med en fantastisk evne til å formidle det materialet. Og dialekten som bidrar. Det å få et stoff formidlet av noen som elsker det, og kommuniserer levende og engasjert og kunnskapsrikt - det har jo en helt enorm verdi, tenker jeg.


Ja, og skolebiblioteket. Også drevet av en ekte entusiast, som dessverre gikk av med pensjon nylig. Hva hun fikk til, med begrensede midler! :wow:

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-23, 16:41   #42
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.461
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: (VGS) Anbefaling av en roman som kan sammenlignes med Hedda Gabler eller Sult?

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Jeg er en av de utskjelte norsklærerne og synes Stargate er et glitrende forslag.

For et kompliment at du er enig med meg!

Jeg er en norsklærer som ikke elsker skjønnlitteratur. Det finnes vel ikke så mange av oss. Jeg har hatt TO sånne «Wow! Shit! Dette er fantastisk!»-leseopplevelser i hele mitt liv (Genanse og verdighet og Isslottet) og var ikke voldsomt glad i å lese skjønnlitteratur som barn/ungdom heller. Til gjengjeld leste jeg faglitteratur for lærere/pedagoger fra slutten av barneskolen. Særlig boka Er skolen for Kari eller Ronny gjorde inntrykk da jeg leste den i 5. klasse. Fremdeles leser jeg mye faglitteratur, men skammer meg litt over å innrømme at jeg nesten ikke leser skjønnlitteratur. Det er liksom sånn ordentlige mennesker gjør, så jeg føler at jeg burde. Har en ekstremt lang liste over påbegynt skjønnlitteratur da.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-23, 16:56   #43
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.964
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: (VGS) Anbefaling av en roman som kan sammenlignes med Hedda Gabler eller Sult?

"knirk" Som tidligere norsklærer har jeg brukt Victoria mye i klassene jeg har undervist. Ikke fordi boken er superrelevant, men fordi den er kort nok til at du får alle gjennom. Jeg har alltid lest boken høyt for elevene og vi har diskutert og analysert underveis. Det er store følelser i boka, og jeg opplevde at elevene klarte å forholde seg til disse.

Ja, hovedpersonene er litt i overkant teite, men hvem har ikke vært teit en gang eller flere i møte med store følelser. Alle elevene mine leste boka og var stolte over å ha fullført og å kunne si at de hadde lest en bok av Hamsun. Den store feilen mange norsklærere gjør er å forvente at alle elever i en klasse vil ta seg gjennom vanskelig tilgjengelige tekster alene. Det må være et felles prosjekt, med rom for masse motstand, følelser og gode diskusjoner.

Sterke kvinner kan også være Ronja Røverdatter og Pippi som kan sammenliknes med Hedda Gabler, det må ikke alltid være voksne skikkelser. Liker tanken på Stolthet og fordom også. (avataren understreker vel det..)

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-23, 17:03   #44
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.619
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: (VGS) Anbefaling av en roman som kan sammenlignes med Hedda Gabler eller Sult?

Jeg kom meg gjennom hele grunnskolen og videregående uten å lese en setning Ibsen! Og har ennå ikke lest noe.

Men på et totalt sidespor – en liten anbefaling: jeg var på teater (noe jeg virkelig veldig sjelden gjør, for det er ikke min greie) og så «Hold kjeft, det er Ibsen!» forleden. Fantastisk! Ta med ungen og se den, Poly? Som type belønning/trøst

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-23, 17:05   #45
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.651
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: (VGS) Anbefaling av en roman som kan sammenlignes med Hedda Gabler eller Sult?

Ja, det er fin forestilling! Vi lo.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-23, 17:26   #46
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: (VGS) Anbefaling av en roman som kan sammenlignes med Hedda Gabler eller Sult?

Takk for tips! Jeg er veldig oppesen på teaterfronten etter å ha hatt en dundrende suksess med Julemiddag på National før jul. Det var så gøy å se at de likte det like godt som meg! (Jeg så det for andre gang)

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-23, 19:07   #47
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: (VGS) Anbefaling av en roman som kan sammenlignes med Hedda Gabler eller Sult?

Denne tråden kom på HELT riktig tidspunkt. Ettersom knerten er stuck hjemme denne uka, så ga norsklæreren hans beskjed om å tjuvstarte på fordypningsopgaven i norsk. De skal velge seg en roman (primærtekst) som skal sammenlignes med en novelle (sekundærtekst). Novellen skal være fra en liste som står i oppgaven. Øverst på lista står «Karens jul». Så da er knerten i gang med å lese Stargate - en julefortelling.

Ypperlig for en tidligere lesehest som har glemt hvordan man leser bøker.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-23, 21:30   #48
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: (VGS) Anbefaling av en roman som kan sammenlignes med Hedda Gabler eller Sult?

Nå har denne oppgaven blitt til en liten tue som har veltet et stort lass, av litt diverse grunner, men for å redde noens mentale helse, kan dere pøse på med det dere har å by på, med sammenligning av disse to bøkene?

#meltdown

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-23, 23:12   #49
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: (VGS) Anbefaling av en roman som kan sammenlignes med Hedda Gabler eller Sult?

Prøvd ndla?

https://ndla.no/nb/subject:30bcefff-...a-4b3cc12a3dd8

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-23, 23:43   #50
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: (VGS) Anbefaling av en roman som kan sammenlignes med Hedda Gabler eller Sult?

Det skjønte jeg ikke helt hva var for noe?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-23, 09:01   #51
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: (VGS) Anbefaling av en roman som kan sammenlignes med Hedda Gabler eller Sult?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Nå har denne oppgaven blitt til en liten tue som har veltet et stort lass, av litt diverse grunner, men for å redde noens mentale helse, kan dere pøse på med det dere har å by på, med sammenligning av disse to bøkene?

#meltdown

Er poenget nå å sammenligne Sult med Hedda Gabler, eller å sammenligne en av dem med noe annet?

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-23, 09:20   #52
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.461
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: (VGS) Anbefaling av en roman som kan sammenlignes med Hedda Gabler eller Sult?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det skjønte jeg ikke helt hva var for noe?

Det er bare læringsstier/oppgaver, det hjelper dere ingenting.

Jeg skulle ønske jeg kunne hjelpe, men husker ikke nok detaljer fra Sult.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-23, 09:49   #53
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: (VGS) Anbefaling av en roman som kan sammenlignes med Hedda Gabler eller Sult?

Nå har jeg akkurat hjulpet knerten gjennom Stargate, men sammenlignet den med Karens jul. Stargate er usedvanlig lettlest, og vil definitivt være egnet for en sammenligning med Sult. Som ikke er like lettlest, men i hvert fall ikke veldig tykk. Det er både sult og fattigdom i begge. Men mens hovedpersonen i Sult opptrer irrasjonelt, så forsøker hovedpersonen etter beste (men noe begrensede) evne.

Knerten fant masse hjelp til tolkning på internett.

Huff. Jeg får virkelig vondt av datteren sin, Polyanna. Det er fælt å ha malt seg inn i et hjørne med en oppgave man ikke finner ut av. Knerten var gjennom noe tilsvarende i høst med en K&H-oppgave og frustrasjonen lå flere kilometer utenpå. Han kom i mål, men det var en kjip prosess.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-23, 11:42   #54
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: (VGS) Anbefaling av en roman som kan sammenlignes med Hedda Gabler eller Sult?

Sorry, det gikk litt fort i går.

Sult og Stargate, var det som skulle sammelignes. Men vi fikk ned noe, i hvert fall.

Noen ganger kan ting låse seg litt...

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-23, 11:51   #55
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: (VGS) Anbefaling av en roman som kan sammenlignes med Hedda Gabler eller Sult?

Vi fikk skriblet ned noen notater, i hvert fall:

Likheter:
Det foregår i Oslo, i gater vi kjenner oss igjen i og kan se for oss. Hovedpersonene er desperate og fattige, så fattige at de sulter og blir syke. Begge inneholder feberfantasier. I begge bøkene må hovedpersonene velge kortsiktige løsninger for å skaffe seg det de trenger. Som å pantsette klærne sine (sult) (husker ikke eksempler fra stargate).
Begge bøkene foregår på høsten og hovedpersonene fryser mye. Begge bøkene fortelles i en rett tidslinje - hendelsene fortelles om i kronologisk rekkefølge.
Begge bøkene er fortalt i førsteperson, altså at hovedpersonen er jeg-person.

Men bøkene er veldig forskjellige også. I Sult er det absolutt ikke samfunnets feil at hovedpersonen er fattig, men hans egen skyld: han har store tanker om seg selv og tror han er ganske genial, men klarer ikke å skrive noe særlig. Han blir distrahert av insekter eller sine egne føtter, han gir bort pengene sine, hvis han får noen, han roter bort nøklene sine og må sove i fengsel. Han skylder på alt og alle for at ingenting går hans vei.
I Stargate er det ikke jentenes feil at de er fattige, men alt rundt dem. Pappaen som er alkoholiker, rektor som ikke klarer å hjelpe dem, forskjellige personer som prøver å hjelpe, men ikke gjør nok. Barnevern som ikke klarer å gjøre noe for dem.
Mens hovedpersonen i Sult er tafatt og irriterende, er jentene i stargate tøffe og modige og de gjør alt de bare kan for å klare seg. For eksempel å selge juletrær.
Mens mannen i sult er klarer å gjøre alle mennesker, som kunne hjulpet ham, sure, så er det mange som ønsker å hjelpe jentene, fordi de er hyggelige barn som folk liker.
Hovedpersonen i Sult er helt alene og mye av det som skjer, skjer inne i hodet hans, med lange og rotete tankerekker. I Stargate er det ikke så mange tanker, mer en beskrivelse av hva som faktisk skjer og hva menneskene de møtet gjør og sier (og ikke gjør og sier).
Oppsummert er bøkene mer forskjellige enn like. Sult handler om en irriterende mann som rotet til livet sitt. Stargate handler om to flinke og snille jenter som har det dårlig fordi alt rundt dem svikter.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-23, 14:34   #56
Muskat
Bør lage seg en tittel selv
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.813
Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: (VGS) Anbefaling av en roman som kan sammenlignes med Hedda Gabler eller Sult?

Har dere prøvd chatboten? Openai, den kan hjelpe med alt!

Jeg ba den sammenligne de to bøkene, og sekunder senere kom en eviglang avhandling! Med forbehold om at jeg ikke har lest noen av bøkene, og boten har tidligere svart helt feil på ting jeg har spurt den om. Ville nok ikke levert en oppgave med tekst fra den, men mulig den i noen tilfeller kan brukes som inspirasjon til å komme i gang? (Den er ellers ganske flink til å skrive dikt og eventyr, men å rime på norsk er den elendig til).

Her sammenligner den de to bøkene:

Romanene "Sult" av Knut Hamsun og "Stargate" av Ingvild Rishøi er to ganske forskjellige bøker, selv om begge er norske og skildrer livet til en ung person i en by. Her er noen av de viktigste forskjellene mellom de to bøkene:

Tidsperiode: "Sult" ble utgitt i 1890, mens "Stargate" ble utgitt i 2017. Som sådan skildrer "Sult" livet til en ung mann i Kristiania (nåværende Oslo) på slutten av 1800-tallet, mens "Stargate" skildrer livet til en ung kvinne i Bergen på 2000-tallet.

Fortellerteknikk: "Sult" er skrevet i førsteperson, og leseren følger hovedpersonens indre monolog og tanker gjennom hele boken. "Stargate" har derimot en mer tradisjonell tredjepersonsfortelling, hvor leseren følger hovedpersonen og andre karakterer fra utsiden.

Temaer: "Sult" utforsker temaer som fattigdom, isolasjon og sult som både en fysisk og en metaforisk tilstand. Boken er en psykologisk studie av en mann som lider av sult og sin egen isolasjon i storbyen. "Stargate" tar for seg temaer som ensomhet, avhengighet og relasjoner i moderne byliv, med fokus på hovedpersonens forsøk på å navigere sin egen ensomhet og finne tilhørighet.

Stil: Hamsuns prosa er kjent for sin ekspressive kraft og poesi, mens Rishøis stil er mer nøktern og direkte. Hamsuns beskrivelser av hovedpersonens sinnstilstand og omgivelser er ofte svært detaljerte og poetiske, mens Rishøi fokuserer mer på å skildre realistiske situasjoner og dialog mellom karakterene.

Kulturell innflytelse: "Sult" har hatt en stor innflytelse på norsk litteratur og har blitt anerkjent som et av de mest betydningsfulle verkene i norsk litteraturhistorie. "Stargate" har også fått god kritikk og har blitt anerkjent for å skildre moderne byliv på en troverdig og følsom måte.

Samlet sett er "Sult" og "Stargate" ganske forskjellige bøker, men begge skildrer livet til unge mennesker i norske byer og utforsker temaer som ensomhet, avhengighet og tilhørighet på forskjellige måter. Hamsuns bok er en klassiker i norsk litteratur, mens Rishøis bok er et mer moderne verk som reflekterer dagens samfunn.

Her er noen kommentarer om komposisjon, personbeskrivelser, miljøskildringer og andre virkemidler som humor, ironi, satire eller symbolikk i de to bøkene:

"Sult" av Knut Hamsun:

Komposisjon: Boken består av en rekke fragmenter og skildringer fra hovedpersonens liv i Kristiania, som til sammen danner en helhetlig fortelling om hans opplevelser. Hamsuns bruk av stream-of-consciousness teknikk og fragmentarisk fortelling bidrar til å skape en følelse av sammenbrudd og kaos, som er passende for hovedpersonens indre tilstand.

Personbeskrivelser: Hovedpersonen i "Sult" er svært introspektiv og beskriver sine egne tanker og følelser detaljert. Andre karakterer i boken er ofte beskrevet som stereotyper eller symboler, som representerer forskjellige aspekter av storbylivet i Kristiania.

Miljøskildringer: Hamsun skildrer storbylivet i Kristiania på slutten av 1800-tallet på en svært detaljert måte. Han beskriver gatene, bygningene og menneskene på en måte som gir leseren en følelse av å være til stede i byen sammen med hovedpersonen.

Humor, ironi, satire eller symbolikk: Mens "Sult" ikke inneholder mye åpenbar humor, ironi eller satire, bruker Hamsun ofte symbolikk for å uttrykke hovedpersonens indre tilstand. For eksempel kan sulten som han lider av ses som en metafor for hans følelse av å være isolert og ensom i storbyen.

"Stargate" av Ingvild Rishøi:

Komposisjon: "Stargate" består av en rekke noveller som er bundet sammen av en felles hovedperson og et felles miljø. Rishøis bruk av korte, konsise noveller bidrar til å skape en følelse av øyeblikkene i hovedpersonens liv, heller enn en helhetlig fortelling.

Personbeskrivelser: Hovedpersonen i "Stargate" er beskrevet som en kompleks karakter, med både positive og negative egenskaper. Andre karakterer i boken er også beskrevet på en realistisk og detaljert måte, og leseren får et godt innblikk i deres liv og bakgrunnshistorier.

Miljøskildringer: Rishøi skildrer moderne byliv i Bergen på en troverdig og detaljert måte. Hun beskriver stedene og menneskene på en måte som gir leseren et innblikk i hva det er å leve i en norsk by på 2000-tallet.

Humor, ironi, satire eller symbolikk: "Stargate" inneholder ofte en subtil humor og ironi i beskrivelsen av situasjonene som hovedpersonen befinner seg i. Rishøi bruker også symbolikk på en intelligent måte, som når hovedpersonen ser på en stjerne og føler at den representerer noe større enn

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-23, 14:43   #57
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: (VGS) Anbefaling av en roman som kan sammenlignes med Hedda Gabler eller Sult?

Haha, den snakker jo ikke om riktig bok, så det kan gå skikkelig ad dundas om man prøver å stole på den.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-23, 14:45   #58
Muskat
Bør lage seg en tittel selv
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.813
Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: (VGS) Anbefaling av en roman som kan sammenlignes med Hedda Gabler eller Sult?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Haha, den snakker jo ikke om riktig bok, så det kan gå skikkelig ad dundas om man prøver å stole på den.

Haha, gjør den ikke? Jeg ba den sammenligne Sult og Stargate, er det ikke det den gjør? Man bør definitivt ikke ta alt den sier for god fisk uansett.

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-23, 14:46   #59
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: (VGS) Anbefaling av en roman som kan sammenlignes med Hedda Gabler eller Sult?

Nei, Stargate foregår på Tøyen i Oslo, og er ikke en samling noveller. Den er skrevet av Rishøi, som jeg tror har skrevet en del novellesamlinger før, så den gambler tydeligvis vilt.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-23, 15:18   #60
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: (VGS) Anbefaling av en roman som kan sammenlignes med Hedda Gabler eller Sult?

Haha, ja, jeg spurte chatboten. Først måtte den korrigeres på riktig bok, men den fikk virkelig veldig mye feil, blant annet mente den at Stargate handlet om en alenemor og datteren hennes.

Men den ga noen pointers til tema å ta med i en sammenligning, blant annet. Kan se om jeg finner dialogen med boten, så skal jeg vise dere.

Den er virkelig ikke helt oppe og nikker enda.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no