Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Forskningsrådet og Ola Borten Moe

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-10-22, 12:06   #81
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forskningsrådet og Ola Borten Moe

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Vi er jo helt avhengig av utenlandskutdannede leger her til lands, siden vi har for få plasser selv (og dem vil jo regjeringen redusere på så vidt jeg har skjønt), så selv om ikke det er skolepenger for leger (tror jeg) så gjør det noe med viljen til å ta imot nordmenn, tenker jeg, hvis vi gjør det vanskelig for utlendinger å komme hit. Vi må i hvert fall være samkjørte med EU i dette.

Jeg kjenner ikke til at det er snakk om å redusere antall studieplasser i medisin. Signalene vi får fra Regjeringen peker heller i motsatt retning. Medisinstudieplassene var de eneste som ikke ble trukket tilbake i årets statsbudsjett, av de 4000 nye studieplassene som ble bevilget ekstra under pandemien.

Skolepenger på embedsstudier i medisin (den tradisjonelle 6-årige legeutdanningen) er egentlig ikke en relevant problemstilling, siden medisinstudiene i Norge undervises på norsk og neppe har mange kvalifiserte søkere utenfor Europa uansett. (Man må beherske norsk på høyt nivå for å være kvalifisert.)

Vi er samkjørte med EU i saken om skolepenger. Det skal fortsatt være gratis for studenter fra EU/EØS-land å studere i Norge. Det har vi forpliktet oss til.

Jeg er helt imot forslaget om skolepenger, men ikke fordi jeg er bekymret for hva det skal gjøre med vårt forhold til Europa.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-22, 12:43   #82
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.114
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forskningsrådet og Ola Borten Moe

Det som skal kuttes, trur eg, er de praksisplassene (?) for at folk skal kunne få bli fastleger:

https://www.nrk.no/osloogviken/kirur...qS9dPOxXDKHT7w

(Den er visst litt misvisende, den artikkelen, det er ikke et kurs, men plasser. Og den er skrevet før regjeringen foreslo å kutte i plassene det allerede er akutt mangel på).

I fastlegekrisen, så er det *litt* rart.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-22, 12:45   #83
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.376
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forskningsrådet og Ola Borten Moe

Dette handler vel mer om det globale sør og øst, ikke Europa.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-22, 15:51   #84
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.069
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Forskningsrådet og Ola Borten Moe

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det som skal kuttes, trur eg, er de praksisplassene (?) for at folk skal kunne få bli fastleger:

https://www.nrk.no/osloogviken/kirur...qS9dPOxXDKHT7w

(Den er visst litt misvisende, den artikkelen, det er ikke et kurs, men plasser. Og den er skrevet før regjeringen foreslo å kutte i plassene det allerede er akutt mangel på).

I fastlegekrisen, så er det *litt* rart.

Her er en annen artikkel som forklarer hva som er foreslått kuttet:
https://khrono.no/uro-blant-studente...llinger/723833

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-22, 21:52   #85
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.813
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forskningsrådet og Ola Borten Moe

Ja, det var de praksisplassene jeg tenkte på sikkert. Jeg leste det i forbifarta og trnkte at det føyde seg inn i rekken av idiotiske beslutninger.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no