Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Strømstøtte for privatpersoner

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-09-22, 21:08   #1
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.204
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Strømstøtte for privatpersoner

De fleste av oss har fått med seg at regjeringen har innført en strømstøtte til private husholdninger. Det diskuteres hvor stor prosent man skal gi, og for hvilken periode - mulig man er fullstendig i mål med dette nå.

En bitteliten stund var det snakk om at man heller enn å gi tilskudd basert på forbruk, skulle gi tilskudd basert på antall mennesker i husholdet. Jeg forstår ikke helt hvorfor denne typen ordning er fullstendig skrotet?

Det er helt opplagt for lite energi tilgjengelig per nå. Dermed bør alle spare ganske så kraftig på strømmen. Å subsidiere kraftprisene slik at man bare betaler en brøkdel, gir ikke stort incentiv til å spare på strømmen. Det gjør dessuten at de som har aller mest også får de aller største subsidiene. Det virker ikke særlig OK.

Det som for meg topper det hele, er hvordan denne strømstøtten regnes ut. Hentet herifra:

Sitat:

Slik strømstøtten fungerer i praksis får du som kunde tilbakebetalt en %-andel av gjennomsnittlig strømpris for ditt prisområde per måned av det som overstiger 87,5 øre/kWt inkl. mva.

Dette gir den noe hysteriske konsekvensen at de som har inngått allerede lukrative fastprisavtaler, i realiteten får betalt for å bruke strøm. Jo mere strøm de bruker, jo mer strømstøtte får de. Hvordan klarer man å mene at en ordning som gjør dette, er OK? Det er altså en oppfordring om å bruke strøm.

Hele poenget med strømstøtte må jo være å hjelpe de som faktisk har behov for det. Vi andre får bite tenna sammen, skru av strømmen i rom vi ikke bruker, skru ned strømmen i rom vi bruker og være påpasselig med å skru av lys når vi kan.

Kan noen forklare for meg hvorfor i alle dager vi har et strømstøttesystem som
1) gir mest til de som i de aller fleste tilfeller har nok med penger, og
2) i liten grad gir incentiver til å spare på strømmen?

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-22, 21:15   #2
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.497
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Strømstøtte for privatpersoner

Problemet med å gi basert på antall beboere eller til de som bruker minst strøm er jo at det er veldig stor forskjell på hvordan man bor. Bor man i fancy nybygd leilighet bruker man jo mindre strøm enn de som bor i gamle trekkfulle boliger, og de som bor i gamle boliger har ikke nødvendigvis en haug med penger til utbedringer.

Jeg vil tro at en ordning som tar hensyn til inntekt, type bolig og antall beboere blir for dyr å administrere, og vinningen går kanskje opp i spinningen.

Akkurat det med fastpris har jo slått litt uheldig ut, men vil ikke tro det gjelder så veldig mange?

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-22, 21:42   #3
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Strømstøtte for privatpersoner

Det er jo fryktelig få som har fastpris, ca 5% av kundene. Og det er jo litt corny at de har insentiver til å la alle naboene lade bilen sin eller dusje hos dem, men vil tro de som utnytter dette er i mindretall.
Ellers er ordningen ordnet slik at den skal være mest mulig effektiv, og det er færre nettleverandører enn det er strømleverandører og derfor er det ikke mulig å ha oversikt på fastprisavtalen. Strømstøtte har også en øvre forbruksgrense på 5000 kWh i mnd, litt høyt kanskje? Er plass til både flere bad og jacuzzi der. Samtidig er veldig mange hus kun oppvarmet med elektrisitet så gamle trekkfulle hus bruker kanskje så mye i den kaldeste tiden.
Jeg er enig at det kunne ha vært mer motivasjon til investere i ENØK-tiltak i støtten. Mulig det kommer noe mer i neste års statsbudsjett. Solceller på et tak som mitt har økt med 50% i pris det siste året (følger med på Otovo.no) uten at Enova støtten har økt. Folk må se at det lønner seg (forholdsvis raskt) å gjøre tiltak som sparer strøm.

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-22, 21:54   #4
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.348
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Strømstøtte for privatpersoner

De aller fleste med fastpris inngikk dem med kort horisont, et år. Veldig mange av fastprisavtalene går ut i høst. Alle kunne inngå fastprisavtaler; man tok en risiko ved å gjøre det.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-22, 08:43   #5
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.712
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Strømstøtte for privatpersoner

Strømnettselskapene har ikke tilgang til hvilke avtaler strømkundene har hos strømsalgselskapene.

Det ble bestemt at strømnettselskapene skulle betale kompensasjonen, altså at den blir trukket via nettleien.

Jeg har fastpris og tjener egentlig på å bruke mest mulig strøm, men det betyr ikke at jeg gjør det. Ser noen står frem i avisene og inviterer kreti og pleti til å bruke en masse med strøm hjemme hos dem, og helt ærlig synes jeg det er fullstendig forkastelig.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-22, 09:17   #6
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.348
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Strømstøtte for privatpersoner

Opprinnelig lagt inn av Señora, her.

Strømnettselskapene har ikke tilgang til hvilke avtaler strømkundene har hos strømsalgselskapene.

Det ble bestemt at strømnettselskapene skulle betale kompensasjonen, altså at den blir trukket via nettleien.

Jeg har fastpris og tjener egentlig på å bruke mest mulig strøm, men det betyr ikke at jeg gjør det. Ser noen står frem i avisene og inviterer kreti og pleti til å bruke en masse med strøm hjemme hos dem, og helt ærlig synes jeg det er fullstendig forkastelig.

Jeg har også fastpris, ut oktober bare. Bruker fryktelig lite strøm, tenker absolutt over bruken og endte vel på ca 250 kwh nå i august. I natt har jeg slått på et utelys, led, og tenkt at det var OK siden det nå er blitt såpass mørk.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-22, 09:53   #7
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Strømstøtte for privatpersoner

Vi har en veldig god fastpris og tjener penger hvis vi bruker mye strøm. Vi har likevel fokus på å spare strøm. Vi betaler for to boenheter, men bruker totalt mindre enn gjennomsnittet for boliger av vår størrelse.

Jeg håper og tror at det er et mindretall som virkelig prøver å bruke mye strøm for å tjene på det.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-22, 10:02   #8
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.508
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strømstøtte for privatpersoner

Jeg tror det er svært få som bruker strøm bare for å bruke. Men å la naboer dusje og lade bil er i utgangspunktet ganske sympatisk synes jeg da. Og det kunne vi fort gjort om det var slik stelt her.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-22, 10:38   #9
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.490
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Strømstøtte for privatpersoner

Å la naboer lade elbil etc kunne vi nok gjort for å la naboene spare penger på å slippe bruke egen strøm på det. (ehh, hadde vi 1) hatt elbillader og 2)hatt naboer med elbil da (og trengt tatt 3) Hatt fastprisavtale og bodd i et område med strømstøtte)

Men gå ut i media med det, eller bruke strøm bare for å bruke ville vi ikke gjort og det er et vel ikke mange som gjør. Hver gang media smører utover en sånn sak så tenker jeg at de bare skaper gruff fra befolkningen over en nærmest ikke-sak. Det gjelder ikke mange, det er begrenset varighet, og svææært få av dem setter ve dørene åpne og varmen på fullt for å få mest muilg strømstøtte.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-22, 11:07   #10
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.596
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Strømstøtte for privatpersoner

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg tror det er svært få som bruker strøm bare for å bruke. Men å la naboer dusje og lade bil er i utgangspunktet ganske sympatisk synes jeg da. Og det kunne vi fort gjort om det var slik stelt her.



Jeg tror ordningen er satt opp som den er for å gjøre den enklest mulig å administrere.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-22, 11:12   #11
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.348
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Strømstøtte for privatpersoner

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg tror det er svært få som bruker strøm bare for å bruke. Men å la naboer dusje og lade bil er i utgangspunktet ganske sympatisk synes jeg da. Og det kunne vi fort gjort om det var slik stelt her.

Det synes jeg også. Jeg har lader (men ikke elbil enda), men foreløpig går den dessverre på fellesstrøm (som er til vanlig pris), så kan ikke låne den ut. Men, jeg vet om en pensjonist i bygget vårt (enslig) som er bekymret for økte utgifter og har tenkt på å foreslå for henne at hun kan få vaske klær hos meg ut oktober, men har ikke gjort det enda og er usikker på om jeg faktisk skal foreslå det.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-22, 11:14   #12
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.348
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Strømstøtte for privatpersoner

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.


Jeg håper og tror at det er et mindretall som virkelig prøver å bruke mye strøm for å tjene på det.

Vet ikke om noen. Selv slår vi av alt lys i rom vi ikke er i. Skrudde nettopp på varmekablene på det store badet (det vi bruker mest), men har de av på det lille gjestebadet samt på vaskerommet. Jeg ville tjent på å sette de på med fastpris, men jeg tenker det er unødvendig rett og slett. Jeg hadde ikke satt dem på nå med spotpris og bør derfor heller ikke gjøre det med fastpris.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-22, 12:10   #13
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.443
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Strømstøtte for privatpersoner

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg tror det er svært få som bruker strøm bare for å bruke. Men å la naboer dusje og lade bil er i utgangspunktet ganske sympatisk synes jeg da. Og det kunne vi fort gjort om det var slik stelt her.

Tja, de bruker jo opp det felles godet som strømmen er. Og når det er mangel på strøm så er det jo greit at det svir i lommeboka til alle.

(Jodda, alle må dusje og lade bil, men høy strømregning gjør jo gjerne at folk dusjer raskere og prøver å lade bilen sjeldnere.)

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-22, 18:29   #14
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.878
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Strømstøtte for privatpersoner

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg tror det er svært få som bruker strøm bare for å bruke. Men å la naboer dusje og lade bil er i utgangspunktet ganske sympatisk synes jeg da. Og det kunne vi fort gjort om det var slik stelt her.

Enig Jeg tror de aller, aller fleste prøver å spare på strømforbruket. Selv med strømstøtten får jo alle som bor i sør økte strømutgifter på 2.5-3 gangen i privatboligen og så kommer eventuell hytte utenom....Da skal man ha en ganske så høy inntekt for at dette ikke skal ha en påvirkning på forbruket.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no