Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Når kan barna sitte foran i bil

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-04-22, 09:44   #21
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når kan barna sitte foran i bil

Vi har i alle biler kunnet skru av airbagen foran. Da snuppa var 7-8 år sendte jeg en henvendelse til TryggTrafikk om deres vurdering av å ha barn i forsetet. TryggTrafikk svarte at så lenge man kunne skru av airbagen så måtte barn i den alderen like gjerne sitte foran som bak, og skrev videre noe som "hvis det blir en bedre samtale av å ha barnet foran, så foreslår vi at dere gjør det".

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-04-22, 09:48   #22
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.779
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når kan barna sitte foran i bil

Jeg tenker også kun korte turer (til skolen om morgenn) - og ikke motorvei. Ved langtur og motorvei må hun sitte bak i beltestol.
Men skal veie henne i ettermiddag for å se om hun er over 36 kilo. For dersom hun er det må vel setet fjernes også.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-22, 15:59   #23
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.077
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når kan barna sitte foran i bil

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Jeg tenker også kun korte turer (til skolen om morgenn) - og ikke motorvei. Ved langtur og motorvei må hun sitte bak i beltestol.
Men skal veie henne i ettermiddag for å se om hun er over 36 kilo. For dersom hun er det må vel setet fjernes også.

Er det noen som forstår seg på hvorfor? Jeg tror kanskje min datter som er noe sånt som 135 (?) kanskje veier mer, men hun sitter på pute, og da passer jo beltet bedre over skuldra.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-22, 16:06   #24
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.779
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når kan barna sitte foran i bil

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Er det noen som forstår seg på hvorfor? Jeg tror kanskje min datter som er noe sånt som 135 (?) kanskje veier mer, men hun sitter på pute, og da passer jo beltet bedre over skuldra.

Jeg tenkte jeg skulle spørre en forhandler dersom det viser seg at hun nå er over 36 kg.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-22, 16:12   #25
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.779
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når kan barna sitte foran i bil

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Jeg tenkte jeg skulle spørre en forhandler dersom det viser seg at hun nå er over 36 kg.

Jeg sendte en epost til tryggtrafikk

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-22, 16:34   #26
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.368
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når kan barna sitte foran i bil

Noen sjekkpunkter:
https://bilstolvelgeren.no/

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-04-22, 16:40   #27
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.447
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når kan barna sitte foran i bil

Her har ungene sittet foran fra vi snudde dem (1 års alder).
Uten airbag altså.
Jeg er ikke helt sikker på hvorfor de ikke skal det?
Mener de satt bakfram foran også? Fortsatt uten airbag altså.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-22, 17:44   #28
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.077
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når kan barna sitte foran i bil

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Jeg sendte en epost til tryggtrafikk

Så bra! Jeg skjønner liksom ikke problemet.

Floksa: er det ikke bare det at den tryggeste plassen i bilen er i baksetet?

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-22, 17:49   #29
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.353
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Når kan barna sitte foran i bil

Er det ikke stort sett airbagen som er problemet, da? Jeg gadd ikke å styre med å skru av og på airbagen, så da var liksom ungenes plass bak og voksnes plass foran, omtrent frem til de begynte på ungdomsskolen.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-22, 18:55   #30
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.403
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når kan barna sitte foran i bil

Vi har ikke airbag vi kan slå av selv. Det på verkstedet i så fall gjøre. Derfor ingen fremme som ikke kan ha på airbag.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-22, 20:08   #31
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.042
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når kan barna sitte foran i bil

I følge Trygg trafikk er det viktigst å skru av airbagen for de som er under 140. Min snart 11-åring er nærmere 160, og sitter foran bortsett fra når vi er hele familien på tur. Fikk ikke det før han var over 140 (til mye misnøye siden de fleste jevnaldrende fikk lov lenge før). Minste er vel rundt 145 eller noe sånt (lenge siden jeg har målt dem) og 9, hun sitter i baksetet og er på vei fra beltestol (som er lovlig trang) til pute.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-22, 23:31   #32
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når kan barna sitte foran i bil

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Er det noen som forstår seg på hvorfor?.

Vi har tenkt at barna uansett sitter tryggere i en beltestol enn uten i sidekollisjon, også hvis de bikker 36 kg og fortsatt passer i høyden. At den er mer veiledende liksom, den kg grensen. Jeg tror ikke det har vært et problem her, da de nok holdt seg under vektgrensen, men vet vi har diskutert det og endt med at beskyttelsen trumfer vekt.
Det minnes jeg mange andre tenkte også da det var diskusjon her og/eller mulig NM i sin tid.
Minsten er som nevnt 143 cm nå og veier 33 kg. Han har Britax beltestol som var den med lengst rygg (fra stump til beltefører) da han byttet, og den er på sitt høyeste nå, men holder fort en god stund til. Han blir 10 år i august.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-22, 00:29   #33
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når kan barna sitte foran i bil

Begynner å mistenke at min 2012-er har arva mitt misforhold mellom beinlengde og overkropp (eg er 178 og kan ha 32 i lengde i bukser …) For han er ikkje 140 ennå, men beltestolen var for kort i ryggen i haust.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-22, 07:31   #34
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.447
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når kan barna sitte foran i bil

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Så bra! Jeg skjønner liksom ikke problemet.

Floksa: er det ikke bare det at den tryggeste plassen i bilen er i baksetet?

Så voksne som ikke kjører sitter også bak?
Det har vi aldri praktisert.
Jeg trodde egentlig det var motsatt. At det var tryggest å sitte foran.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-22, 08:07   #35
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.042
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når kan barna sitte foran i bil

Trygg trafikk sier dette: "Forskjellen på sikkerhet i forsetet og baksetet er langt mindre i nyere biler enn i eldre modeller. Tidligere advarte vi mot å sikre barn i forsetet. Det gjør vi ikke lenger, da nyere biler har et helt annet karosseri og sikkerheten er bedre ivaretatt i forsetet enn før." Så de advarer ikke mot å sette barn foran lenger, men en skal skru av airbagen når de er under 140 cm.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-22, 09:15   #36
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.077
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når kan barna sitte foran i bil

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Så voksne som ikke kjører sitter også bak?
Det har vi aldri praktisert.
Jeg trodde egentlig det var motsatt. At det var tryggest å sitte foran.

Barn er vel skjørere vesen enn voksne, så hvis de blir utsatt for en kollisjon så tåler de vel mindre.

Jeg har aldri hatt andre voksne bak når det er ledig foran jeg heller. Men trodde det var logikken med å sette barna foran. Det smeller jo hardere foran ved front, eller vikeplikt-brudd-kollisjon.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-22, 09:39   #37
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når kan barna sitte foran i bil

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Trygg trafikk sier dette: "Forskjellen på sikkerhet i forsetet og baksetet er langt mindre i nyere biler enn i eldre modeller. Tidligere advarte vi mot å sikre barn i forsetet. Det gjør vi ikke lenger, da nyere biler har et helt annet karosseri og sikkerheten er bedre ivaretatt i forsetet enn før." Så de advarer ikke mot å sette barn foran lenger, men en skal skru av airbagen når de er under 140 cm.

Dette er samme beskjed som jeg fikk fra TryggTrafikk da jeg spurte for 10 år siden, og det valgte jeg å forholde meg til.

Jeg har hatt unger som var både små og lette for alderen, men hvis vi skal ut på langtur bare en voksen og en unge, så skrudde vi av airbagen og flyttet beltestolen frem i forsetet. De blir jo mye trivelige turer når vi kan snakke så uanstrengt sammen, og uten noen ekstra sikkerhetsrisiko.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no