Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Lære seg å strikke

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-03-23, 08:49   #61
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lære seg å strikke

Jeg har strikket mange Sophie-skjerf. Hvis sjalet strikkes på samme måte, så er det ypperlig for en nybegynner.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 16-03-23, 10:17   #62
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.597
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lære seg å strikke

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg har strikket mange Sophie-skjerf. Hvis sjalet strikkes på samme måte, så er det ypperlig for en nybegynner.

Tror sjal og skjerf er det samme.

Jeg forstod ikke dette helt:

1. p (vrangside): Strikk r til 3 m igjen på p, løft de 3 siste m vr løst av med garnet foran arbeidet
2. p (rettside): Strikk r til 3 m igjen på p, løft de 3 siste m vr løst av med garnet foran arbeidet
3. p (vrangside): Som 1. p
4. p (rettside): Som 2. p
5. p (vrangside): Som 1. p
6. p (rettside): Strikk 2 r, øk, strikk r til 3 m igjen på p, løft de 3 siste m vr løst av med garnet foran
arbeidet
Strikk disse 6 p i alt 42 (53) 60 ganger. Det er nå i alt 48 (59) 66 m på p

Jeg har kommet til 6. p. Skal jeg da begynne med 1.p på nytt slik at det blir hver sjette pinne som er en økning? Eller skal bare strikke 6. p hver gang?

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-23, 10:19   #63
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.775
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Lære seg å strikke

Du skal begynne på pinne 1 igjen.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-23, 10:26   #64
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.597
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lære seg å strikke

Hvordan holder man telling på antall pinner? Er det noen lur måte? Noterer man på ark?

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-23, 10:27   #65
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.597
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lære seg å strikke

Opprinnelig lagt inn av Fintdethei!, her.

Du skal begynne på pinne 1 igjen.

Takk! Da gjør jeg det.

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-23, 10:40   #66
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lære seg å strikke

Opprinnelig lagt inn av Propella, her.

Hvordan holder man telling på antall pinner? Er det noen lur måte? Noterer man på ark?

Jeg teller inni hodet. Noen ganger blir det en rad ekstra, men det er ingen krise. Det viktige er at alle økninger og fellinger skjer på samme side, og det får du fort kontroll over.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07

Sist redigert av Tjorven : 16-03-23 kl 11:12.
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 16-03-23, 11:08   #67
Muskat
Bør lage seg en tittel selv
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.813
Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Lære seg å strikke

Opprinnelig lagt inn av Propella, her.

Da har jeg fullført novice genseren. Ikke feilfri men det er første gangen. Genialt med de youtube videoenesom viste hvordan man skal gjøre det. Jeg ser at jeg ikke klarte å strikke fast nok under armene. Litt luftehull der. Samt litt andre feil her og der. Nå ligger gensren til tørk.

Hva skal jeg strikke nå?

Jeg har ikke kommet lenger enn til at jeg snart skal sette av masker til ermene. Strikket du ermer med strømpepinner eller magic loop? Jeg kan jo ingen av delene, og tenkte prøve å lære meg magic loop, hvis det ikke er altfor komplisert.

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-23, 11:09   #68
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.456
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lære seg å strikke

Opprinnelig lagt inn av Propella, her.

Hvordan holder man telling på antall pinner? Er det noen lur måte? Noterer man på ark?

Jeg anbefaler app på mobilen. Akkurat nå bruker jeg Knit&Knote. Da har jeg antallet rundetellere jeg trenger ved siden av hverandre. Har også oppskriftene i pdf, så den er synlig samtidig som telleren.

Jeg hadde aldri klart å telle inni hodet. Jeg klarer ikke det når jeg legger opp engang. Bruker rundeteller da også, og setter en runde for hver 10. maske. Hvordan klarer du å huske hvor du er når du legger fra deg strikketøyet, Tjorven?

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-23, 11:11   #69
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lære seg å strikke

Opprinnelig lagt inn av Muskat, her.

Jeg har ikke kommet lenger enn til at jeg snart skal sette av masker til ermene. Strikket du ermer med strømpepinner eller magic loop? Jeg kan jo ingen av delene, og tenkte prøve å lære meg magic loop, hvis det ikke er altfor komplisert.

Når maskene allerede er der slik de er på ermene til denne genseren, så er magic loop ikke noe vanskeligere enn strømpepinner. Så jeg ville gått for det. Jeg strikker aldri med strømpepinner lenger.

(Når man legger direkte opp på magic loop, har arbeidet lett for å vri seg. Men det er bare være veldig nøye de første to-tre rundene for å se at det ikke har skjedd.)

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 16-03-23, 11:13   #70
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.456
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lære seg å strikke

Opprinnelig lagt inn av Muskat, her.

Jeg har ikke kommet lenger enn til at jeg snart skal sette av masker til ermene. Strikket du ermer med strømpepinner eller magic loop? Jeg kan jo ingen av delene, og tenkte prøve å lære meg magic loop, hvis det ikke er altfor komplisert.

Magic loop er kjempelett! Jeg lærte det fort som ingenting. Har noen dårlige minner fra tekstil-timene på barneskolen der strømpepinnene skled ut av strikketøyet mitt hele tiden. Uten magic loop hadde jeg seriøst ikke giddet å strikke. Bare pass på at du har lang nok og myk nok vaier på rundpinnen.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-23, 12:38   #71
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.597
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lære seg å strikke

Opprinnelig lagt inn av Muskat, her.

Jeg har ikke kommet lenger enn til at jeg snart skal sette av masker til ermene. Strikket du ermer med strømpepinner eller magic loop? Jeg kan jo ingen av delene, og tenkte prøve å lære meg magic loop, hvis det ikke er altfor komplisert.

Jeg brukte magic loop. Det bruker du først når du kommer nederst på armene. Hele armen strikker du vanlig på rundpinne. Hvis du ser på videoen som ligger på Petiteknit. Der viser hun hvordan du skal strikke magic loop. Pluss at hun vister hvordan du skal ta opp armene.

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-23, 15:19   #72
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.794
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lære seg å strikke

Strikkefisk eller en omgangsteller er greit å ha for å holde tellingen.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no