Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Goro uten å kjevle?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-12-13, 18:41   #1
indie
Bør lage seg en tittel selv
 
indie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
Innlegg: 1.195
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Goro uten å kjevle?

På impuls kjøpte jeg et gorojern i dag. Det er jo så gode julekaker tenkte jeg. Men så ser jeg nå at framgangsmåten innebærer å lage en deig, kjevle den ut, skjære ut i samme form som jernet og legge de ferdig utkjevlede deigemnene inn i jernet. Jeg skjønner at jeg kan lage en mal, men allikevel er dette alt for tidkrevende for meg. Jeg trodde det var noe ala krumkaker, hvor man legger på en klatt med røre.

Før jeg leverer tilbake jernet på åpen retur - er det noen som har erfaring med eller en oppskrift på goro som ikke krever kjevling?

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-13, 19:01   #2
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Goro uten å kjevle?

Ja, jeg lager goro uten å kjevle. Veldig enkle og gode.
(dette blir ca 25 goro)

3 egg
2 dl sukker
2 del smeltet meierismør
2 dl kremfløte
2,5 dl potetmel
2,5 dl hvetemel
1/2 ts kardemomme
litt finrevet sitronskall

Visp egg og sukker til eggedosis, tilsett smør og visp hvitt.
Visp kremfløten til krem og bland i eggedosis/smørblandingen. Ha i mel, kardemomme og sitronskall å rør dette forsiktig inn.

Legg en barneskje i hver rute av gorojernet.

Ta ut av jernet, legg over på ei fjøl og skjør med skarp kniv mellom rutene og rundt kantene. Avkjøles på rist og oppbevares i tett kakeboks.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-13, 00:15   #3
indie
Bør lage seg en tittel selv
 
indie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
Innlegg: 1.195
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Goro uten å kjevle?

Takk, da blir det goro likevel.

Blir disse like som klassisk goro i smak og tykkelse, eller blir de mer som krumkaker?

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-13, 00:17   #4
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Goro uten å kjevle?

Jeg syntes de blir veldig godt. Mitt jern er litt lett, så jeg presser det litt sammen for å få de litt tynne. Men de blir ikke så tynne som krumkakene.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-13, 15:31   #5
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Goro uten å kjevle?

Takk for oppskrift, den skal sannelig jeg prøve også. Jeg kjøpte gorojern på loppis, og ante ikke at jeg måtte kjevle. Derfor valgte jeg det med finest mønster og korsfasong, framfor et firkantet et. Har ikke blitt så mye gorosteking, akkurat.

__________________


Sist redigert av Tallulah : 12-12-13 kl 15:43.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-13, 15:37   #6
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Goro uten å kjevle?

Dette er ikke vrient, folkens!hallo! Kjevle ut mellom bakepapir hvis det klisser, lag en mal av ryggen på en skriveblokk, skjær ut, helst med riflehjul.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-13, 15:43   #7
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Goro uten å kjevle?

Næsj, sier ikke at det er vrient, men i en hverdag hvor alt annet skal gå opp gidder jeg ikke lete fram en gammel skrivebok, tegne og klippe med litt for sløv saks, kjevle og skrape, ikke få det tynt nok, få det altfor tynt, plutselig er deigen for varm og klissete, ikke har jeg riflejul og ups! der satte den skarpe kniven merker i benken. Når jeg da kan ploppe en skje med røre i hver firkant i stedet, og fremdeles få et godt resultat så gjør jeg heller det. Hallo! Er det så farlig?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-13, 15:48   #8
indie
Bør lage seg en tittel selv
 
indie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
Innlegg: 1.195
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Goro uten å kjevle?

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Dette er ikke vrient, folkens!hallo! Kjevle ut mellom bakepapir hvis det klisser, lag en mal av ryggen på en skriveblokk, skjær ut, helst med riflehjul.

Enig i at det ikke er vanskelig, jeg er faktisk ganske god til å lage småkaker. Men hvert døgn har bare 24 timer, og det ekstra steget gjorde at jeg heller ville velge å lage noe annet og mindre tidkrevende. Jeg prøver å dempe perfeksjonisten i meg og velge løsninger som er gode nok der jeg kan.

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-13, 16:06   #9
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Goro uten å kjevle?

Jeg er helt enig, jeg dropper absolutt alt jeg ikke har genuint lyst til å gjøre.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-13, 16:08   #10
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Goro uten å kjevle?

Jeg lover å lage goro en gang med hvitvin eller brandy i deigen, kjevlet ut og skåret til, men det må nok bli i februar eller juli.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no