Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Hvor strevsomt er det å ha katt?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-09-19, 16:09   #1
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvor strevsomt er det å ha katt?

Verken jeg eller mannen min har noe voldsom interesse for dyrehold, men ungene på 11 og 14 mener noe annet. Og jeg er på glid siden jeg ser at de i større grad klarer å ta ansvar. Noen hund blir det ikke snakk om, men hvor strevsomt er det egentlig å ha katt?

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-09-19, 16:18   #2
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.794
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor strevsomt er det å ha katt?

Vi har alltid hatt katt og jeg synes ikke det er strevsomt i det hele tatt. De klarer seg jo mye selv, går inn og ut av huset som det passer dem osv, men de trenger selvsagt oppmerksomhet, kos og lek. Langhårede katter må gres jevnlig og har du katt som går på do inne må kattedoen rengjøres daglig. Kattene må vaksineres årlig og selvsagt kastreres. Og så må du sørge for kattepass når dere er bortreist. Vi har alliert oss med de nærmeste naboene. De har også katt og vi passer hverandres når vi er bortreist. Veldig greit. Har man ikke det finnes det kattepensjonat eller kattepassere som kan komme hjem til dere, men begge er relativt dyre. Generelt er det mye kos og selskap, og lite jobb, med katt.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-19, 16:18   #3
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor strevsomt er det å ha katt?

Null stress og bare kos. Utenom i ferier. Da må kan skaffe kattevakt eller kjenne til et godt kattepensjonat. Det eneste kjipe av daglige greier er å tømme kattedo. Noen synes det er easypeasy - andre not so much Tenker dere innekatt eller utekatt? Bor man i borettslag eller sameier, har de ofte retningslinjer for nettopp katt. I vårt borettslag kan man ikke ha utekatt. Skal dere ha innekatt så vil jeg absolutt anbefale å skaffe to. Da har de godt selskap i hverandre.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-09-19, 16:20   #4
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.825
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor strevsomt er det å ha katt?

Følger med i tråden. Eldste og yngste hjemmeboende har slått seg sammen i kattekompaniskap.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-19, 16:23   #5
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor strevsomt er det å ha katt?

Lite stress. Vi har innekatt. Han gis mat (kun tørrfôr), kattedoen renses annenhver dag (det tar et minutt, omtrent), og han børstes i ny og ne. Han har aldri gjort fra seg noe annet sted enn doen sin, aldri klort på møbler, men han har faktisk klart å tygge i stykker noen sko. Jeg anbefaler fôr og kattesand av god kvalitet. Det har mye å si for trivselen, for alle parter.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-19, 16:26   #6
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.062
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor strevsomt er det å ha katt?

Katt er et av de minst krevende kjæledyrene man kan ha.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-19, 16:27   #7
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.321
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor strevsomt er det å ha katt?

Bare masse kos og null stress, særlig når man har utekatt. Vår pus har katteluke (id-chip i nakken som styrer luka), så da behøver vi kun tenke på mat, vann og kos. I ferier er han enten med oss (på hytta), på kennel eller hjemme alene under tilsyn av nabovenner.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-19, 16:28   #8
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.457
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor strevsomt er det å ha katt?

Enig i at det er null stress - forutsatt at dere ikke har langhåret katt. For det er pesete, spesielt om den går ute og drar med seg gress, blader, greiner og gjørme inn.

Jeg synes også alle katter må ha tilgang på do inne, for tross i pelsen er katter på ingen måte laget for å være ute i norsk vinter. Katter liker seg best på varme steder, og å tvinge katter til å gå ut for å gå på do synes jeg ikke er ok.

Også enig i at dere bør ha to om dere skal ha innekatt. Og at de må få ordentlig kvalitetsmat.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-19, 16:29   #9
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.187
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor strevsomt er det å ha katt?

Til info kan det å ha utekatt gjøre at dine naboer slett ikke setter spesielt stor pris på å få din katts dritt i hagen eller å få drept alle småfuglene som din nabo fortvilt forsøker å hjelpe gjennom vinteren.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-19, 16:31   #10
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.321
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor strevsomt er det å ha katt?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg synes også alle katter må ha tilgang på do inne, for tross i pelsen er katter på ingen måte laget for å være ute i norsk vinter. Katter liker seg best på varme steder, og å tvinge katter til å gå ut for å gå på do synes jeg ikke er ok.

Vi har tatt vare på kattedoen han hadde før han ble stor nok til å være ute, og denne settes fram dersom det er ekstremt kaldt og/eller veldig mye snø.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-19, 16:46   #11
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.590
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor strevsomt er det å ha katt?

Vi har utekatt og det er null stress. Går inn og ut som hun vil og selv om hun er mer inne på kalde vinterdager vil hun ut på små lufteturer da også. Vi har ikke do inne nå lenger i det hele tatt. De fleste innekatter jeg har møtt har blitt litt rare så ikke alle egner seg til det.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-19, 17:11   #12
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor strevsomt er det å ha katt?

Vi bor i borettslag, så det må være snakk om innekatt. Selv om jeg synes det høres stusselig ut for katten.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-09-19, 17:12   #13
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor strevsomt er det å ha katt?

Litt stress når man ikke kan ha katteluke og må slippe katta ut og inn på natta. Vi har for øvrig bare én nabo vi kjenner godt nok til å be om kattepass, så det blir mye kattepensjonat i feriene, noe som er svindyrt. Katta klarte dessuten å skrape opp vårt nye golv til 30 000, så for meg har det vært mentalt pes. Men det er så viktig for mannen å ha katt, at jeg føyer meg.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-19, 17:12   #14
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor strevsomt er det å ha katt?

Innekatt ville jeg aldri ha hatt, må jeg innrømme.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-19, 17:14   #15
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.457
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor strevsomt er det å ha katt?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Vi bor i borettslag, så det må være snakk om innekatt. Selv om jeg synes det høres stusselig ut for katten.

Så lenge dere har to katter og nok plass er det null stress. Vi har to innekatter som vi tilbød å bli utekatter da vi flyttet til 1. etasje nå, men de ble helt livredde og vil absolutt ikke ut.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-19, 17:16   #16
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor strevsomt er det å ha katt?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Vi bor i borettslag, så det må være snakk om innekatt. Selv om jeg synes det høres stusselig ut for katten.

Vi har innekatt, og valgte en katterase som er godt egnet til det. Han har katteluke ut til balkongen i andre etasje, så han kan lufte seg. Ellers vet han jo ikke om noe annet liv, og innekatter har faktisk bedre helse og lever stort sett mye lenger enn katter som er ute. Vår katt er sunn, glad og i god form, i følge veterinær.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-19, 17:16   #17
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor strevsomt er det å ha katt?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Vi bor i borettslag, så det må være snakk om innekatt. Selv om jeg synes det høres stusselig ut for katten.

Da går dere for to. Det er overhodet ikke mer jobb - ok, dobbelt så mye tiss og bæsj - men da får de mye glede av hverandre. Og man kan senke skuldrene litt ift at de kun er inne. Vi konfererte med dyrlege før vi anskaffet oss innekatt husker jeg, og så lenge man la til rette for stimuli, aktivitet, kos, gode sanitærforhold etc. så var det helt fint.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-09-19, 17:18   #18
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor strevsomt er det å ha katt?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Vi har innekatt, og valgte en katterase som er godt egnet til det. Han har katteluke ut til balkongen i andre etasje, så han kan lufte seg. Ellers vet han jo ikke om noe annet liv, og innekatter har faktisk bedre helse og lever stort sett mye lenger enn katter som er ute. Vår katt er sunn, glad og i god form, i følge veterinær.

Jepp, våre to ble 17 og 18 år gamle Dyrlegen var alltid så overrasket over hvor utrolig godt de holdt seg selv som gamle karer

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-09-19, 17:26   #19
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.794
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor strevsomt er det å ha katt?

Jeg er enig med Divine og ville heller ikke hatt innekatt. Heller et lykkelig, men muligens litt kortere, uteliv enn å være innestengt. Våre katter har også levd lange liv (den som døde yngst ble 16 år) selv om de har vært utekatter.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013

Sist redigert av Myria : 11-09-19 kl 19:08. Årsak: Tok visst feil av navnene her....
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-19, 17:49   #20
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.492
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor strevsomt er det å ha katt?

I følge fb må det være et slit.
Har katten vært borte en time så er det fullt bilde og etterlysning etter eier..ensom pus,har gitt den litt mat,men det ser ikke ut som den har det bra osv.

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no