Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Har dagens barn og unge et forhold til Anne-Cath Vestly?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-06-19, 14:09   #41
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 8.974
Blogginnlegg: 38
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har dagens barn og unge et forhold til Anne-Cath Vestly?

Jeg tenker at å besøke en slik park, nettopp for at barna skal få et aldri så lite forhold til ACV sin plass i norsk barnelitteraturhistorie, er langt mer fristende enn å lese bøkene for dem for å oppnå det samme.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-06-19, 15:38   #42
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.786
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har dagens barn og unge et forhold til Anne-Cath Vestly?

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Den gamle mormor og de åtte ungene så vi da de to yngste var såpass små at det ble for sterk kost for guttungen med en TYV som STJAL lastebilen. Og for ikke å snakke om unger som snek seg ut på natta og ga seg i vei på egenhånd for å lete etter den, uten å si ifra til de voksne. Han var en sart sjel.

Vi har vel sett den nye også (en musikal, er det ikke?), men den tror jeg ikke fenget noen i veldig stor grad.

Vi har sett den første Knerten-filmen, men der har de tatt seg så store kunstneriske friheter som i mine øyne er helt unødvendige, og tar fokus vekk fra hovedpoenget med boka og gjør den alt for tøysete. En ting at de kjøpte et gammelt, falleferdig hus, med større vedlikeholdskostnader enn beregnet, i stedet for at de bygde et nytt, som ble dyrere en de trodde. Skjønner at det er enklere å lage film med gammel rønne enn med nybygg, og akkurat det hadde ikke så mye å si. Men gjorde det filmen bedre at butikksjefen ansatte mor fordi han hadde lyst på henne? Og ble det bedre av at far reiste rundt og solgte undertøy, i stedet for kåper og kjoler som i boka? Jeg ble bare irritert. Det virker som om noen tror at det må være masse hysterisk tøys og fjas hvis barn skal se på. Likte Storebror Philip da. Han var fin.

100% enig.

Bøkene på lydbok har vært gull fordi hun leser enormt bra. Alle fem (!) har storkost seg på bilturer til Spania med disse.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-19, 15:52   #43
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har dagens barn og unge et forhold til Anne-Cath Vestly?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Helt ærlig syns jeg Egner er temmelig døll. Det er ikke akkurat litteratur som utfordrer normene, slik Vestly gjorde. Men det er jo lettfordøyelig.

Egner er vel også beregnet på yngre barn enn Vestly?

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-19, 18:08   #44
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.025
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har dagens barn og unge et forhold til Anne-Cath Vestly?

Min erfaring fra hjem og jobb; nei. Ungene synes de er dørgende kjedelige og referansene er utdaterte. Samme gjelder for så vidt for mye av Lindgren (ja, faktisk, det blir for omstendelig og der skyter også referansene over hodet på dem) der ser jeg at bøkene om Madikken, Emil og Vi i Bakkebygrenda ikke fenger over hodet. Mio min mio, Lotta og Karlson på taket er fremdeles gull. Nå er jo jeg en smule yngre enn n o e n av dere her inne og jeg synes selv bøkene til Vestly var råkjedelige da jeg var barn. Men jeg forsto iallefall innholdet om det ikke fanget meg. Egner har klart seg mye bedre fordi han er mer åpenbart i fantasiverden med snakkende dyr og tanntroll og det konseptet er mer gjennkjennbart og tidsbestandig slik jeg ser det.
Såeh. Jeg hadde droppa parken. Men jeg dropper også glatt Hunderfossen som jeg synes er helt håpløs kjedelig også. Sikkert kravstor

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-19, 17:31   #45
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.828
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har dagens barn og unge et forhold til Anne-Cath Vestly?

Av mine fire barn er det bare ett av dem som har et forhold til ACV. Hun ble indignert da pappaen til Aurora ble dissa av damene på helsestasjonen og likte både Knerten og Mormor.
De andre tre har elsket Egner og vært veldig veldig lunkne til ACV.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-19, 18:21   #46
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.198
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Har dagens barn og unge et forhold til Anne-Cath Vestly?

Mine barn hører ACV bøker på lydbok, og etterspør de når vi er på biltur. Her er det særlig Ole Aleksander Filibom-bom-bom som er stas. Jeg kjenner meg ikke igjen i at ACV ikke fenger, for det har lydbøkene gjort her. Som temapark? Usikker. Men kanskje et hyggelig sted for en formiddag.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-19, 20:20   #47
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.157
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har dagens barn og unge et forhold til Anne-Cath Vestly?

#besteforeldreportalen

Jeg har lest mye Vestly og Lindgren for eldste barnebarn (7 år) og har også vist de gamle VHSfilmene vi har om Emil.

Jeg har vært veldig bevisst på å forklare henne rundt tidsepoken når vi har lest og sett film, og hun elsker det, favorittene er mormor og de 8 ungene, brødrene Løvehjerte og episoden der Emil hadde fest med fattigknoene.
Jeg håper virkelig folk ser verdien i å føre videre denne eldre barnelitteraturen og ikke forkaster det som utdatert, det er enormt mye lærdom på mange områder her.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-19, 23:05   #48
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.693
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har dagens barn og unge et forhold til Anne-Cath Vestly?

Jeg hadde ikke noe særlig forhold til Vestly selv, som barn. Bortsett fra Knerten. Og har ikke vært flink til å introdusere ungene for det heller. Lindgren derimot elsket jeg. Lotta, Emil og Bakkebygrenda spesielt. Jeg bodde i blokk og drømte meg vekk til bakkebygrenda og Katthult stadig vekk.

Nå har jeg giftet meg med en bonde, så ungene får jo vokse opp litt sånn. Ikke at det virker som om de verdsetter det så veldig.

Nå har ikke jeg lest noe om hva denne parken skal inneholde, men ser for meg noe ala Aukrustsenteret sikkert kan få bra med besøk. En hyggelig utflukt for familien.

Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-19, 18:20   #49
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har dagens barn og unge et forhold til Anne-Cath Vestly?

Tenker at en sånn park er 20 år for sent ute, det er skikkelig rart at den ligger i Lyngdal, og kjenner ikke at noe frister til besøk, egentlig. Som på en måte er litt synd, menneee...

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-19, 18:43   #50
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.245
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Har dagens barn og unge et forhold til Anne-Cath Vestly?

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Tenker at en sånn park er 20 år for sent ute, det er skikkelig rart at den ligger i Lyngdal, og kjenner ikke at noe frister til besøk, egentlig. Som på en måte er litt synd, menneee...

Noe må de vel finne på i lille Lyngdal, men jeg tror ikke det er liv laga for en slik park.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-19, 10:53   #51
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har dagens barn og unge et forhold til Anne-Cath Vestly?

Min eldste hadde et forhold til mormor og de 8 ungene. Så de mange ganger, og gikk og sa det rimet:Maren 12, Martin 10 osv. Tror kanskje helst det var den tallrekka som fenget mest.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-19, 11:20   #52
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.828
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har dagens barn og unge et forhold til Anne-Cath Vestly?

Storesøster på 21 er visst klar for Lyngdal anytime, men hun tror ikke hun får med seg småsøsknene sine.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no