Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er det innafor?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-10-19, 20:51   #121
P.K.
Mjau
 
P.K. sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 651
P.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er det innafor?

Dersom de kjenner situasjonen med lang oppussing, sparing til kjøp av malejobb, sykmelding, og det ikke er mannen som har tilbydt seg, så synes jeg det er frekt og slettes ikke innafor å be om hjelp til en såpass stor jobb.

Klart man kan spørre om hjelp, men jeg synes faktisk man kan vurdere hvem og når man spør før man gjør det.

Jeg synes det er for enkelt å flytte hele eierskapet til den som blir spurt. For mange har det å si nei f.eks. innen nær familie til tider så store konsekvenser at det kan ødelegge hele familieforhold fordi 'alle' blir dratt inn, så jeg forstår at man bare biter tennene sammen og gjør det.

P.K. er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-19, 01:14   #122
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det innafor?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Det er ganske langt mellom "å aldri kunne spørre noen om hjelp av frykt for skape ubehag" og "voksne mennesker som er klar over at andre voksne mennesker allerede har måttet kjøpe inn hjelp for å gjøre en oppgave pga tidsmangel, men allikevel ber de om å bruke tid for å utføre akkurat den samme oppgaven hos en selv".

Skjønner godt at det føles litt hensynsløst å bli spurt om det der, men det er jo dog allikevel ikke noe annet å gjøre enn å si nei.

Selvsagt er det langt mellom. Det var et svar på innspillet om at så mange synes det er uproblematisk å si nei. Det er ikke alltid uproblematisk, men man må gjøre det likevel. Vi lever ikke i en verden hvor ting som er riktig nødvendigvis er uproblematisk. Det var poenget mitt.

Nei, de burde kanskje ikke spurt i utgangspunktet, men folk tenker seg ikke alltid om, og det bør det være rom for, så lenge det er ok å si nei.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 24-10-19 kl 01:21.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-19, 09:03   #123
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det innafor?

Ja, og det generelle nivået for både tilsiktet og utilsiktet ubetenksomhet er som regel langt (laaaangt) høyere enn man håper på. Det må man nesten bare ta høyde for, og i det perspektivet vil jeg si scenariet i HI er innafor. Og med det mener jeg umusikalsk, men innafor i den grad at man må ta på egen kappe å svare til beste for eventuelle berørte.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-19, 10:26   #124
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.354
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er det innafor?

Hvordan går det nå, Cumulus? Har dere fått avklart med svigers at han ikke kan bidra?

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-19, 10:32   #125
Cumulus
Bør lage seg en tittel selv
 
Cumulus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 3.625
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er det innafor?

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Hvordan går det nå, Cumulus? Har dere fått avklart med svigers at han ikke kan bidra?

Nei, han sier han skal gjøre det fordi det ikke er akkurat nå, men om et par uker. Jeg synes det er helt dust, men gidder ikke bry meg. Hvis det er sånn han vil prioritere så får det være hans valg. Men neste gang han sier at vi skal spare for å betale noen for å gjøre noe hjemme, skal jeg si at det er helt uaktuelt.

Cumulus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-19, 12:30   #126
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det innafor?

Opprinnelig lagt inn av Cumulus, her.

Nei, han sier han skal gjøre det fordi det ikke er akkurat nå, men om et par uker. Jeg synes det er helt dust, men gidder ikke bry meg. Hvis det er sånn han vil prioritere så får det være hans valg. Men neste gang han sier at vi skal spare for å betale noen for å gjøre noe hjemme, skal jeg si at det er helt uaktuelt.

Ja, det forstår jeg godt. Vi har hatt mange samtaler i heimen om at vi må samarbeide om å holde den totale belastningen for familien vår på et så akseptabelt nivå som vi rår over. Og også trivselen. Det innebærer jo en del vanskelige avgjørelser, grensesetting og prioriteringer. Vi velger nok annerledes enn mange andre, men alfa og omega må jo være at vi innad drar lasset i samme retning, i det minste.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-19, 12:47   #127
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.974
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det innafor?

Jeg spurte mannen her hva han synes om dette og svaret hans var at "huh, kunne ikke like godt svigers bedt dere betale maleren så kunne dere vært sammen og malt eget hjem? Da tilbringer han i det minste tiden sin med egen familie".

__________________
This isn't life in the fast lane, it's life in the oncoming traffic.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-19, 16:39   #128
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.790
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det innafor?

Opprinnelig lagt inn av Pappalille, her.

Jeg spurte mannen her hva han synes om dette og svaret hans var at "huh, kunne ikke like godt svigers bedt dere betale maleren så kunne dere vært sammen og malt eget hjem? Da tilbringer han i det minste tiden sin med egen familie".

Grei oppsummering.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-19, 16:45   #129
GeekyGirrrl
Nærmer seg
 
GeekyGirrrl sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.958
Blogginnlegg: 247
GeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er det innafor?

Hmm, jeg ville faktisk sagt til svigers at "Ja vi kan male hos dere, men da betaler dere for maleren vi hadde hos oss."

__________________
To gutter, 05 og 10 og ei jente 17
GeekyGirrrl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-19, 17:53   #130
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det innafor?

Opprinnelig lagt inn av Java, her.

Det er bare å si nei er ofte en sannhet med modifikasjoner.

Ja, jeg har tenkt litt på diskusjonen (og har hatt samme diskusjon med flere repeterende ganger). Mulig det som nevnes med "det er bare å si nei" egentlig betyr "Dette er den eneste mulige løsningen", ikke "dette er enkelt-penkelt"? Jeg bruker "bare" i begge situasjoner, når det bare eksisterer en løsning og ting er enkelt.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-19, 18:00   #131
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.405
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det innafor?

Opprinnelig lagt inn av Pappalille, her.

Jeg spurte mannen her hva han synes om dette og svaret hans var at "huh, kunne ikke like godt svigers bedt dere betale maleren så kunne dere vært sammen og malt eget hjem? Da tilbringer han i det minste tiden sin med egen familie".

Slik hadde jeg nok også vurdert situasjonen.

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-19, 18:41   #132
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det innafor?

Opprinnelig lagt inn av Pappalille, her.

Jeg spurte mannen her hva han synes om dette og svaret hans var at "huh, kunne ikke like godt svigers bedt dere betale maleren så kunne dere vært sammen og malt eget hjem? Da tilbringer han i det minste tiden sin med egen familie".

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Slik hadde jeg nok også vurdert situasjonen.

Tja, det kan vel hende man har behov for å komme litt vekk fra egen familie også, og få tilbringe litt tid med foreldrene sine. Jeg har i allefall det en gang i blant.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no