Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Hjelp meg med bokønsker!

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-12-06, 08:17   #21
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp meg med bokønsker!

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.


Glemte å si: Elsker Italia.

Miraklene i Santo Fico av D L Smith. Den er vittig, og så er det så deilig å være i en italiensk landsby. Leserglede!

Sitat:

Leo Pizzola vender tilbake til landsbyen Santo Fico etter tjue år. Landsbyen er like fattig som da han forlot den, men noen ting er endret. Av barndomskameratene er det bare lille Guido som tar han i mot. Bestevennen fra barndommen er død, og kvinnen han en gang forgudet nekter å snakke med ham. Og verst av alt, landsbypresten ser ut til å ha mistet troen. Kanskje er det et mirakel byen trenger, om så Leo og Guido må lage det selv?

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-06, 08:19   #22
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp meg med bokønsker!

Miraklene i Santo Fico er en bra bok. Lettlest, morsom, får deg kanskje litt til å sippe, men alt i alt en god bok!

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-06, 08:26   #23
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hjelp meg med bokønsker!

Opprinnelig lagt inn av allium, her.


Og The Poisonwood Bible, av Barbara Kingsolver. Afrikansk kolonihistorie.

Eller enda bedre, Frodig sommer, med Barbare Kingsolver, en veldig rolig og behagelig bok.(Hun er en stor tilhenger av økologi og natur om det virker interessant)

Harry Potter bøkene er jo kjempebra, og en trenger ikke å konsentrere seg alt for meget, om en ikke tar de på engelsk.

Folket på Innhaug er kjempebra, det eneste av den dama som jeg liker.

Sherlock Holmes, kommer i kategorien lett underholdning, jeg liker!!!!

"Bill merk 2469" JOtunheimen, er også en hyggelig bok, er for det meste små tekster på hver side men flotte bilder og kjempemorsom.

Liker du serier? Så kan hun jo kjøpe en hel ferdig serie til deg?

Hun kan jo få litt hjelp til å leite frem bøker på internett? Kan være masse gamle bøker å finne der!!!

Lykke til og god jul!!!

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-06, 08:27   #24
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.146
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp meg med bokønsker!

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Er den bra altså? *skal lese i julen*

Den er veldig bra. Det var en sånn bok som alle i familien og svigerfamilien drev og leste og anbefalte hverandre og ga til hverandre og sånt for noen år siden. Oppfølgeren ('Tis, eller "Ja så menn" på norsk) er ikke like bra, men den er ikke verst den heller. Jeg har ikke lest den tredje boken han.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-06, 09:48   #25
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.146
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp meg med bokønsker!

Åh! Nå kom jegpå Egypteren Sinuhe! Den burde du lese, hvis du ikke har gjort det

Og så husker jeg ikke helt hvordan du stiller deg til SF? Men Connie Willis er en veldig god forfatter, og bøkene hennes er ikke først og fremst science fiction, de er først og fremst bra. Doomsday Book er kanskje den beste. Og den er dessuten på mange måter en historisk roman. To Say Nothing of the Dog også. (Den er ekstra morsom hvis man har lest Jerome K. Jeromes klassiske Three Men in a Boat tidligere, men det har du kanskje?)

Og noe helt annet, som slett ikke er science fiction, er Kazuo Ishiguros The Remains of the Day. Veldig bra og trist. (Ikke sant, Tinetoff?)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-06, 09:58   #26
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.873
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp meg med bokønsker!

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Og noe helt annet, som slett ikke er science fiction, er Kazuo Ishiguros The Remains of the Day. Veldig bra og trist. (Ikke sant, Tinetoff?)

Ja!

Jeffrey Eugenides’ Middlesex, som vi akkurat hadde i leseringen, er kjempebra og morsom, og veldig god som historisk roman også, synes jeg.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-06, 10:22   #27
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.462
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp meg med bokønsker!

"Skammen" av Bergljot Hobæk Hoff (eller hvordan hun nå skriver det vanskelige etternavnet sitt!) burde være mitt i blinken etter din beskrivelse av en god bok.

http://www.vg.no/vg/96/anm/bok/0821fantastisk.html

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-06, 10:27   #28
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.862
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp meg med bokønsker!

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Er den bra altså? *skal lese i julen*

Litt anmassende, spør du meg. Likte ikke Miraklene i Santo Fico noe særlig heller, jeg, så jeg er nok sær.

Støtter ellers tipset om Skammen - det er en av de beste bøkene jeg har lest.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-06, 23:38   #29
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.160
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp meg med bokønsker!

Takk for alle svar! (Gikk litt i stå med prikkingen, så det får bli en virtuell en til dere som ikke har fått)

Ønskelisten er nå avsendt!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-06, 23:43   #30
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp meg med bokønsker!

Har du lest Pike med perleøredobb?

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-06, 23:50   #31
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.160
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp meg med bokønsker!

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Har du lest Pike med perleøredobb?

Nei, men den burde jo vært på lista. Neste anledning. Takk!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-06, 23:50   #32
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp meg med bokønsker!

Den bør nok på ei liste en gang. Den er veldig fin.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-06, 15:32   #33
kris
kross
 
kris sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 927
kris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hjelp meg med bokønsker!

Er det for sent å bidra på ønskelisten, altså? Jaja - du kan vel notere til neste gang. En bok jeg kom på som ikke er på listen ennå er "Da Nietzsche gråt" av Irvin D. Yalom.

__________________
kris
Enestående mamma til en enestående gutt (2001)
"Livet er ikke et problem som skal løses, men en realitet som skal oppleves." (Søren Kierkegaard)
kris er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-06, 20:57   #34
Silence
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶
 
Silence sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.639
Silence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hjelp meg med bokønsker!

For sen jeg også da...

Har du lest Jan Guillou's Tempelridderen, Riket ved veiens ende og Veien til Jerusalem? Jeg er ikke så begeistret for historiske romaner, men disse kunne jeg nesten ikke legge fra meg.

Liker også Paulo Coelho. Merkelig nok har jeg ikke lest Alkymisten (som "alle" andre har lest, men jeg har lest Veronika vil dø og Elleve minutter. Fine og snodige bøker.

Silence er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-06, 21:33   #35
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp meg med bokønsker!

Har du lest "Barbara" av Jørgen Franz Jacobsen? Den er virkelig nydelig, og nå ble jeg minnet på hvor gjerne jeg vil dra til Færøyene

Sitat:

Fra bokomslaget
Forelskelsens dårskap, misunnelsens galskap, bedragets sødme og troløshetens uskyldighet fanges inn i denne kjærlighetshistorien fra 1700-tallets Færøyene, der Barbara - niogtyveårige presteenke og mangfoldig synderinne - står i sentrum. Da den unge danske presten Poul Aggersøe kommer til Færøyene, synes Barbara endelig å ha funnet den rette mannen, men hun er ubehjelpelig i sine drifters vold; ærlig selv i sine bedrag; naivt fordervet. Det er først når Barbara møter Andreas Heyde, som er minst like flyktig som henne, at hun blir trofast; men der Barbaras bedrag er ureflektert, er Andreas' bedrag det motsatte. Rundt om denne kvinnens opplever vi det færøyske samfunn i et rikt persongalleri, og i små, knappe og malende naturskildringer.

"Skammen" er nevnt, og dersom du ikke har lest den anbefales den.

Sitat:

Omtale
Tvillingsøsteren sørger for å få Idun Hov innlagt på psykiatrisk sykehus. Hun har utgitt ni bøker, og har en historie å fortelle. Familiekrøniken som dekker det 20. århundre og to kriger, handler om ulovlig kjærlighet, lengsel uten grenser, om hendelser og mennesker, og om et liv der aksepterte verdier ses fra nye vinkler

"Norwegian wood" av Haruka Murakami er også nevnt, og jeg avgir en stemme på den også.
Les mer her: http://www.bokkilden.no/SamboWeb/pro...=120765&rom=MP

Jeg likte "Kjærlighetens gjerninger: En roman om Søren og Regine " av Finn Jor, sjøl om jeg ikke har noe spesielt forhold til Kierkegaard.
Ikke så mye omtale om denne boka:

Sitat:

Omtale
Forfatteren tar i denne romanen utgangspunkt i kjærlighetsforholdet mellom Søren Kierkegaard og hans Regine

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-06, 21:34   #36
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp meg med bokønsker!

Et døgn for seint ute, ser jeg. Det er straffen for at man ikke leser hele tråden før man poster svar

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-06, 16:51   #37
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.920
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hjelp meg med bokønsker!

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Takktakk!

Glemte å si: Elsker Italia.

Har du lest "Miraklene i Santo Fico"? Veldig underholdende.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-06, 16:35   #38
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.794
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp meg med bokønsker!

Vil anbefale "Pianostemmeren" av Daniel Mason
Fantastisk bok

http://www.gyldendal.no/new/default....uct=8205324999

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no