Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Kokvasker du håndklærne?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Se resultatene: Kokvasker du håndklærne?
Que? Kunne ikke falle meg inn, 60 grader holder i massevis. 133 51,75%
Ja, selvfølgelig! 35 13,62%
Ikke hver gang, men ganske ofte. 50 19,46%
Once in a blue moon. 39 15,18%
Deltakere: 257. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-05-10, 11:50   #161
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.095
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Opprinnelig lagt inn av Plutti, her.

Visste dere at enzymene i vaskepulver denautrere på over 60 grader? Dvs at de blir ødelagte, og ikke gjør jobben sin, som er å gjør klærene renere. Enzymene i vaskepulver har en optimumstemperatur på mellom 40 og 60 grader, og det er ved denne temperaturen at du får best effekt ved vask (renere klær )

Hvor har du dette fra? Link?

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 13:11   #162
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Men om man kokvasker håndklær, da må man jo iallefall kokvaske truser?
Det er jo ikke verre bakterier på håndklær enn truser?

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 14:41   #163
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.095
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Men om man kokvasker håndklær, da må man jo iallefall kokvaske truser?
Det er jo ikke verre bakterier på håndklær enn truser?

Jeg kokevasker både håndlær og truser, men jeg ser likevel en forskjell. Truser skal på samme sted hver gang og det er ens egne bakterier. (Så sant man ikke deler truser med andre.) Håndlær og vaskeduker bytter man på og bruker forskjellige steder.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 14:43   #164
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Tåler truser kokvask altså?

Vel. Jeg er sjuske og vasker begge deler på 60 grader.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 14:44   #165
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.095
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Tåler truser kokvask altså?

Ja, men de blir fortere slitt i strikken.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 14:45   #166
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Jeg kokevasker både håndlær og truser, men jeg ser likevel en forskjell. Truser skal på samme sted hver gang og det er ens egne bakterier. (Så sant man ikke deler truser med andre.) Håndlær og vaskeduker bytter man på og bruker forskjellige steder.

Men sitter bakteriene fast i tøyet når man vasker det? Jeg ville vel tro at noen havner i vaskevannet, og dermed på annet tøy i samme vask.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 14:51   #167
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.095
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Men sitter bakteriene fast i tøyet når man vasker det? Jeg ville vel tro at noen havner i vaskevannet, og dermed på annet tøy i samme vask.

Jeg tenker at bakterier sitter i sekreter og føler at man må opp i en viss temp. for å vaske bort utflod o.l

Dette med at bakterier spres til andre klær med vannet har jeg ikke tenkt så mye på, men det er godt mulig. Jeg tror jeg dreper det meste med kokevask og sporer som overlever får jeg heller leve med.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 15:48   #168
Inka
New kid on the block
 
Inka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Arktis
Innlegg: 860
Inka er populærInka er populærInka er populærInka er populærInka er populær
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Jeg er mer picky i forhold til hva jeg vasker sammen, enn hvilken temperatur det får.

__________________
Batman januar 2004.
Bulldosern mai 2009

Frøken Bollefjes november 2011
Inka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 16:59   #169
Alexy
Lykkelig nygift.
 
Alexy sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.952
Alexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Nei, vasker på 60 grader. Koker på 90 dersom vi har spysjuka i hus.

__________________
Alexy.

Storebror 03 og lillesøster 06.
Alexy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 19:36   #170
Plutti
Superaktiv
 
Plutti sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Stavanger
Innlegg: 341
Plutti er litt kulPlutti er litt kul
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Hvor har du dette fra? Link?

Jeg har ikke en direkte link, men holder på med 3Bi, og her lærer man en del om enzymer.
Jeg visste fra før av at enzymer denauterer hvis tempen blir høyere enn optimumstemperaturen, men fikk vite av faglærer at de har en optimumstemp. på 40-60 grader

Men her er to linker:

http://www.studieportalen.dk/Forums/...aspx?id=144016

http://www.asb.dk/bright/node/26

__________________
Gutt 2003 & jente 2006
Plutti er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-10, 11:59   #171
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Opprinnelig lagt inn av Plutti, her.

Jeg har ikke en direkte link, men holder på med 3Bi, og her lærer man en del om enzymer.
Jeg visste fra før av at enzymer denauterer hvis tempen blir høyere enn optimumstemperaturen, men fikk vite av faglærer at de har en optimumstemp. på 40-60 grader

Men her er to linker:

http://www.studieportalen.dk/Forums/...aspx?id=144016

http://www.asb.dk/bright/node/26

Jupp, enzymer tåler høye temperaturer dårlig, og er tilsatt vaskemidlene for å vaske rent på lavere temperaturer, dvs erstatte effekten høy temperatur gir.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-10, 11:59   #172
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg har endret oppfatning etter denne tråden da, så sitatet over gjelder vel ikke lenger. Jeg kokvasker alt undertøy nå, og alle vaskekluter, samt sengtøy.

Hvorfor? Jeg syns ikke det har kommet frem argumenter som tilsier endring av mine vaskevaner i denne tråden, hva var det som overbeviste deg?

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs

Sist redigert av Mrs. Longbottom : 25-05-10 kl 12:09.
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-10, 12:00   #173
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Av og til vil jeg si. En mellomting mellom ganske ofte og once in a blue moon. Har dessuten lært at hvis man vasker en 90-graders vask i måneden holder vaskemaskinen seg mye renere.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-10, 12:03   #174
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Hvorfor? Jeg syns ikke dt jhar kommet frem argumenter som tilsier endring av mine vaskevaner i denne tråden, hva var det som overbeviste deg?


Ja, det lurer jeg også på. Etter råd her inne har jeg begynt å kokvaske litt for maskinens del, men ikke av bakteriemessige hensyn.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-10, 12:38   #175
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Nei, det var vel det med bakterier som ikke dør ved 60 grader, jeg har ikke bakterieskrekk altså men har jo lyst å få bort det jeg kan av sånt. Men så leser jeg jo at vaskemidlene kan funke dårligere ved 95 grader, så da er det kanskje bortkastet? Nei, jeg blir litt i tvil. Jeg kokvasker i hvert fall innimellom pga. maskinen.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-10, 20:15   #176
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.825
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Selv om vaskemidlene fungerer dårligere ved 90 grader vil jo det varme vannet, sammen med lang vasketid, gjøre samme nytten - slik jeg har forstått det i alle fall. Ergo bruker jeg ikke vaskemidler om jeg vasker bleiene på 90 grader (men det skyldes også at jeg bruker natron og eddik som skal rense bleiene for såperester når jeg kjører de på så høy temperatur). Vasker jeg vaskefillene (som vaskes på 90 grader) bruker jeg å ha litt vaskemiddel i selv om det strengt tatt ikke er nødvendig (men her bruker jeg det fordi jeg innbiller meg at flekkene forsvinner bedre om jeg bruker vaskemiddel).

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-10, 21:36   #177
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.095
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Blenda`en min står merket med 95 grader, så det går så fint så.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-10, 22:06   #178
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Den går vel ikke rett på 95 grader? Jeg vil tro at først virker enzymene slik at skitten blir borte, og så går varmen opp og kverker de siste bakteriene? (Ikke at det er mange igjen når skitten de satt i er borte, men dog)

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-10, 22:13   #179
videsi
Nybegynner
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 3
videsi har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Med de vaskemaskinene og vaskemidlene som er tilgjengelig nå, synes jeg det er helt høl i hue og kokvaske noe som helst. ---- Vasker selv alt hvitt på 60 grader og farget på 40. Begge på kortprogram. Bruker også 55 grader på oppvaskmaskin, og den blir så ren så. Gjelder å holde den lysregninga nede.

videsi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-10, 23:15   #180
Mirasol
En Som Trener
 
Mirasol sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 6.158
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Etter å ha lest om antall klesvasker og hvor mange ganger enkelte bruker håndklærne, så skjønner jeg ikke hvorfor det på død og liv må kokvaskes når de først vaskes, nar man allikevel bruker dem 3-4-5 ganger før de slenges til vask. Bakteriene som nok er i håndkleet etter første gangs bruk blir nok ikke noe færre ved flere gangers bruk. Så om man har brukt håndkleet 4 ganger, hvorfor må det nærmest steriliseres før man kan bruke det igjen?

__________________
Storebror-02, Mellomsøster-05, Lillesøster-08
Mirasol er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no