Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Kokvasker du håndklærne?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Se resultatene: Kokvasker du håndklærne?
Que? Kunne ikke falle meg inn, 60 grader holder i massevis. 133 51,75%
Ja, selvfølgelig! 35 13,62%
Ikke hver gang, men ganske ofte. 50 19,46%
Once in a blue moon. 39 15,18%
Deltakere: 257. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-05-10, 13:56   #141
Minty
Bør lage seg en tittel selv
 
Minty sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 1.579
Minty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Håndklær vaskes på 60 grader her i huset. Sengetøy og kjøkkenkluter på 90, resten på 30 og 40.

Minty er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 00:25   #142
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.462
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Jeg bodde i Australia for noen år siden. Der vasker alle med kaldt vann, som at vaskemaskinene kun kan vaske på kaldt. Kan kjemikalier 100 % erstatte temperaturvirkningen, eller har Australia bare lurt oss til å tro at det er et sivilisert land?

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 00:40   #143
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.403
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Jeg tror ikke at kjemikalier helt kan erstatte kaldt vann. Du har jo tre element her:

Temperatur
Kjemikalier
Tid

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 13:54   #144
Olifant
Fersk i gamet
 
Olifant sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.812
Olifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Jeg bodde i Australia for noen år siden. Der vasker alle med kaldt vann, som at vaskemaskinene kun kan vaske på kaldt. Kan kjemikalier 100 % erstatte temperaturvirkningen, eller har Australia bare lurt oss til å tro at det er et sivilisert land?

Jeg har aldri opplevd at vaskemaskiner i Australia ikke kan vaske varmt? Noen av de er riktignokt laget slik at de ikke varmer vannet så man er nødt til å koble de til både kaldt og varmtvannet. En annen ting er at de har stor fokus på å aske kaldt for miljøets skyld og jeg ser at dette er i ferd med å bli vanlig markedsføring her hjemme også, att vaskemidlene er så bra at man ikke trenger å vaske varmt. Jeg har vanskelig for å tro på det kjenner jeg, uten at jeg har gjort videre undersøkelser. En annen ting er jo hva disse vaskemidlene gjør med miljøet når de blir så sterke?

Olifant er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-10, 14:37   #145
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.029
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Stort sett ja. Særlig om det er kluter og håndduker som har blitt brukt på poden. Hvis det er en ladning med pysjer og badehåndkler kan de få seg en runde på 60, men som regel blir det kokvask.

Jeg kokvasker også sengetøy.

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-10, 17:14   #146
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.556
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Selvsagt ikke.

Jeg kokvasker kjøkkenkluter og kjøkkenhåndklær, i egen vask, maskina har godt av det.
Jeg koker bleiene... de to gangene han har hatt bleieutslett som helsestasjon/lege sa muligens var sopp. Og et par andre ganger. Ellers vaskes de på 60, og ja, jeg vasker ham i ansiktet med kluten som sist var brukt i skrittet, øyeinfeksjon har han ikke fått av den grunn.

Våre vanlige kluter og håndklær vaskes på 60. At de ikke vaskes sammen med bleiene kommer av at jeg har nok bleier til å fylle maskina, ellers putter jeg glatt håndklær sammen med.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-10, 22:18   #147
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Hm. Men hvis man må kokevaske klærne for å drepe alle bugs, hvordan overlever vi egentlig uten å kokevaske hendene?

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-10, 22:28   #148
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.556
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Det er derfor jeg anser det som selvsagt at jeg ikke føler behov for å koke ting og tang

Bare kjøkkenkluter, litt av "sånn gjorde mamma"-årsak, og litt fordi, ja, nettopp fordi mamma sa det, egentlig, at maskina har godt av en og annen kokvask. Og kjøkkenklutene tåler det Så heller dem enn undertøyet mitt...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-10, 12:13   #149
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Når jeg kokvasker, så er det kun for maskina sin skyld.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-05-10, 13:08   #150
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.791
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Hm. Men hvis man må kokevaske klærne for å drepe alle bugs, hvordan overlever vi egentlig uten å kokevaske hendene?

HVA? (skingrestemme) Mener du at du ikke stiller inn dusjen og krana på vasken på 90 grader???

Alvorlig talt: Bakteriefrykten har tatt helt av.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-10, 16:15   #151
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Kokvaske håndklær? Det gjør jeg så godt som aldri, nei. Vi er lite plaget av sykdom (det er bare angsten for omgangssyken som går hos oss).

Dere som kokvasker sengetøy og/eller håndklær, har dere bare lyse tekstiler, eller kokvasker dere alt mørkt eller farget også?

Jeg kokvasker alt, uansett farge. Jeg ser ikke helt hvorfor fargen skulle avgjøre hva som kokes og ikke.
Jeg har nedsatt immunforsvar etter kreftbehandling, og har derfor fått beskjed om å kokvaske.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-10, 16:45   #152
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.647
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Dustepoll. Jeg vasker ikke klær, det er det mannen som gjør her i huset.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-10, 18:00   #153
Nora H
Magisk
 
Nora H sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 1.600
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Nei, vasker som regel på 60 grader, av og til 70.

__________________
2007 2012 2014
Nora H er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-10, 19:52   #154
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Så lenge vi har bleiebarn i huset vaskes kluter på 90 grader, og da havner håndklær innimellom der for å fylle opp maskina. Men hvis lille skatt skulle finne på å godta potta, så går vi tilbake til 60. Det ser ikke ut til at det kommer til å skje de neste 5-6 åra.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-10, 20:08   #155
Veslemøya
Bør lage seg en tittel selv
 
Veslemøya sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 1.521
Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Jeg tenker miljø og kjører dem på 60 gr.

Veslemøya er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-10, 20:50   #156
Jenna
Det ordner seg alltid
 
Jenna sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.819
Jenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

En sjelden gang. 60 grader holder faktisk i massevis, og det er bedre for miljøet!

Samme her. De kjøres på kokvask en gang i mellom.

Jenna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 01:31   #157
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Jeg har endret oppfatning etter denne tråden da, så sitatet over gjelder vel ikke lenger. Jeg kokvasker alt undertøy nå, og alle vaskekluter, samt sengtøy.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 04:13   #158
Inka
New kid on the block
 
Inka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Arktis
Innlegg: 860
Inka er populærInka er populærInka er populærInka er populærInka er populær
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Håndklær kokvasker helt klart ikke. De er jo nesten rene når de skal vaskes, siden man bruker dem når man er nyvaska.

Jeg kokvasker to ulike ladninger:
Den ene er babytekstiler som stellebordshånddukene, flaneller og gas som brukes som tilleggshåndduk på stellebordet, ansiktskluter, matkluter, smekker og de som brukes som underlag for nykokte flaskesaker.
Den andre er kjøkkenkluter, kjøkkenhåndklær, mopper, vasketuer ol.
Unntaket er så klart om noen har (hatt) omgangssyke, for da koker jeg hva enn faen det skal være.

På 60 grader går Sokker&Undertøy, håndduker, sengetøy, babyklær, bleier og i sjeldne tilfeller særdeles skitne barneklær. Det hender også at mine singletter og gubbens t-skjorter havner hit.

På 40 grader går de fleste barneklær, de fleste klær i bomull, dongeri ol.

På 30 grader går stort sett mine klær, som gjerne ikke er skitne og som oftest er syntet.

__________________
Batman januar 2004.
Bulldosern mai 2009

Frøken Bollefjes november 2011
Inka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 07:49   #159
Plutti
Superaktiv
 
Plutti sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Stavanger
Innlegg: 341
Plutti er litt kulPlutti er litt kul
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Visste dere at enzymene i vaskepulver denautrere på over 60 grader? Dvs at de blir ødelagte, og ikke gjør jobben sin, som er å gjør klærene renere. Enzymene i vaskepulver har en optimumstemperatur på mellom 40 og 60 grader, og det er ved denne temperaturen at du får best effekt ved vask (renere klær )

Forøvrig vasker jeg ved 60 grader

__________________
Gutt 2003 & jente 2006
Plutti er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 08:31   #160
Ibidelma
sporadisk
 
Ibidelma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Innlegg: 3.750
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Trodde 60 grader også var kokvask, så jeg krysset av for ja. Men jeg har de sjeldent på 90 grader. Det står jo kokvask 60 grader på maskinen...

__________________
"Langt langt borte, mye lenger enn du tror"
06 08
Ibidelma er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no