Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Kokvasker du håndklærne?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Se resultatene: Kokvasker du håndklærne?
Que? Kunne ikke falle meg inn, 60 grader holder i massevis. 133 51,75%
Ja, selvfølgelig! 35 13,62%
Ikke hver gang, men ganske ofte. 50 19,46%
Once in a blue moon. 39 15,18%
Deltakere: 257. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-05-10, 14:29   #121
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Jeg tror fortsatt at vaskemidlene tar forskjellen mellom 60 og 75 grader. Hvis ikke så syns jeg at vi burde bli mer syke. I hvert fall så vil jeg tro det. Jeg vet i hvert fall at vaskemdilene nå til dags er så mye bedre enn tidligere.

Selvsagt gjør de det. Jeg kokvasker hverken håndklær, kluter, undertøy, sengetøy eller tøybleier, 60 grader med vaskemiddel holder plenty.

Ah, bleiene blir kokt noen ganger ila perioden, forresten, kanskje 3-4 ggr.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-10, 14:30   #122
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Jeg synes ikke det er eklere enn å vaske vaskekluter som har vært brukt der du vet sammen med kjøkkenkluter, så lenge det blir kokevasket. På 60 grader, derimot...

Jeg vasker tøybleier og håndklær sammen på 60 grader

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-10, 14:40   #123
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

I barnehager skal håndkler og kluter vaskes på 85 grader for å ta livet av, og her kan det hende jeg husker feil, stafylokokker?!

Hjemme er det oftest på 60 grader, og hurramegrundt om jeg husker 90 grader.

__________________
Jente -96, gutt -04
turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-10, 15:25   #124
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Hadde klesvask kun bestått av å dyppe klærne noen minutter i varmt vann, så hadde jeg også insistert på at temperaturen skulle vært MINST 80 grader, altså.

Men bakterier lever jo ikke alene - de lever i skitt. Og så lenge vaskemidlene tar med seg alt av organisk materiale (bæsj, utfod, hudrester, svette, etc.) så er jo for det første bakteriene også skylt bort, og for det andre så overlever de jo ikke på ren, trørr bomull?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-10, 16:04   #125
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.850
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

En sjelden gang gjør jeg det.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-10, 16:18   #126
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Nå har jeg konferert med min mikrobiologmann, som kunne bidra med følgende:

Komboen 60 grader, mekanisk behandling, gjentatte skyllinger og moderne vaskemidler vil være tilstrekkelig til å fjerne så godt som alle bakterier, også de (få) som overlever 60 grader.

Noen enkeltbakterier kan overleve denne behandlingen, det kommer an på mengden bakteriemateriale som var tilstede i utgangspunktet. Disse enslige bakteriene kan godt gå i dvale og overleve i tørt tøy i skapet, men de formerer seg ikke. Når det så kommer fuktighet og næring til, kan de begynne å formere seg igjen.

Men, hovedpoenget er som følger, det er helt uproblematisk at det sitter en enkeltbakterie igjen på kluten, da enkeltbakterier ikke på noen måte kan føre til sykdomsutvikling hos mennesker, det tar immunforsvaret vårt seg av på null komma niks. Når vi får sykdomsutbrudd av bakterier så er det alltid fordi det har foregått en vekst over tid, slik at systemet blir overbelastet av bakteriene, og ikke klarer å ta knekken på de.

Dersom man er syk, eller er spesielt utsatt for infeksjoner (type alvorlig immunsvikt) bør man vaske håndklær og slikt på 90 grader.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-10, 21:58   #127
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Og etter at jeg svarte her har jeg kjørt 2 kokvasker! Tilfeldig?

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-10, 22:00   #128
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.736
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Jeg vasker håndklær på 60 grader.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-10, 22:05   #129
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Jeg har hatt samme maskin i 12 år nå, og har aldri vasket på mer enn 60 grader i den.

Håndklær, sengetøy og boxere/truser går alltid på 60 grader.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-10, 22:15   #130
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Aldri.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-10, 23:10   #131
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.095
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Jeg vasker tøybleier og håndklær sammen på 60 grader

Det er selvsagt helt OK for meg, det er dine håndklær.

Jeg er ikke så himla opptatt av hvordan andre vasker klærene sine, så lenge jeg vet at hoteller og sykehus, der jeg evt. er innom, kokevasker. Om naboen håndvasker trusene sine sammen med kjøkkenklutene i lunket vann, er det helt opp til naboen. :raus:

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-10, 23:20   #132
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Jeg vet om en lege som vasker alle klærne på 40 grader. Truser og kluter og juneimit. For vaskepulveret nå til dags er så fjongt atte. Og hun er ikke førti engang.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-10, 23:25   #133
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.095
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg vet om en lege som vasker alle klærne på 40 grader. Truser og kluter og juneimit. For vaskepulveret nå til dags er så fjongt atte. Og hun er ikke førti engang.

Jeg vet om en lege som går med samme skjorte i en uke, som røyker og som har råtne stubber i munnen.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-10, 23:26   #134
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.095
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Sånn bare for å ha sagt det.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-10, 23:29   #135
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Det meste her i huset vaskes på førti grader. Vi burde sikkert vært daue.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-10, 23:33   #136
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Jeg vet om en lege som går med samme skjorte i en uke, som røyker og som har råtne stubber i munnen.

Men han er sikkert mer enn førti.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-10, 23:38   #137
Heddamor
Bør lage seg en tittel selv
 
Heddamor sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 1.384
Heddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populær
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Jeg gjorde det før, men nå kun en sjelden gang. Satser på at det blir rent nok ved 60 grader. Likte det ikke i begynnelsen, men det har gått greit så langt! Ellers vasker jeg nok i overkant mye tøy, i snitt kanskje 2 maskiner om dagen, men da stort sett på hurtigprogram på 62 min (bortsett fra 60 graders vaskene selvfølgelig).

Heddamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-10, 23:38   #138
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.095
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Men han er sikkert mer enn førti.

Ja, det er han.
Og han skifter sikkert ikke undertøy daglig.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-10, 00:23   #139
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Vel, alle maskinvaskene mine lukter i hvert fall friskere etter at jeg begynte å kjøre en kokvask i uken eller så. Det synes jeg det er verdt.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-10, 00:46   #140
Snø
Lykkelig 3barnsmor:)
 
Snø sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Vestfold
Innlegg: 1.377
Snø er populærSnø er populærSnø er populærSnø er populær
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Ja, alltid.

__________________
02 06 09

It's not really my problem if they think I'm weird.
Sid Vicious
Snø er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no