Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Amaryllis - give it to me!

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-12-09, 19:09   #1
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Amaryllis - give it to me!

Jeg hadde amaryllis i fjor for første gang. Den var så nydelig!

Men den blomstret jo ikke før etter jul da. Så i år tenkte jeg å være tidligere ute. Dermed kjøpte jeg en her om dagen. Jeg kjøpte da den minste jeg fant i butikken siden det er så lenge til jul. Jeg tviler på at den kommer før i februar når jeg ser endringen fra innkjøp til nå.

Så damer - hvor stor amaryllis skal jeg kjøpe når jeg kjøper den nå - femten dager før jul? Den skal selvsagt springe ut eksakt på julaften og være perfekt hele jula - helst uten vann for mine blomster får som regel ikke det.

  Svar med sitat
Gammel 09-12-09, 19:09   #2
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Amaryllis - give it to me!

Bare si eksakt hva jeg skal gjøre og kjøpe - det er jul - det kan gjerne koste litt. Femti kroner for eksempel - null problem. :raus:

  Svar med sitat
Gammel 09-12-09, 19:12   #3
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Amaryllis - give it to me!

De har amaryllis på Rema, i hvert fall min. Den koster nada, så da kan man jo unne seg såpass mange at minst én blomstrer på julaften. Den jeg kjøpte var cirka ti cm høy (for en uke siden), har vokst ytterligere ti cm og begynner så smått å springe ut nå. Den vil med andre blomstre før julaften, men de står jo i noen dager, gjør de ikke?

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-09, 19:16   #4
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Amaryllis - give it to me!

Man kjøper flere, i ulike størrelser. Jeg har en som kommer til å springe ut nå til helgen, og en som nok springer ut neste helg, om jeg ikke setter den kjølig om natten og det orker jeg som regel ikke. Det vil si at jeg må kjøpe enda en som kan blomstre i romjula.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-09, 19:58   #5
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Amaryllis - give it to me!

Sett den varmt og vann den, så blomstrer den fortere.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-09, 19:59   #6
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Amaryllis - give it to me!

Hvor lenge blomstrer forresten en Amaryllis? Min sprang ut på lørdag som var, holder den seg til jul?

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-09, 20:00   #7
Spoon
med mange baller i lufta
 
Spoon sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: I et grått hus i Trøndelag
Innlegg: 3.322
Blogginnlegg: 66
Spoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt likt
Standard

Sv: Amaryllis - give it to me!

Kjøp iallefall en med flere knopper.

Jeg kjøpte tre for et par uker siden, og en har blomstret en stund, de andre to kommer nå. Men alle tre har en knopp til, så jeg håper de blomstrer til jul.

__________________
Storesøster desember-05, Lillesøster april-08
Spoon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-09, 20:01   #8
Spoon
med mange baller i lufta
 
Spoon sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: I et grått hus i Trøndelag
Innlegg: 3.322
Blogginnlegg: 66
Spoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt likt
Standard

Sv: Amaryllis - give it to me!

De hvite er så fine!! :

__________________
Storesøster desember-05, Lillesøster april-08
Spoon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-09, 20:06   #9
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Amaryllis - give it to me!

Amaryllis er nydelig!

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-09, 20:08   #10
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.853
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Amaryllis - give it to me!

De blomstrer da minst i 2 uker.
Mine har ca 10cm stengel med knopp og egner med at den springer ut ila. neste uke. De er nydelige.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-09, 20:41   #11
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Amaryllis - give it to me!

De er helt nydelige ja. Jeg pleier ikke gidde blomster - kjøper alltid det jeg skal ha lille julaften, så er det som regel dødt ca andre juledag. Men de der er så fine at jeg gidder litt innsats.

Kanskje jeg skal kjøpe en litt større en i rødt ja.

  Svar med sitat
Gammel 09-12-09, 20:42   #12
Myrull
i Morgentåkedalen
 
Myrull sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 547
Myrull er litt kulMyrull er litt kulMyrull er litt kul
Standard

Sv: Amaryllis - give it to me!

Min er i plast.

Myrull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-09, 20:44   #13
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Amaryllis - give it to me!

Amaryllis. Også kalt metervis med stilk, om de står for varmt. :been there, done that:
Hele dritten deiste i bakken lenge før blomsten sprang.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-09, 20:48   #14
Manga
Bør lage seg en tittel selv
 
Manga sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østfold
Innlegg: 2.129
Manga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populær
Standard

Sv: Amaryllis - give it to me!

Min står i full blomst nå. De er fine, men min har blitt ekstrem lang. Ser ut til å knele snart.

Litt av sjarmen ble borte da jeg kom hjem med amaryllisen (da uten blomst) og min mann lurte på hvorfor jeg hadde kjøpt en blomst som så ut som en penis.

__________________
Storesøster 05 - Lillebror 07 - Bittelillebror 15
Manga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-09, 20:57   #15
Meta
Heldig
 
Meta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 777
Meta er populærMeta er populærMeta er populær
Standard

Sv: Amaryllis - give it to me!

Ikke give it to meg i alle fall! Prøvde den blomsten (og svibel) et år, og har aldri før hatt en jul med mer sviende øyne og trøtt hode. Forstod ikke at det var blomsten som gjorde det før etter nyttår da den ble kastet ut. Om jeg får en i gave, så holder den seg jammen til nærmere påske på trappa.

Den er fin da.

__________________
Meta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-09, 21:31   #16
Intrigue
Superduperaktiv
 
Intrigue sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 507
Intrigue er litt kulIntrigue er litt kulIntrigue er litt kul
Standard

Sv: Amaryllis - give it to me!

Jeg fikk en 20 november, den blomstrer nå

Intrigue er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-09, 21:49   #17
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Amaryllis - give it to me!

Oi, min erfaring er så variert - noen kommer som et skudd, andre er treige som py. Men alle jeg har hatt har blomstret ganske lenge. Kjøper fortrinnsvis med to eller flere knopper.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-09, 22:34   #18
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.016
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Amaryllis - give it to me!

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Amaryllis. Også kalt metervis med stilk, om de står for varmt. :been there, done that:
Hele dritten deiste i bakken lenge før blomsten sprang.

Eller om man gir de for mye vann. Jeg har hatt mange fine amaryllis som har stått og lent seg opp mot en vinduskarm, sånn passe topptung og vindskjeiv. Men pene, det er de!

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-09, 22:37   #19
LilleRosin
Muligens verdt å vente på
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.093
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Amaryllis - give it to me!

Det er så forskjellig.

__________________
skatten 02, rusket 04, pøbelen 05, punktum 08
LilleRosin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-09, 22:42   #20
iben
oppbevares tørt
 
iben sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.136
iben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Amaryllis - give it to me!

De jeg har hatt har alltid blomstret veldig raskt etter innkjøp... Sikkert fått for mye vann og varme da tenker jeg. Får prøve å gi litt mindre til den jeg har nå

iben er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no