Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

God, melkefri erstatning for ost på pizza?

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-02-14, 16:51   #1
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

God, melkefri erstatning for ost på pizza?

Det er noen år siden jeg levde 100% melkefritt nå, så jeg har kunnet bruke ost på pizzaen i noen år. Nå skal eldste spise melkefritt et par uker i samråd med lege, og jeg trenger oppfrisking. Hva er godt i stedet for ost på pizza? Har det kommet noen erstatninger som smaker godt? Noe helt annet?

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-14, 17:02   #2
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.736
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: God, melkefri erstatning for ost på pizza?

Vi dropper ost helt og har noe godt kjøtt istedet. Synes biff smaker best uten ost, men det er kanskje litt voksent? Mitt melkefrie barn er 14, så hun har jo litt flere preferanser. (Ike tåler hun soya heller, forøvrig).

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-14, 17:08   #3
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: God, melkefri erstatning for ost på pizza?

Ja, hun er bare 2 år og 8 måneder, og ikke så veldig kjøttetende i utgangspunktet. Vi kan såklart la være å ha pizza disse ukene, jeg bare prøver å komme på ting hun vanligvis liker som vi kan tilpasse, siden hun er kresen fra før av... Men det finnes kanskje bare erstatninger av soya uansett? Det er jo litt dumt for så små, har jeg skjønt.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-14, 17:35   #4
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.039
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: God, melkefri erstatning for ost på pizza?

Jeg fikk anbefalt å strø potetmosflak på pizzaen, men vi droppet bare "ost".

__________________
jepp, jeg mangler stor forbokstav
Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-14, 17:52   #5
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.963
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: God, melkefri erstatning for ost på pizza?

Hør med Dixie, hun har jo bra kontroll på sånt.

__________________
Tilfeldighetene er våre venner.
Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-14, 17:52   #6
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv
 
Stellebord sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.224
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: God, melkefri erstatning for ost på pizza?

Jeg lagde en pizza med noe, kan det hete Cheezly? Ingen la merke til at det ikke var vanlig ost på.

__________________
Store E (02), Lille E (Juni 08) og Lillemor (13) og Minstemann (15)
Stellebord er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-14, 17:54   #7
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.438
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: God, melkefri erstatning for ost på pizza?

Jeg synes osten gjør det litt salt og fett, at erstatningen bør imitere det, så hva med knuste tortillachips?

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-14, 17:56   #8
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: God, melkefri erstatning for ost på pizza?

I USA var det en kjempegod reven mandelost som funka supert til pizza, finnes det i Norge?

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-14, 18:04   #9
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.601
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: God, melkefri erstatning for ost på pizza?

Jeg vet bare at tofu-varianten ikke var noe særlig, da var det bedre uten.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-14, 18:26   #10
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: God, melkefri erstatning for ost på pizza?

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

I USA var det en kjempegod reven mandelost som funka supert til pizza, finnes det i Norge?

Tror ikke det. Sist jeg drev med dette prøvde jeg med tofuost. Det funket greit for meg, men særlig godt var det jo ikke. :P Kanskje vi må droppe pizza et par uker.

Venter på Dixie-innspill, ja.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-14, 19:35   #11
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.569
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: God, melkefri erstatning for ost på pizza?

Nachos, som du lurer inn på toppen av pizzaen etter halv steketid.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-14, 19:37   #12
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: God, melkefri erstatning for ost på pizza?

Ja, det høres godt ut, Dragen! Det kan jeg teste, så får vi se hva kresenpilten sier.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-14, 19:47   #13
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: God, melkefri erstatning for ost på pizza?

Cheezly ja! Det er min absolutte favoritt! Jeg liker nesten alle sortene, men soy free og pepperjack er mine to favoritter. Pepperjack er litt sterk for ungene, så vi bruker for det meste soy free. Den er forresten, som navnet tilsier, uten soya og om det skulle være av interesse. Jeg er også totalt avhengig av blåmuggosten deres, samt "parmesanen", den er himmelsk over pastaretter og også smeltet. Her er noe jeg har laget med den osten, og det smaker utrolig bra synes jeg. Nå linker jeg hemningsløst til bloggen her, men det blir jo enklest.

Tacopai med Cheezly soy free-ost

Forskjellige pizzaer fra Dixie-heimen (skal legge til flere nå etterhvert, lager jo masse forskjellige sorter hele tiden)

Jeg lager ofte mat til ikke-veganere, og de spiser og spiser og elsker det, selv om det ikke er ekte ost på. Savner det ikke, sier de. Lasagne lager jeg slik (bechamelsaus i stedet for ost, myyye bedre i lasagne og det blir skikkelig ostete faktisk), og nachos bruker jeg ostesaus på, det blir fantastisk!

Ostesausen jeg bruker til nachos er forresten utrolig god på pizza og, min 10-åring foretrekker den fremfor revet (vegansk) ost. Knallgod å dyppe tortillachips oppi og, smaker skikkelig cheddardip synes jeg. Og sausen lages på max 2 minutter!

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-14, 20:08   #14
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.736
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: God, melkefri erstatning for ost på pizza?

Hvor får man kjøpt disse produktene, Dixie?

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-14, 20:15   #15
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: God, melkefri erstatning for ost på pizza?

Ja, det kan jo være veldig greit å nevne.
Jeg kjøper dem på Sunkost her i Stavanger. Dvs. at alle Sunkostbutikker med god kjøle- og fryseplass kan ta inn disse produktene fra Kinsarvik om man etterspør dem. I Oslo vet jeg de finnes på Sunkost på Gunerius-senteret, Røtter og Kinsarvik. I tillegg kan man bestille dem på nettbutikken til Kinsarvik, men de ligger ikke ute på nettsiden, man må maile eller ringe dem og spørre spesifikt etter dem siden de egentlig ikke sender kjølevarer (men de gjør det altså på forespørsel).

Næringsgjær, som er et MUST å ha i hus for de som liker ost men ikke kan spise kumelkprodukter, kjøpes til blodpris på helsekost, eller billig på iHerb. Jeg bestiller 2 bøtter av denne om gangen, til omtrent samme pris med frakt og alt, som halvannen liten pingle-pose på helsekosten her i Norge. Men jeg bruker jo MYE da, de som bruker bare litt trenger jo ikke å bestille de mengdene jeg bestiller.

Sunkost Gunerius og Veganlife.no/veganlife.se har forresten gode skivede oster om man savner ost på brødskiva. De smaker ikke helt ulikt vanlig ost, men koster seff mye mer da. Jeg kjøper denne, som kan skives med ostehøvel og smaker veldig godt, og disse (finnes i flere smaker) er barnas favoritt. De er ikke særlig gode smeltet da. Eller jo, Jeezo Santi funker smeltet, men jeg er litt kresen på smelteost og er ikke så begeistret for annet enn Cheezly, men både mann og barn digger Jeezo smeltet.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-14, 21:09   #16
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: God, melkefri erstatning for ost på pizza?

Takk for masse tips, Dixie, skal sjekkes ut. Nå er det bare snakk om et par uker i denne omgang, så vi får se hvor mye vi skal kjøpe inn, men det er greit å vite til seinere hvis det skulle vise seg at det er intoleranse. Og så er det mye godt i bloggen din sånn generelt!

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-14, 21:18   #17
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.977
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: God, melkefri erstatning for ost på pizza?

Åh, dette var flott å lese! Min yngste må leve melkefritt og jeg mistenker at jeg ikke tåler kumelk jeg heller. Eldste saaaaaa-haaavner pizza sier hun, nå får hun det til helga. Ett stykk lykkelig femåring på vei. :-) Vi sliter forresten litt med drikke-erstatning for melk. Oatly sin havrefløte er god og den bruker jeg utblandet med vann til å ha i mat o.l, men det er jo ikke godt å drikke. J, yngstemann, savner en god drikke"melk" altså. Noen tips?

Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-14, 21:47   #18
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: God, melkefri erstatning for ost på pizza?

De liker ikke havremelk? Jeg fikk henne til å drikke det de første dagene her, men nå er det helt nekt - men så er hun syk også da, og vil ikke ha noe. Får prøve igjen. Rismelk vil jeg helst unngå siden det er så enormt lite næring i, men litt av den kalsiumberikede er vel bedre enn ingenting. Jeg liker ikke å drikke noen melkeerstatninger, bortsett fra steamet soyamelk i kaffen. Litt vanskeligere for barn, altså.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-14, 21:52   #19
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.873
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: God, melkefri erstatning for ost på pizza?

Er det slik at alt av melk må droppes, eller bare kumelk? For det er jo enkelt å få tak i oster laget av andre melketyper, f.eks. ekte bøffelmozzarella som er helt perfekt pizzaost, eller manchego (sauemelk).

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-14, 21:54   #20
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.977
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: God, melkefri erstatning for ost på pizza?

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

De liker ikke havremelk? Jeg fikk henne til å drikke det de første dagene her, men nå er det helt nekt - men så er hun syk også da, og vil ikke ha noe. Får prøve igjen. Rismelk vil jeg helst unngå siden det er så enormt lite næring i, men litt av den kalsiumberikede er vel bedre enn ingenting. Jeg liker ikke å drikke noen melkeerstatninger, bortsett fra steamet soyamelk i kaffen. Litt vanskeligere for barn, altså.

Rismelk er ikke anbefalt til små barn på grunn av arsen 6 mengdene i mesteparten av all ris som dyrkes. Grunnvanntrøbbel såvidt jeg kan forstå. Men nei, han vil ikke ha hverken havre eller soyamelken. Jaja, vann og litt juice innimellom fungerer jo helt fint. Da vi fant sjokolade uten melk i ble det også litt bedre. B-)

Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no