Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Serafins tråd om å leve uten gluten, melk og sukker

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-02-11, 16:21   #1
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.275
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Serafins tråd om å leve uten gluten, melk og sukker

Please - hjelp meg!

Vi skal prøve kosthold uten gluten, melk og sukker til Storebror.

Vi starter med 2 uker melkefritt, så 2 uker glutenfritt, så 2 uker sukkerfritt. Så setter vi sammen 2 uker med melke + glutenfritt.
Jeg regner med at vi ender opp med melke og glutenfritt, og med store restriksjoner på sukker.

Men altså. Melkefritt. Første prosjekt.
Soya, havre og rismelk, den er grei.
Blå soft flora.
Hva kan vi erstatte yoghurt med?
Hvordan kan de lage kakao i barnehagen til turdager?
Er det melk i knekkebrød? (nei?)

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-11, 16:22   #2
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Serafins tråd om å leve uten gluten, melk og sukker

Jeg vil gjerne følge med i denne tråden, jeg.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-11, 16:35   #3
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Serafins tråd om å leve uten gluten, melk og sukker

Du får tak i soya youghurt
Kakao kan du laga av havremelk eller varma opp sjokolademelk ( du får kjøpt ferdige dunkar med sjokomelk. Meiner den finnest i sortemanget til rismelk og soyamelk )

Knekkebrød kan inneholde melk ja.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-11, 16:42   #4
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Serafins tråd om å leve uten gluten, melk og sukker

Litt nyskjærrig...
Ser det er en del uker til men har et spørsmål:
sukrose(farin)fritt eller froktosefritt(fruktose består av 50% sukrose og 50% fruktose)?


Jeg kjenner flere som ikke tåler melk og de tåler heller ikke soya. Noe an kan være obs på.

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-11, 17:15   #5
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Serafins tråd om å leve uten gluten, melk og sukker

Soyayoghurt er grei, men vær obs på at de aller fleste variantene inneholder sukker. Sojade naturell gjør ikke det. Sånn til dere skal sette sammen, tenker jeg på.

Soyasjokomelken kan sannsynligvis varmes opp, denne er også proppfull av sukker. Et bedre tips er nok kakao og rismelk, den er litt søt i seg selv uten å være tilsatt sukker. Evt smeltet sukkerfri sjokolade og rismelk. Havremelk er sikkert også bra, jeg bruker det til det aller meste i stedet for melk.

Knekkebrød: her tror jeg du bare må lese på pakkene. Det finnes helt sikkert en del uten melk.

Greien er egentlig å sjekke alle innholdsfortegnelser, for særlig melk er på de rareste steder. :tre års fartstid: Det er mange gode tips å hente her inne, heldigvis. Lykke til!

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-11, 17:46   #6
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Serafins tråd om å leve uten gluten, melk og sukker

til kakao bruker vi å blande havrefløte med havremelk, det blir bedre i smak

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-11, 18:10   #7
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Serafins tråd om å leve uten gluten, melk og sukker

Jeg holder på å lære meg melke-, soya- og eggefri matlaging nå, og det går egentlig ganske bra, og du finner helt sikkert ut av det. Det er viktig å lese alle innholdsfortegnelser, for det finnes melk i utrolig mye. Vi skal ikke ha noe med melkeprotein og må f.eks unngå Crème fraiche, fløte, is, kasein, kaseinat, kesam, melk, margarin, myse, mysepulver, ost, ostepulver, rømme, smør, yoghurt, yoghurtpulver, tørrmelk etc. Det tar litt tid og sette seg inn i det, rett og slett.

Jeg synes havremelk i mat fungerer bra, men har ikke fått dreisen på havrefløte. Trøtt ga meg et fint tips om å øke fløtemengden og så tilsette mer fett.

Soyamelk og soyayoghurt har jeg ikke prøvd, siden broren til min melkeallergiker ikke tåler soya.

Jeg har ikke prøvd enda, men du får visst kjøpt melkefrie fiskeboller og sånne produkter på Obs. (Hvit saus kan lages på "blå margarin" og havremelk.)

Det er ikke melk i de knekkebrødene jeg har i skuffen, men knekkebrød kan man jo lage selv også. Det meste kan jo lages selv, om nødvendig.

Jeg synes pålegg er den største utfordringen, siden mitt barn som ikke skal ha melk ikke liker kjøttpålegg eller syltetøy. På ett eller annet tidspunkt går han nok lei av leverpostei.

Ellers finnes det en del oppskrifter på www.utenmelk.no og allergikokken.no.

Lykke til!

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-11, 18:42   #8
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Serafins tråd om å leve uten gluten, melk og sukker

Opprinnelig lagt inn av Serafin, her.

Please - hjelp meg!

Vi skal prøve kosthold uten gluten, melk og sukker til Storebror.

Vi starter med 2 uker melkefritt, så 2 uker glutenfritt, så 2 uker sukkerfritt. Så setter vi sammen 2 uker med melke + glutenfritt.

Dere gjør vel ikke dette sånn på egenhånd? Hvis det er i regi av lege/institusjon, så synes jeg at dere skal kreve å få en kostplan.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-11, 18:44   #9
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Serafins tråd om å leve uten gluten, melk og sukker

Havrefløten til gogreen, egner seg ikkje i ovn eller aleine i matretter som skal koke litt. Denne skiller seg og blir berre ekkel.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-11, 18:50   #10
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.275
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Serafins tråd om å leve uten gluten, melk og sukker

Dette er et forsøk for å se om det har postiv innvirkning på autismespekter problemer.

Hvis vi ser at det virker kommer vi til å få veiledning.

Jeg ser for meg at å kutte sukker helt og holdent er umulig. Der forsvinner nok "bare" ekstra og synlig sukker, om dere skjønner hva jeg mener?
Sukkeret i kaviaren og majonesen må nesten bare få være, hvis ikke er det absolutt ingenting som gutten spiser.

Det "enkle" er at han kun spiser:
- Knekkebrød
- Brød
- Kaviar
- Salami
- Smør
- En salamiskive i ny og ne.
- Brokkoli
- Spaghetti
- Ris
- Frukt
- Yoghurt.

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-11, 18:56   #11
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Serafins tråd om å leve uten gluten, melk og sukker

Opprinnelig lagt inn av Serafin, her.

Dette er et forsøk for å se om det har postiv innvirkning på autismespekter problemer.

Hvis vi ser at det virker kommer vi til å få veiledning.

Jeg synes dere burde hatt veiledning fra dag 1. Dette er en ganske kraftig kostomlegging, så jeg synes ikke dette er noe man skal holde på med på egen hånd. Og hva slags positiv innvirkning venter dere å se? Har dere tatt tester på om han reagerer på gluten og melkeenzymer? Hvis dere ikke har slike håndfaste ting å måle, så er det veldig lett å "se det man vil se". Dessuten er tidsperspektivet altfor kort. Vi vurderte en lignende diett for sønnen vår, og da sa de at man ikke kan si noe som helst før etter seks måneder.

Jeg beklager at jeg er så negativ, men jeg blir litt oppgitt når folk sier at "men det er da bare å prøve". Jeg synes ikke det er "bare å prøve", all den tid det mest sannsynlig innebærer en voldsom omveltning for barnet samt at resultatene kun vil være basert på øyet som ser.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-11, 19:10   #12
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Serafins tråd om å leve uten gluten, melk og sukker

Opprinnelig lagt inn av Serafin, her.

Dette er et forsøk for å se om det har postiv innvirkning på autismespekter problemer.

Hvis vi ser at det virker kommer vi til å få veiledning.

Jeg ser for meg at å kutte sukker helt og holdent er umulig. Der forsvinner nok "bare" ekstra og synlig sukker, om dere skjønner hva jeg mener?
Sukkeret i kaviaren og majonesen må nesten bare få være, hvis ikke er det absolutt ingenting som gutten spiser.

Det "enkle" er at han kun spiser:
- Knekkebrød
- Brød
- Kaviar
- Salami
- Smør
- En salamiskive i ny og ne.
- Brokkoli
- Spaghetti
- Ris
- Frukt
- Yoghurt.


Ja men er det sukkeret eller fruktosen sere skal kutte?
Min sønn tøler ikke fruktose så ergo han tåler ikke sukkert helle med at fruktose består av 50/50 med sukker og druesukker.druesukker tåler han.
Så skal du kutte fruktose må du kutte frukt og.
og ALT med sukker.
Saft er det bare fun saft som er ok.
Av "uekte" sukker er det bare splenda og naautren?!? som er ok. Ikke sukrin.
Brus er det bare cola ligth-pepsi max som er ok. For fanta er laget på frukt konsentrat
For eks om dere skal kutte alt.

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-11, 20:18   #13
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.275
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Serafins tråd om å leve uten gluten, melk og sukker

Vet dere, dere stiller spørsmål som jeg ikke har svar på, som jeg ikke har rukket å tenke på og som jeg ikke har hatt sjans til å ta stilling til.

Å kutte ALT sukker ser jeg på som umulig. Jeg ser at gutten reagerer negativt på mye sukker. Men vanlig mengde i normal kosthold går fint.

Han har tidligere reagert på melk, så den er grei.

Det er dette tilbudet vi har, det finnes ikke annet. Sykehuset her har ikke ernæringsfysiolog. Det har ikke hatt det på 1-2 år...

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-11, 20:30   #14
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Serafins tråd om å leve uten gluten, melk og sukker

Opprinnelig lagt inn av Urt, her.

Havrefløten til gogreen, egner seg ikkje i ovn eller aleine i matretter som skal koke litt. Denne skiller seg og blir berre ekkel.

Jeg har ikke prøvd gogreen, men oatley kan fint brukes til det du nevner her.


Opprinnelig lagt inn av Serafin, her.

Dette er et forsøk for å se om det har postiv innvirkning på autismespekter problemer.

Hvis vi ser at det virker kommer vi til å få veiledning.

Jeg ser for meg at å kutte sukker helt og holdent er umulig. Der forsvinner nok "bare" ekstra og synlig sukker, om dere skjønner hva jeg mener?
Sukkeret i kaviaren og majonesen må nesten bare få være, hvis ikke er det absolutt ingenting som gutten spiser.

Det "enkle" er at han kun spiser:
- Knekkebrød
- Brød
- Kaviar
- Salami
- Smør
- En salamiskive i ny og ne.
- Brokkoli
- Spaghetti
- Ris
- Frukt
- Yoghurt.

Denne listen er "positiv" i forhold til å kutte ut melk. Smør bytter du ut med soft spesial (blå soft), yoghurt med soyayoghurt og så kjøper du salami som er uten melk (bjerke har en type uten). Resten er som regel melkefritt.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-11, 20:33   #15
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.275
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Serafins tråd om å leve uten gluten, melk og sukker

Jepp, så melka er ikke det vanskelige egentlig. Derfor begynner vi med den.

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-11, 20:49   #16
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Serafins tråd om å leve uten gluten, melk og sukker

Wasa har en pakke med gluten og melkefri knekkebrød.

Jeg har laget kakao til meg av rismelk og smeltet sjokolade (Plamil fra helsekost), det krevde en del sjokolade for å døyve rismelksmaken, men med nok sjokolade, så ble det helt perfekt! Ellers, så går det jo an å lage varm eplejus eller saft istedet for kakao.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-11, 20:52   #17
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Serafins tråd om å leve uten gluten, melk og sukker

Veldig lurt å begynne med melk, ja. Og siden det ikke er 100 % alt-som-ligner-på-sukker siden heller går det nok veldig fint med de soyaproduktene som har sukker i seg også, bare vær obs på det når dere kommer så langt. Trikset er å se hva som står øverst på ingredienslistene, men det vet du sikkert.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-11, 20:59   #18
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Serafins tråd om å leve uten gluten, melk og sukker

Nei ikke alle, men det er gluten i de fleste knekkebrød.

kokosmelk, mandelmelk (har jeg funnet i "melkekartong" på helsekost ),
Yoghurt kan du lage selv (oppskrift her inne) eller bruke sojayoghurt.

Har du tenkt å bruke honning til søtning?

Her er en god oppskrift på kakao. Men du får til mye med både rismelk og sojamelk også. Og du kan jo bruke oboy (som jeg mener å huske er uten både melk og gluten. Men ikke sukker da. MEn du må sjekke, er noen år siden vi drakk oboy!)

3 tablespoons canned coconut milk
1/2 teaspoon vanilla extract
1 tablespoon sukrin or honey
a dash of natreen sweetener
4 1/2 teaspoons cocoa powder (ecological, from health shop)
1 dash ground cinnamon
1 cup boiling water

Opprinnelig lagt inn av Serafin, her.

Please - hjelp meg!
Men altså. Melkefritt. Første prosjekt.
Soya, havre og rismelk, den er grei.
Blå soft flora.
Hva kan vi erstatte yoghurt med?
Hvordan kan de lage kakao i barnehagen til turdager?
Er det melk i knekkebrød? (nei?)


Sist redigert av m^2 : 14-02-11 kl 21:38.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-11, 21:34   #19
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.244
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Serafins tråd om å leve uten gluten, melk og sukker

Jeg tror det vil bli svaert vanskelig aa klare dette uten veiledning paa egenhaand. I tillegg tror jeg ikke dere kan faa sikker effekt etter kun to uker paa en diett. Skal barnet ogsaa spise i barnehagen boer dere gi all mat ellers tviler jeg paa at dere vil oppnaa maalet.

Jeg er rimelig erfaren paa ettikett lesning siden jeg selv gaar paa vegetarkost. Naar dene ene soennen min skulle paa melkefritt kosthold tok det fire uker aa klare aa faa luket ut alt med melk. Den siste synderen var knekkebroedene i barnehagen, som inneholdt melk. Og dere har ikke bare planer om aa gjoere dette, men ogsaa kjoere uten sikker og gluten.

Jeg haaper dere har forstaatt at dere maa lage all maten fra bunnen, og det tar tid. Jeg kjenner flere med barn med samme problematikk som dere, og alle har de proevd disse kosthold triksene. Og alle har til slutt kommet til at det ikke virker. Klart man vil det beste for sitt barn, men det er lurt aa gjoere seg noen tanker om at det finnes dyre 'spesialister' som krever mye penger og tid, og det hjelper ikke alltid.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror

Sist redigert av meisje : 14-02-11 kl 21:47.
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-11, 21:36   #20
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.244
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Serafins tråd om å leve uten gluten, melk og sukker

Jeg vil ogsaa legge til at maalrettet jobbing med spraak og spraakforstaaelse, og veileding i reaksjonsmoenster hos barn og foreldre, det ser ut til aa virkelig hjelpe barna.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no