Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Hvem har ansvar for klesvasken hjemme?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Se resultatene: Hvem har hovedansvar for klesvasken
Hankjønn 16 7,62%
Hunkjønn 139 66,19%
Begge 46 21,90%
Barna 0 0%
Annet / dustepoll 9 4,29%
Deltakere: 210. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-02-11, 12:41   #21
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvem har ansvar for klesvasken hjemme?

Opprinnelig lagt inn av Flubby, her.

Begge + eldstejenta på snart 16 år (noe annet skulle vel bare mangle!)


Dette minner meg på tidenes 16-årsgave som jeg fikk av mamma: egen skittentøyskurv. Da var hun lei.

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 12:41   #22
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvem har ansvar for klesvasken hjemme?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Ansvaret vil jeg si er begges, men i praksis står gubben for mesteparten av klesvasken.

Sånn er det her også. Han er kjappere enn meg til å få maskinen satt på.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 12:42   #23
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvem har ansvar for klesvasken hjemme?

Fikk ikke valgt riktig for oss, for her har alle ansvar for klesvasken. Mannen, barna og meg.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 12:42   #24
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.793
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Re: Hvem har ansvar for klesvasken hjemme?

Jeg tar meg av klesvask, og fordeler hvem som skal legge inn hva.
Dette er i grunnen helt ok, og koster meg ikke mye.
Mannen er ansvarlig for støvsuging og vasking, da jeg får så vond rygg av det, og jeg er godt fornøyd med den delingen

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 12:43   #25
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvem har ansvar for klesvasken hjemme?

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Det er jeg. Jeg er damen

Jeg liker det for så vidt, og jeg er ganske god på det. Jeg tar meg av hele prosessen og er en racer på å stryke. Å legge klærne på plass er imidlertid noe jeg bare ikke kan fordra, så jeg prøver å få mannen til å overta ansvaret for akkurat den lille nisjebedriften.

Jeg stryker ikke. Ikke litt en gang. Det betyr at mannen må stryke skjortene sine selv når han på død og liv skal gå med dem (og det lille ungene og jw har som må strykes også) Her i USA er han så heldig at det koster en slikk og ingenting med rens, så her renses de.

Jeg er forøvrig heller ikke så god på å legge ting på plass. Dvs ungnes ting som skal opp i en annen etasje. Så jeg trener dem i å gjøre det.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 12:43   #26
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvem har ansvar for klesvasken hjemme?

Jeg. En av de ytterst få huslige oppgavene jeg gjør med glede.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 12:46   #27
maggypop
nye muligheter
 
maggypop sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.275
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvem har ansvar for klesvasken hjemme?

Jeg har tatt rundt regnet 95% av ansvaret, etter at mannen presterte å henge opp en genser med hengeren på tvers. Det ferdig tørkede plagget fikk da en fin liten bul midt mellom puppene, og en aldri så liten pukkel på ryggen.
Han er ellers veldig flink når det gjelder det huslige, så det overrasket meg at han skulle kunne ha en så alvorlig kortslutning når det gjaldt å henge opp tøy. Han synes selvsagt at jeg overdriver noe voldsomt hver gang jeg drar frem dette, og det kan han kanskje ha rett i. Men nå har det blitt sånn, og det er helt okei.

__________________
Januar2007
Whereever you go, there you are
maggypop er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 13:00   #28
amanas
Bør lage seg en tittel selv
 
amanas sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 1.359
amanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populær
Standard

Sv: Hvem har ansvar for klesvasken hjemme?

Det er meg, alltid!

__________________
Storesøster 04, Storelillebror 07 og Lillebror 12
amanas er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 13:00   #29
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.008
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvem har ansvar for klesvasken hjemme?

Det var jeg som var ansvarlig ja.
Jeg bretta sammen også, men å få det på plass i skapet måtte han gjøre selv. Stryking er ikke eksisterende, heller ikke med eksens uniformsskjorter.
Jeg hadde/har også all styring på ungenes klær, han kunne brydd seg mindre selv om jeg ba han om å ha en slags oversikt i allefall.

De gangen han spurte om ting var vasket, så fikk han til svar at så lenge det ikke ligger i skittentøysboksen så vet ikke jeg at det er skittent og trenger en vask. Kunne sef sagt at han skulle vaske den selv, men men

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 13:00   #30
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.736
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvem har ansvar for klesvasken hjemme?

Jeg har full kontroll på klesvasken, av eget ønske. Mannen er uinspirert og har vasket nok "ups!" til at jeg tok styringen.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 13:03   #31
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.986
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvem har ansvar for klesvasken hjemme?

Jeg har ansvar for klesvasken, det hender han bærer opp en korg med ferdig tørket tøy, eller foretar en forflytning fra vaskemaskin til tørketrommel hvis han er i kjelleren. Jeg syns klesvask er helt greit arbeid.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 13:08   #32
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.479
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvem har ansvar for klesvasken hjemme?

Det er nok meg, siden det er bare meg og Pip. Men før en gang, da det var en mann i husholdningen og klesvask skled over til mitt ansvarsområde, så kjøpte jeg et skilt og hengte over vaskeromsdøra:
LAUNDRY ROOM
You use it, you wash it!


Og det funket.

Opprinnelig lagt inn av Myrsnipa, her.

Barna er litt små enda til å ha det ansvaret, men de hjelper til.

Jeg tror Pip kunne satt på maskinen alene, hadde det ikke vært for at vi må ned tre etasjer til vaskekjelleren for å gjøre det. Hun vil ikke gå ned alene.
Jeg ser jo at Inagh sin ett år yngre gutt fikser det fint.

Opprinnelig lagt inn av Myrsnipa, her.

Stemte annet.

Jeg også.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 13:10   #33
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.736
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvem har ansvar for klesvasken hjemme?

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Det er nok meg, siden det er bare meg og Pip. Men før en gang, da det var en mann i husholdningen og klesvask skled over til mitt ansvarsområde, så kjøpte jeg et skilt og hengte over vaskeromsdøra:
LAUNDRY ROOM
You use it, you wash it!

Og det funket. .

Det skiltet har hengt på badet her siden 2005. Det står dog "You wear it, you wash it". Det hjalp ikke her.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 13:13   #34
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvem har ansvar for klesvasken hjemme?

Vi deler. Det funker veldig fint etter at vi fikk en egen kurv til ullplaggene. Han er desidert bedre enn meg til å legge bort brettede klær, jeg har en tendens til å lage bunker som ikke flytter på seg av seg selv.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 13:14   #35
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.479
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvem har ansvar for klesvasken hjemme?

Opprinnelig lagt inn av Fryd, her.

Det skiltet har hengt på badet her siden 2005. Det står dog "You wear it, you wash it". Det hjalp ikke her.

Ok, husket litt feil på teksten ser jeg, har jo flyttet fra det så fikk ikke sjekket "fasit".
Jeg la vel i tillegg inn en stopp i å vaske vedkommendes klær, og det var vel strengt tatt det som hjalp.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 13:16   #36
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvem har ansvar for klesvasken hjemme?

Det er meg det ja. Jeg tror ikke mannen har satt på mer enn én maskin i sitt liv, for hvis jeg er bortreist havner skittentøyet hos svigermor ...

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 13:19   #37
AprilRyan
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.127
Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvem har ansvar for klesvasken hjemme?

Ingen har hovedansvar. Vi greier å fordele det nokså likt mellom oss. Han setter på, henger opp og fikser vått og skittent barnehagetøy oftere enn meg, mens jeg bretter nesten alt av håndklær og kluter.

__________________

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 13:23   #38
Tilde
Jordbærpiken
 
Tilde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.838
Tilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvem har ansvar for klesvasken hjemme?

Stort sett meg.
Mannen lager stort sett alltid middag, rydder og vasker på kjøkkenet, så tar jeg klærne. Passer meg ypperlig.

Tilde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 13:31   #39
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.562
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvem har ansvar for klesvasken hjemme?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Ansvaret vil jeg si er begges, men i praksis står gubben for mesteparten av klesvasken.

Sånn er det her også.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 13:32   #40
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.275
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvem har ansvar for klesvasken hjemme?

Hunkjønn, men ikke meg.

Madammen vasker, henger opp og bretter. Hun legger på plass sitt og Storebror sitt, men påstår at jeg har et vannvittig system i mitt og lillesøster sitt skap, så det tar jeg.

Jeg følger med om ting bør vaskes, og har håndvasker ullklærne.

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no