Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Gode sauser uten melk?

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-04-08, 21:42   #1
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gode sauser uten melk?

Jeg har begynt å reagere mer på melk enn tidligere, spesielt oppvarmet melk. Men jeg har jo av og til lyst til å ha saus på maten, og reportoaret mitt på sauser uten melk er ikke så veldig stort. Jeg lager en veldig god sjy/appelsinsaus, men det er omtrent det. Har dere noen gode forslag? Som passer til litt av hvert?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-08, 21:44   #2
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gode sauser uten melk?

Mel + smør og spe med kraft, det er jo en utmerket saus. Jeg bruker ikke alltid noe mer i brun saus, jeg runder den gjerne av med fløte eller lett creme fraiche, men må ikke. Eller bruke maizenajevner i varm væske. .

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-08, 21:46   #3
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.810
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gode sauser uten melk?

Du kan bruke havrefløte i saus som det skal være melk/fløte i. Det smaker litt annerledes, men ikke værre enn at det er greit.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-08, 21:47   #4
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gode sauser uten melk?

Ja, det er maizena jeg bruker i sjybaserte sauser, fløte og creme fraiche er veldig nono for magen min. De to siste gangene jeg har spist noe med masse melk eller litt fløte i så har jeg ligget med magekramper resten av kvelden.

Hva hvis jeg ikke har kraft da? Buljong?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-08, 21:47   #5
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gode sauser uten melk?

Opprinnelig lagt inn av 3barnsmor, her.

Du kan bruke havrefløte i saus som det skal være melk/fløte i. Det smaker litt annerledes, men ikke værre enn at det er greit.

Aha! Er det er oatlyprodukt? Det må prøves ut.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-08, 21:49   #6
mumrik
Egenial
 
mumrik sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.570
mumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt likt
Standard

Sv: Gode sauser uten melk?

Vi har brukt soyafløte. Etter ei stund tror du det skal være sånn.

__________________
Why did you do it? Why?! Why?! You fucked-up, crazy-ass, weirdo beaver!
mumrik er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-08, 21:51   #7
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gode sauser uten melk?

Opprinnelig lagt inn av mumrik, her.

Vi har brukt soyafløte. Etter ei stund tror du det skal være sånn.

Sånn er det med kaffen, jeg drikker kun decaf soyalatte og syns det smaker helt riktig.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-08, 21:52   #8
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gode sauser uten melk?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Ja, det er maizena jeg bruker i sjybaserte sauser, fløte og creme fraiche er veldig nono for magen min. De to siste gangene jeg har spist noe med masse melk eller litt fløte i så har jeg ligget med magekramper resten av kvelden.

Hva hvis jeg ikke har kraft da? Buljong?

Buljong er flott. De har økologisk kjøttbuljong på helios nå, ellers bruker jeg rapunzel-buljongen fra helios. Hvis du takler smør ville jeg brukt en smørklatt for å runde av smaken. Jeg har smakt soyafløte i saus og det var ikke verst, altså!

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-08, 21:54   #9
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gode sauser uten melk?

Huff, kjedelig å høre at du reagerer på melken. Det var slik det begynte med meg også, men jeg har heldigvis blitt mye bedre etter at jeg kuttet ut mesteparten av melken.

Jeg bruker aldri noe ku-greier i brunsausene mine. Det er kun i kyllinggryta og hvit saus ( ) at melkeprodukter blir blandet i, og det går finfint. Det gjelder å bruke sjy/buljong/vin.

(Vi har kun plantemargarin, jeg har stort sett aldri spist noe annet, så hvorvidt det vil utgjøre en forskjell aner jeg ikke. )

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-08, 21:55   #10
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gode sauser uten melk?

Litt smør går faktisk ganske greit. Har de fått kjøttbuljong også nå, så bra! Jeg har bare grønnsaksbuljong derfra nå, og saus av det passer ikke så veldig godt til alt.

Men kan dere komme med litt oppskrifter også, ikke bare tips til hva jeg kan bytte melka med? :storforlangende: Gjerne sauser med litt ulik smak, ikke bare sjyaktige greier eller brun saus.

Ru: jeg har faktisk blir verre jo mer melk jeg har kuttet. Før fikk jeg "bare" diare, nå får jeg magekramper også.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
melkefritt, saus


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no