Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Serafins tråd om å leve uten gluten, melk og sukker

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-02-11, 09:32   #61
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Serafins tråd om å leve uten gluten, melk og sukker

Ah, sånn ja. Ja da skjønner jeg at youghurten er viktig. Men det går jo an å la det meste være uten, men la ham ha youghurten? Det er jo mulig at det blir en bedring i symptomene, og at han kanskje begynner å spise mer på sikt også, når dere forsøker denne fremgangsmåten?

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-11, 09:34   #62
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.275
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Serafins tråd om å leve uten gluten, melk og sukker

Det er det som er håpet. At vi etterhvert kan utvide matreportaret litt.

For dette er gutten som spiste ALT frem til han var 2 år, så har det bare blitt verre og verre.

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-11, 09:35   #63
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.275
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Serafins tråd om å leve uten gluten, melk og sukker

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Neida,

du sjekker opp lage-yoghurt-selvtråden her inne og lager yoghurt på kokosmelk (Eller annen melkeerstatning) Blir så godt atte!
Et annet alternativ jeg lager til lillegutt istedetfor yoghurt er kokosmelk eller mandelmelk (han kan ikke drikke rismelk, sojamelk eller havremelk), blandet med bær eller bananer og litt vaniljepulver (uten søtning), også har jeg oppi litt gelatin. Rører underveis i stivnelsesprosessen så blir konsistensen sånn passe grøtete.
Og det siste alternativet er babyfruktpuré på boks. Ikke fordi det er så veldig likt yoghurt i seg selv men fordi _boksen_ er så stas å ha med seg i matpakka

Ja, og hvis du ikke har noe imot palmeolje, går det an å få tak i sånne piskebare fløteerstatningsgreier (Erlet, en til jeg ikke husker navnet på i farta). De kan piskes opp sånn passe, blandes med bær/frukt og evt. noe søtningsgreier, og kan også brukes til å erstatte yoghurt.

Alle disse er det mulig å "optisk" få til å se ut som normal yoghurt. Hvertfall hvis muslien (eller i ditt tilfelle, rosinene, nøttene, elns) has på og kamuflerer litt.
(han får jo uansett ikke spist musli eller havrefras så litt annerledes blir det jo)

At det gikk ann å lage yoghurt selv ante jeg ikke. Og det er sånt som skjer sjekket opp etterhvert.

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-11, 09:35   #64
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Serafins tråd om å leve uten gluten, melk og sukker

Opprinnelig lagt inn av Serafin, her.

At det gikk ann å lage yoghurt selv ante jeg ikke. Og det er sånt som skjer sjekket opp etterhvert.

Hehe, sant
Det er jammen meg mer enn nok å sette seg inn i!

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-11, 09:45   #65
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.275
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Serafins tråd om å leve uten gluten, melk og sukker

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Hehe, sant
Det er jammen meg mer enn nok å sette seg inn i!

Oh yes.

Jeg bråvåkner om natta pga at jeg har kommet på ting, og får ikke sove igjen.
Det med maten er jo bare en ting, det er jo 100 andre ting som skal på plass også.

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-11, 09:48   #66
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Serafins tråd om å leve uten gluten, melk og sukker

Jeps.
(prøv å få en uttalelse fra lege om nødvendigheten av dietten, så kan du søke grunnstønad. Uansett kan du prøve å skrive fra diettkostnadene på skatten med grunnlag i diagnosen. Altså merkostnaden ift vanlig kosthold. Det du egentlig ikke nødvendigvis har lov å skrive av er utgifter til lege og ernæringsfysiolog privat ifm slike dietter. Men selv med gjennomsyn fra skatteetaten sklir det gjennom gitt :btdt:
Jeg skriver også av bøker, kurs, og at jeg må kjøre ekstra for å komme meg til butikker utvalg + evt. ekstra kostnader ved å kjøpe mat på nett. Det finnes veldig gode allergimatbutikker på nett, nemlig :

Men det blir i neste omgang

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-11, 09:51   #67
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.275
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Serafins tråd om å leve uten gluten, melk og sukker

Jeg har bestilt fra allergimat.no

Vi skal søke hjelpestønad også nå, men må nesten bare ta en ting i gangen.

Det er jammen meg heldagsjobb når man har barn med spesielle behov.

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-11, 09:57   #68
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Serafins tråd om å leve uten gluten, melk og sukker

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Men har jo melk??

Lillegutt får fleskepølse istedet - til forveksling lik i både utseende og smak, og smørbar.

Sorry, jeg glemte melken.

Vi har et barn med cøliaki i barnehagen, hvor de utelukkende bruker naturlig glutenfritt(pappan har også cøliaki). Derfor utgår også havre.
Havre er ikke sikkert glutenfritt dersom det ikke er plantet på områder hvor det ikke har vært hvete de siste fem år.
Jeg ble forklart at tarmen til barn er mye mer omtålig enn en voksens, og at de derfor valgte naturlig glutenfritt.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-11, 22:27   #69
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.275
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Serafins tråd om å leve uten gluten, melk og sukker

Nå har vi jammen meg holdt på i 3 mnd, og vi har fått en ny gutt. Han snakker, han er mer "med", har med øyekontakt etc etc.

Like sær i matveien er han dog.
Det går i knekkebrød med kaviar + majones.
Rundstykker med smør.
Ris med ketchup.
Spaghetti med ketchup.
Kjøttkaker en sjelden gang.
Pølser med lompe.
Chips. (En sjelden gang)

Soyayoghurten mistenker vi at han får vondt i magen av, han får ikke det hjemme lenger. Prøver litt mer ut i barnehagen.

Men ting flyter nå, og det er sjelden jeg må tenke lenge for å finne løsninger, og til middag spiser vi glutenfritt hele gjengen, som oftest. Sånn i tilfelle han en dag plutselig skal bestemme seg for å smake på noe. (Det er jo lov å håpe?)

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 01:56   #70
m|nken
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.429
m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Serafins tråd om å leve uten gluten, melk og sukker

Opprinnelig lagt inn av Serafin, her.

Nå har vi jammen meg holdt på i 3 mnd, og vi har fått en ny gutt. Han snakker, han er mer "med", har med øyekontakt etc etc.

Kjempebra at det har gitt resultater. Jeg hadde nok laget yoghurt-erstatning, hvis han får vondt i magen av soya-yoghurt.

Men, jeg håper for guds skyld at barnehage, PPT, hab-team hjelper gutten med å ta igjen det tapte. Nå kjenner jeg ikke gutten din, men ut ifra det jeg har lest (og husker) så er det helt essensielt for hans videre utvikling at man jobber med å styrke felles oppmerksomhet (øyekontakt) og særlig imitasjon, hvis dette er problematisk for han. Veldig bra at dere synes øyekontakt har blitt bedre. Imitasjon og felles oppmerksomhet terper man på flere ganger om dagen til det virkelig sitter. Dette er to grunnleggende punkter som er viktig for å videreutvikle språk og sosial samhandling med andre mennesker.

__________________
Katten sit i tunet
når du kjem.
Snakk litt med katten.
Det er han som er varast i garden. (Olav H. Hauge).
m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 08:12   #71
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.275
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Serafins tråd om å leve uten gluten, melk og sukker

Han har 7 timer spes.ped i uka + assistent resten av tiden han er i barnehagen. Til høsten er det søkt om 11 timer spes.ped. Han er på gruppetrening med fysioterapaut en dag i uka, i varmebasseng sammen med assistenten sin en dag i uka, og sanserom en time i uka.
Møller kompetansesenter er nå inne i bildet, og vi skal finne opplegg sammen. Barnehagen bruker endel tegn til tale, det skal taes ny hørselstest etc.
Så han har et bra opplegg rundt seg.

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 08:19   #72
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Serafins tråd om å leve uten gluten, melk og sukker

Så flott at det fungerer! Såvidt jeg vet er det ganske vanlig med reaksjon på soya hos barn, men det finner dere jo ut av. Hvis dere noensinne er i Sverige, har de veldig god yoghurt laget på havremelk der! Uansett, deilig at omleggingen gir resultater!

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 08:51   #73
Pesten
Bør lage seg en tittel selv
 
Pesten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 2.769
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Serafins tråd om å leve uten gluten, melk og sukker

Supert.
Her har vi også fått en ny gutt. Storebror har gått på diett siden 2004. Han var helt i sin egen verden og vi fikk ikke kontakt. Vel han har nå et greit språk og er blitt veldig knyttet til oss i familien.

__________________
Storebror 01, mellomsøster 02 og lillesøster 05.
Pesten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 10:56   #74
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Serafins tråd om å leve uten gluten, melk og sukker

Møller kompetansesenter!! De er bare utrolig flinke altså!!

jeg har jo også ny gutt på diett, og har virkelig fått øynene opp for de store endringene slikt gjør. Godt å høre at dette har virket bra for dere

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 13:35   #75
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.275
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Serafins tråd om å leve uten gluten, melk og sukker

Ja, soya er under lupen. Det er vel kun yoghurten han får som det er soya i. Vi bruker mest havremelk produkter.

Første inntrykk av Møller var ikke supert, men det spørs om de kommer seg.

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 13:40   #76
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Serafins tråd om å leve uten gluten, melk og sukker

Så flott at dere har sett resultater

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no