Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Hvordan få vasket rent skitne fliser?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-02-11, 19:09   #1
Supernala
Superkul
 
Supernala sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 253
Supernala er litt kul
Standard

Hvordan få vasket rent skitne fliser?

Jeg har flyttet sammen med verdens herligste mann, men siden han har levd alene de siste årene har nok ikke husvasken blitt prioritert
Jeg trenger tips og råd hvordan jeg skal få vasket badet rent? Kan jeg bruke Sun oppvaskmiddel blandet ut i vann på fliser? Hva bruker dere?

__________________
_____________
Stolt mamma


I'm knot dumb!
Supernala er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-11, 19:12   #2
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan få vasket rent skitne fliser?

Skure-Jif og skurebørste tar det aller meste.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-11, 19:12   #3
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.338
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan få vasket rent skitne fliser?

Vi bruker et middel beregnet på bad og fliser som heter TD Dusj og bad. Fås kjøpt i baderomsbutikker, vi kjøper på Bademiljø eller Comfort.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-11, 19:41   #4
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan få vasket rent skitne fliser?

Er det fugene som er skinte så blander jeg en sun-oppvasktablett i 5 ltr vann ca. tar frem piasavakosten og skurer løs.

Er flisene glasserte ,uglasserte eller av marmor?

Marmor tåler ikke alle type vaskemidler og der bør du forsøke deg med ett mildt vaskemiddel evt. spesialvaskemiddel på ett sted som ikke vises veldig godt.

På glasserte fliser kan du bruke sun-blandingen.

For uglasserte fliser finnes det spesialvaskemidler i byggevarehandelen som legger igjen en beskyttende hinne og får frem glansen i flisene igjen.

Det finnes også silikon-holdige midler i byggevarehandlen man kan impregnere fugene med som gjør de mer vannavvisende, skitt fester seg ikke så lett og vann preller enkelt av (som en goretex behandling)

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 23:46   #5
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.782
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan få vasket rent skitne fliser?

Jif baderomsskrubb har nettopp blitt my new BFF.. Viktig som det sies å være obs på spesialstein av ulik art. Sun er etsende, jeg syns det høres litt skummelt ut på fliser, fordi det får ganske store konsekvenser hvis det ikke går bra.

Hjemmehjelperne her har et triks hvor de sprayer på vann med salmiakk og eddik, la virke noen min og tørk av med klut vridd i rent vann. Dette er mattende, og en slik behandling skal ikke brukes for mye. Vet ikke om det gåt på flis, kan evt prøve et sted det ikke syns. Men det er jo en del fett ( salmiakk) og kalk ( eddik) så ville i ihverfsll tro det tok bademøkk.

Mrn.. Kremt.. Det er vel ikke deg som skurer. Du gir ham vel bare tips!,!? Krever litt skikkelig mannfolkskrubbing, vettu...

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 23:47   #6
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.782
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan få vasket rent skitne fliser?

Fy søren så mye skrivefeil jeg får på iPad.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-11, 00:19   #7
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan få vasket rent skitne fliser?

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Jif baderomsskrubb har nettopp blitt my new BFF.. Viktig som det sies å være obs på spesialstein av ulik art. Sun er etsende, jeg syns det høres litt skummelt ut på fliser, fordi det får ganske store konsekvenser hvis det ikke går bra.

Glasserte fliser, granitt, naturstein og klinker vil tåle Sun oppvaskmiddel helt fint. Har man marmor eller porcellanato o.l. skal man uansett benytte spesialvaskemidler, men det regner jeg med at de som evt måtte ha denne type fliser i hus er klar over.

Er man usikker på fliskvalitet så er det alltid lurt, uansett behandling, å forsøke seg på ett område som ikke vises på ett flisdekke.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no