Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Vask av dunjakke. Sentrifugere?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-02-11, 10:07   #1
Evita
Superduperaktiv
 
Evita sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 741
Evita er populærEvita er populærEvita er populær
Standard

Vask av dunjakke. Sentrifugere?

Det står på vaskeanvisningen at dunjakka skal sentrifugeres i kun 30 sekunder. Men jeg har ikke sentrifugeprogram hvor jeg kan stille inn tid. Hva gjør dere? Sentrifugerer dere dunjakker før de legges i tørketrommel?

Kan jeg vaske dunjakke med Milo?

Evita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-11, 10:11   #2
Nin
MORMOR
 
Nin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 4.980
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vask av dunjakke. Sentrifugere?

Jeg har aldri tenkt over å sjekke vaskeanvisningen på dunjakkene. Slenger de inn på 40 grader finvask, den sentrifugerer mer enn 30 sekunder men den sentrifugerer ikke på max, det er skikkelig vått når jeg tar det ut.
Har alltid gått bra.
Du har ikke mulighet til å stoppe maskinen da? Eller et ullvaskprogram som ikke sentrifugerer mye?

__________________
Likheten mellom en mann og en hund ? Hvis du holder dem i ørene.. ser dem dypt inn i øynene og snakker tydelig........ så er det akkurat som om de skjønner hva du sier......!!!
Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-11, 10:12   #3
Nin
MORMOR
 
Nin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 4.980
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vask av dunjakke. Sentrifugere?

Hvis jakka di er en "vanlig" jakke kan du vaske med milo.
Er det en vanntett jakke bør du ikke bruke milo. På teknisk yttertøy bruker jeg litt flytende neutral.

__________________
Likheten mellom en mann og en hund ? Hvis du holder dem i ørene.. ser dem dypt inn i øynene og snakker tydelig........ så er det akkurat som om de skjønner hva du sier......!!!
Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-11, 10:14   #4
Evita
Superduperaktiv
 
Evita sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 741
Evita er populærEvita er populærEvita er populær
Standard

Sv: Vask av dunjakke. Sentrifugere?

Ullprogram ja, der sier du noe. Det er en Bergans dunjakke som er brukt i barnehagen, og har noen flekker jeg håper på å få bort.

Evita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-11, 10:19   #5
Nin
MORMOR
 
Nin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 4.980
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vask av dunjakke. Sentrifugere?

Opprinnelig lagt inn av Evita, her.

Ullprogram ja, der sier du noe. Det er en Bergans dunjakke som er brukt i barnehagen, og har noen flekker jeg håper på å få bort.

Ah, de er vel ikke vanntette. Da kan du kjøre på med hvem vaskemiddel du vil. Tror jeg ville brukt omo om det er flekker på den.
Ta litt flytende omo på flekkene og gni det godt inn, la det virke en stund før du vasker jakka.
Kan du sette på et finvaskprogram uten sentrifugering først?
Vanskelig å få bort flekker på ullvaskprogram.
Setter du på litt sterkere program uten sentrifugering først så kan du jo bare kjøre den på ullvask etter det sånn at den ikke sentrifugerer så hardt.

__________________
Likheten mellom en mann og en hund ? Hvis du holder dem i ørene.. ser dem dypt inn i øynene og snakker tydelig........ så er det akkurat som om de skjønner hva du sier......!!!
Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-11, 10:23   #6
Evita
Superduperaktiv
 
Evita sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 741
Evita er populærEvita er populærEvita er populær
Standard

Sv: Vask av dunjakke. Sentrifugere?

Vet at jeg må ha tennisballer i tørketrommelen, men skal jeg ha disse i vaskemaskinen også?

Evita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-11, 11:44   #7
Tilde
Jordbærpiken
 
Tilde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.838
Tilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vask av dunjakke. Sentrifugere?

Opprinnelig lagt inn av Evita, her.

Vet at jeg må ha tennisballer i tørketrommelen, men skal jeg ha disse i vaskemaskinen også?

Nei, kun i tørketrommelen.

Tilde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-11, 08:28   #8
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vask av dunjakke. Sentrifugere?

Kupper bittelitt: MÅ en ha de tennisballene i? Hva skjer hvis ikke? :harikketennisballer:

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-11, 09:28   #9
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.973
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vask av dunjakke. Sentrifugere?

Da må du bruke noe skjer hardt. F.eks. joggesko.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-11, 10:05   #10
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vask av dunjakke. Sentrifugere?

Joggesko?!? I tørketrommelen? Det hørtes ikke noe særlig ut altså. Hva er greien da, blir den ikke luftig nok uten noe annet i? Legger dere tennisballene i lommene?

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-11, 10:13   #11
Synnemor
Born to run
 
Synnemor sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 5.397
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Vask av dunjakke. Sentrifugere?

Du har tennisballen løst i trommelen sammen med jakka. Ballen vil dunke rundt og føre til at jakka blir fluffy. Hvis du ikke har noe i trommelen, vil ikke jakka få normal fasong igjen, den blir flat og rar.

__________________
1999 2001 2004

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-11, 10:45   #12
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.973
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vask av dunjakke. Sentrifugere?

Tennisballer står det i Bergansjakka mener jeg, ikke bare en.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-11, 20:12   #13
Ma Dalton
Hupp!
 
Ma Dalton sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 242
Ma Dalton er litt kul
Standard

Sv: Vask av dunjakke. Sentrifugere?

Liten avsporing her: kan man vaske dunjakke når man ikke har tørketrommel å tørke den i? Vil duna bare legge seg i en klump da? Dette er en Norheim litt lang dunjakke..

Ma Dalton er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-11, 20:26   #14
Bayone
snur
 
Bayone sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.440
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vask av dunjakke. Sentrifugere?

Opprinnelig lagt inn av Ma Dalton, her.

Liten avsporing her: kan man vaske dunjakke når man ikke har tørketrommel å tørke den i? Vil duna bare legge seg i en klump da? Dette er en Norheim litt lang dunjakke..

Du må ha tørketrommel ja.

__________________
2001 2004
Bayone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-11, 20:28   #15
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vask av dunjakke. Sentrifugere?

Evt levere til rens.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-11, 20:31   #16
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vask av dunjakke. Sentrifugere?

For å vaske dun, trenger man både tørketrommel og tennisball(er). Alternativt tørketrommel og noe annet som kan dunke dunene fluffy i tørketrommelen, som ikke smelter av varmen eller lager hull i trekket/stoffet. Har man ikke disse, må man enten finne en tørketrommel et annet sted eller levere inn til vask på renseri.

Vask av dun uten tørking i trommel eller uten tennisballer (eller tilsvarende), gir veldig dårlig resultat. (Man kan heldigvis berge plagget/dynen/puten/whatever ved å vaske på nytt og tørketromle.) :btdt:

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-11, 17:37   #17
Nin
MORMOR
 
Nin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 4.980
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vask av dunjakke. Sentrifugere?

Jeg må bare altså. Jeg har aldri hatt tørketrommel men har vasket dunjakker og dundyner i mange år.
I "gamle" dager (8-tallet), da jeg var tenåring og vasket dunjakka uten trommel ble den helt "ødelagt". Bare klumper og den måtte inn på rens og tromles for å bli normal igjen.
De siste ti årene har jeg vasket uten trommel. Jeg siklet på en dunjakke i en butikk for fire år siden men ville ikke kjøpe grunnet manko av trommel. Butikkdamen sa dette hang igjen fra gamle dager, man trengte ikke tromle, det var bare tull.
Jeg kjøpte jakka og prøvde. Vasket den og la den til tørk på stativet. God som ny da den var tørr, null problem.
Så da gjorde jeg det samme med dundynene også, og de ble og like fine.

Nå har jeg trommel, kjøpte i høst.
Har vasket både dunjakker og dundyner og tromlet dem, uten tennisballer, og de blir helt fine. Akkurat like fine som når jeg lot det ligge å tørke selv. Fluffy og fint, ingen klumper inni.

__________________
Likheten mellom en mann og en hund ? Hvis du holder dem i ørene.. ser dem dypt inn i øynene og snakker tydelig........ så er det akkurat som om de skjønner hva du sier......!!!
Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-11, 19:16   #18
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vask av dunjakke. Sentrifugere?

Jeg får ikke dynene mine fine uten skikkelig tørketromling, i alle fall.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no