Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Mørkerommet

Speilreflekskamera til meg

Mørkerommet Fotoforum. For diskusjon av kamera, utstyr og teknikker. Hvordan ta bedre bilder, og riktig etterbehandling.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-05-10, 11:57   #1
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.201
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Speilreflekskamera til meg

Jeg innser at mitt lille 8x8 cm kompaktkamera ikke gjør den jobben jeg vil ha gjort. Og jeg har lyst til å bli flinkere til å fotografere. Så da må jeg ha et speilreflekskamera.

Men hvilket? Jeg har ikke noen formue å legge i det. Har sett på Canon 1000d og 450d. Generelt har jeg vel en følelse av at å velge den aller billigste løsningen ofte gjør at man blir sittende og savne funksjoner ganske fort, men samtidig har jeg jo overhodet ingen erfaring med dette, derfor spør jeg her.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-10, 12:02   #2
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.652
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Speilreflekskamera til meg

Tror nok du har rett. En veninne av meg valgte 1000D som er et godt kamera. Hun fikk det til jul, og i morgen skal vi ut å kjøpe nytt kamera. Hun har allerede vokst fra dette kameraet. Nå har hun gått på 3 fotokurs de siste månedene og blitt veldig flink rask. Men om du ønsker å bli flink til å ta bilder ville jeg ihvertfall gått fr 450D ikke 1000D.

Jeg har 500D jeg føler jeg har vokst i fra. Kommer til å oppgradere til 7D eller 5D når jeg får råd.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-10, 12:22   #3
Muskat
Bør lage seg en tittel selv
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.813
Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Speilreflekskamera til meg

Jeg ville gått for 450D framfor 1000D i alle fall. Jeg har selv et 400D og er veldig fornøyd. Jeg har investert i et bedre objektiv enn kit-objektivet (som omtrent aldri blir brukt mer), og kommer til å kjøpe fler etter hvert som jeg får spart opp litt penger.
Ja, og så vil jeg anbefale fotokurs på det varmeste, hvis du ikke har noe erfaring med speilrefleks fra før. Det er så mye morsommere å ta bilder nå når jeg kan bruke de manuelle innstillingene, samtidig får jeg utnyttet mulighetene ved kameraet mye bedre. Tidligere brukte jeg kun automatinnstillingene, og da kunne jeg like gjerne hatt et kompaktkamera føler jeg.

Muskat er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-05-10, 12:23   #4
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.201
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Speilreflekskamera til meg

Det var kjapt, ja. Raskere enn jeg hadde trodd, men så har ikke jeg mulighet for tre fotokurs på fem måneder.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-10, 12:24   #5
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Speilreflekskamera til meg

Jeg har et EOS 400D. Er veldig fornøyd. Skulle jeg endret noe så ville jeg lagt pengene i en linse til - ikke et annet kamera.

Men - jeg er ikke noe flink så jeg er avhengig av et kamera jeg bare slår på og fyrer løs - også blir det bilder.

Jeg har glede av et fotostativ da. Jeg har en gorillapad som kan klore seg fast her og der. Da står kameraet helt i ro og jeg kan ta stillbilder med lite lys uten blitz - mye penere bilder.

  Svar med sitat
Gammel 19-05-10, 12:25   #6
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.652
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Speilreflekskamera til meg

Jeg har tatt 3 fotokurs siden august. Det er normalt tempo. Men hun går nå kurs 2 og 3 samtidig fordi jeg går kurs 3. Er 6 uker på hver kurs. 1 kveld i uken.

Helt utrolig hvor stor utvikling man får av å gå på kurs.

Jeg har også bytta ut kit objektivet med andre objektiver. Bruker mest 50mm fastobjektiv. Men problemet mitt med 500D er at den er veldig svak på Iso. Skal ikke mye iso til før man får kornete bilder.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-10, 12:26   #7
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.652
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Speilreflekskamera til meg

Fotostativ og objektiver med stor blender er god invistering. Naturlig lys er mye bedre enn blits. Og skal man bruke blits bør man ha ekstern. EX430 er bra blits.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-10, 12:41   #8
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Speilreflekskamera til meg

Jeg tror 450 er et meget fornuftig oppstartskamera du kan glede deg med i mange år - så får du heller legge penger i objektiver og annet ekstrautstyr om du blir bitt av basillen big time.

Jeg har fortsatt mitt 350d - ja jeg har lyst på nytt, men 'trenger' det vel strengt tatt ikke - vi får se hvor snill feriepengenissen og skattepengefeen er i år.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-10, 12:46   #9
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.652
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Speilreflekskamera til meg

Det er STOR forskjell på 350D og 450D, eller 500D som jeg har. Jeg byttet ut mitt 350D i høst og meret stor forskjell på bildene. Mye lettere å bruke, mye bedre på iso osv. Jeg angrer ikke et sekund på at jeg byttet ut mitt 350D.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-10, 12:50   #10
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Speilreflekskamera til meg

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg har et EOS 400D. Er veldig fornøyd. Skulle jeg endret noe så ville jeg lagt pengene i en linse til - ikke et annet kamera.

Jeg har glede av et fotostativ da. Jeg har en gorillapad som kan klore seg fast her og der. Da står kameraet helt i ro og jeg kan ta stillbilder med lite lys uten blitz - mye penere bilder.

Samme her, fornøyd med 400D og veldig glad for stativ attåt. Ny linse står høyt i kurs!

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-10, 12:59   #11
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.201
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Speilreflekskamera til meg

Jeg har kjørt en prissammenligning, og dette er det billigste:

http://www.fotomagasinet.no/aspx/log...439&plid=99439

Men så ser jeg at samme butikk også har kun kamerahuset, og at det er dyrere. Så da lurer jeg på hva haken er med dette?

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-10, 15:38   #12
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Speilreflekskamera til meg

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Det er STOR forskjell på 350D og 450D, eller 500D som jeg har. Jeg byttet ut mitt 350D i høst og meret stor forskjell på bildene. Mye lettere å bruke, mye bedre på iso osv. Jeg angrer ikke et sekund på at jeg byttet ut mitt 350D.

Det har du nok helt sikkert rett i - og det understreker egentlig mitt poeng i at 450 er et supert begynnerkamera.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-10, 15:40   #13
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.652
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Speilreflekskamera til meg

450D er et supert begynnerkamera. Men det begynner å bli utdatert. Er jo derfor det synker sånn i pris også.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-10, 15:49   #14
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Speilreflekskamera til meg

Viktig å huske at kamera ikke blir gamle på samme måte som en PC blir- utviklinga går framover ja, men det er ikke sånn at gammelt = ubrukelig. Sikkert derfor det er prisforskjell også, en utgående modell - kanskje noen har kjøpt opp et større parti som skal selges ut, mens andre butikker ikke følger med i timen og har igjen gamle 'dyre' kamera.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-10, 19:24   #15
F!reF|y
Fullverdig medlem
 
F!reF|y sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Akershus
Innlegg: 82
F!reF|y har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Speilreflekskamera til meg

EOS 450D begynner å bli utdatert, ja. Det har jo allerde kommet 550D.

Jeg har 500D og er fornøyd med det. Har fortsatt ikke rukket å sette meg inn i alt, men bruker det endel manuelt.
Fotokurs høres ikke så dumt ut.

Om det sto mellom 1000D og 450D ville jeg gått for sistnevnte.

F!reF|y er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-10, 19:24   #16
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Speilreflekskamera til meg

Det kommer litt an på hvilken type kamerabruker du er tror jeg.

Svogeren min ble av fotogærne venner anbefalt et spinndyrt Nikon. Han sier at han heller burde kjøpt seg en billigere modell siden han aldri kommer til å bruke det han betaler mye ekstra for.

En sånn type er nok jeg også. Vi havnet på en 500D og bruker fremdeles bare kit-objektivet. Foto kommer aldri til å bli en hobby for min del.

For andre så er det sikkert kjempedumt å kjøpe en billig modell fordi foto lett kan bli en lidenskap og fordi de ser at de trenger alt av finesser som dyre kamera har.

Noen av de største fotonerdene jeg kjenner har dyre kamera og svimlende dyre objektiver. Til deres bruk forstår jeg at de har det.

Bruken er så veldig forskjellig og det er interesser også.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-10, 20:55   #17
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Speilreflekskamera til meg

Jeg har 500D og er kjempe fornøyd. Vurderer å kjøpe et par nye objektiver ellers vil jeg beholde dette kameraet lenge tror jeg.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-10, 07:14   #18
Maryan
Aktiv
 
Maryan sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 245
Maryan er litt kul
Standard

Sv: Speilreflekskamera til meg

Om jeg skulle kjøpt kamera nå, ville jeg aldri gått for noen billigere modell enn 500D.
Og ja, kanskje vokser man raskt i fra kameraet, men gode objektiv og et godt øye er gjerne vel så viktig som kameraet. Selvsagt hjelper det at optiken er bra, men likevel.

Selv har jeg et 7D og et 5D mark II. Vurderte å bytte 5D mark II med 1D mark IV (før vi hadde 7D), men kom til at det er kjekkere å ha to ulike kamerahus, og heller legge litt mer penger i objektiver.

Ser det er nevnt tidligere i tråden at stor belnderåpning er å anbefale. Jo større den blir, jo dyrere objektiv, men hva du får igjen er verdt en god del.
Naturlig lys gir bildet liv og skaper mer dybde. Blitzlys gir gjerne flate, harde bilder. Det er selvsagt annerledes når du bruker blitz som "fill in".

Lykke til med valget!

Maryan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-10, 19:14   #19
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.201
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Speilreflekskamera til meg

Nå kom jeg på en ting til. Jeg har et gammelt speilreflekskamera, ikke digitalt (hva heter det når det er vanlig gammeldags som bruker film?). Det er ødelagt, det trekker ikke frem filmen, og det har ligget i et skap lenge.

Men jeg har jo to linser til det. Kan de brukes med digitalkamera?

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-10, 19:30   #20
Maryan
Aktiv
 
Maryan sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 245
Maryan er litt kul
Standard

Sv: Speilreflekskamera til meg

Til Canon kan du bruke de gamle linsene med EF-fatning.

Maryan er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no