Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Mørkerommet

Anbefal meg et godt macro-objektiv!

Mørkerommet Fotoforum. For diskusjon av kamera, utstyr og teknikker. Hvordan ta bedre bilder, og riktig etterbehandling.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-10-08, 20:00   #1
Agurke
Fabelaktig
 
Agurke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.618
Blogginnlegg: 19
Agurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de fleste
Standard

Anbefal meg et godt macro-objektiv!

Jeg ønsker meg et macro-objektiv som skal være (forholdsvis) lyssterkt og fungere greit med autofokus.

Har kikket på noen 50 mm fra Canon, men har blitt anbefalt Sigma 105mm F2.8 EX DG Macro, pga brennvidden.

Noen som vil synse?

Agurke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-08, 20:10   #2
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Anbefal meg et godt macro-objektiv!

Har egentlig veldig lite peil, men vi har fått anbefalt Tamron linser av en litt i overkant engasjert hobbyfotograf.
Jeg ønsker meg også macrolinse så jeg følger med videre på denne tråden.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-08, 20:50   #3
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Anbefal meg et godt macro-objektiv!

Jeg har den sigmalinsa du fikk anbefalt.

Har vel ikke slitt den ut, men innser at det ikke er linsa sin feil.

Fordelen med litt lenger brennvidde er at man kan få til insektsbilder uten at du må helt inntil f.eks.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-08, 20:57   #4
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Anbefal meg et godt macro-objektiv!

Følgjer og med på denne.

Og skal til å lesa artikkelen i digital foto om korleis ein kan lage macroobjetiv sjølv til 200,-

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-08, 20:59   #5
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anbefal meg et godt macro-objektiv!

Opprinnelig lagt inn av Urt, her.

Og skal til å lesa artikkelen i digital foto om korleis ein kan lage macroobjetiv sjølv til 200,-

Det hørtes overkommelig ut. Du må gjerne dele om du forstår det du leser.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-08, 22:44   #6
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Anbefal meg et godt macro-objektiv!

Viss du har eit gammalt objektiv som aldri kjem til å bli brukt igjen og ein pringles boks er du godt på vei. Det virka faktisk rimelig enkelt og overkommeligt. Og bra bilder fekk dei og.

Men eg sitter å ler. Å sjå ein pringles boks festa på eit Canon kamera ser snodigt ut

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-08, 22:47   #7
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Anbefal meg et godt macro-objektiv!

Her ser de sjølv

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-08, 13:08   #8
Tuddelu
I farta ...
 
Tuddelu sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 1.651
Tuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Anbefal meg et godt macro-objektiv!

Jeg har Canon 100mm macro f/2.8. Jeg eeelsker det objektivet. Jeg sjekket opp diverse alternativer før jeg kjøpte og falt ned på dette. Autofokusen er bedre enn på Sigma og Tamron sine (det har vel 90mm og 105mm som de mest tilsvarende) og det er viktig for meg. Faktisk er autofokusen veldig bra på dette objektivet til å være et macroobjektiv med så stor brennvisse. jeg fikk også låne et Sigma 150mm f/2.8 før jeg bestemte meg, men det var aaaltfor tungt og autofokusen var ikke bra. Canon 60mm macro er sikkert et OK alternativ, men jeg synes det er fint å ha litt større brennvidde enn det. Det er kjekt å kunne gå litt lengre unna når man vil fotografere småkryp for eksempel, og til portrettfotografering er det jo fint at det gir større mulighet for uskarp bakgrunn enn en 60 mm.


Sist redigert av Tuddelu : 09-10-08 kl 13:14.
Tuddelu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-08, 16:06   #9
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.115
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Anbefal meg et godt macro-objektiv!

Og jeg har 60 mm Canon EF-s f/2.8 usm. Jeg er også strålende fornøyd! Jeg er ikke helt enig med Tuddelu når hun sier større mulighet for uskarp bakgrunn, det er i mine øyne avhengig av blenderåpning, og objektivet har samme lysstyrke.

60 mm er super til portrett også, og jeg mener det er en fordel at man ikke må gå så langt unna for å ta bilder av ungene, ute på tur f.eks. Mesteparten av portrettfoto foregår ute for mitt vedkommende, og det blir ikke helt det samme hvis man må rygge langt for å få med et fjes.
Meen, nå har jeg ikke prøvd 100 mm, bare så det er nevnt. Jeg er bare strålende fornøyd med mitt objektiv!

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-08, 17:53   #10
Agurke
Fabelaktig
 
Agurke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.618
Blogginnlegg: 19
Agurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Anbefal meg et godt macro-objektiv!

Takk for svar!

Tror ikke det Pringles-objektivet er noe for meg.

Jeg fikk veldig lyst på det du har da, Tuddelu, men det var litt dyrt. Jeg hadde liksom låst meg litt på 50 og 60 mm, så nå ble jeg veldig usikker her.

Agurke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-08, 18:15   #11
Tuddelu
I farta ...
 
Tuddelu sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 1.651
Tuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Anbefal meg et godt macro-objektiv!

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Og jeg har 60 mm Canon EF-s f/2.8 usm. Jeg er også strålende fornøyd! Jeg er ikke helt enig med Tuddelu når hun sier større mulighet for uskarp bakgrunn, det er i mine øyne avhengig av blenderåpning, og objektivet har samme lysstyrke.

60 mm er super til portrett også, og jeg mener det er en fordel at man ikke må gå så langt unna for å ta bilder av ungene, ute på tur f.eks. Mesteparten av portrettfoto foregår ute for mitt vedkommende, og det blir ikke helt det samme hvis man må rygge langt for å få med et fjes.
Meen, nå har jeg ikke prøvd 100 mm, bare så det er nevnt. Jeg er bare strålende fornøyd med mitt objektiv!

Det er jo fakta og ikke egentlig noe å diskutere

Blendertallet er jo en brøk, f/2,8, og hvor f står for brennvidden. Derfor blir det forskjell på 100mm og 60mm (kilde: Elise). Men 60mm er helt sikkert et OK objektiv det også, altså !

Tuddelu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-08, 18:16   #12
Tuddelu
I farta ...
 
Tuddelu sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 1.651
Tuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Anbefal meg et godt macro-objektiv!

Jeg kjøpte forøvrig mitt objektiv fra USA og sparte omkring 1500 kroner på det. Men det var i juni og dollarkusen var på 5,2 kroner. Nå er den vel litt høyere. Med frakt og norsk moms kom det på omkring 3300 kroner.

Tuddelu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-08, 18:21   #13
Tuddelu
I farta ...
 
Tuddelu sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 1.651
Tuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Anbefal meg et godt macro-objektiv!

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Mesteparten av portrettfoto foregår ute for mitt vedkommende, og det blir ikke helt det samme hvis man må rygge langt for å få med et fjes.

Jeg synes ofte det kan være en fordel å slippe å sitte kloss oppi motivene mine, jeg da. De blir som regel mer avslappet av det. Til utendørs fotografering synes jeg 100mm er uovertruffen. 150mm blir for mye - da må man FOR langt unna. Innendørs kan jeg imidlertid være litt enig i at 100mm noen ganger kan være litt upraktisk, dersom man fotograferer i veldig små rom (ex ungene i badekaret på vårt mikroskopiske bad - da bruker jeg som regel 50mm min. Den er ikke macro, men har maks blender 1.8 og kostet den nette sum av 899 kroner )

Tuddelu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-08, 18:25   #14
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.382
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Anbefal meg et godt macro-objektiv!

Opprinnelig lagt inn av Tuddelu, her.

Det er jo fakta og ikke egentlig noe å diskutere

Blendertallet er jo en brøk, f/2,8, og hvor f står for brennvidden. Derfor blir det forskjell på 100mm og 60mm (kilde: Elise). Men 60mm er helt sikkert et OK objektiv det også, altså !

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-08, 18:27   #15
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.382
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Anbefal meg et godt macro-objektiv!

http://www.akam.no/artikler/blendere...ske_iris/14224

Litt mer tillitvekkende enn Elise som kilde.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-08, 18:34   #16
Agurke
Fabelaktig
 
Agurke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.618
Blogginnlegg: 19
Agurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Anbefal meg et godt macro-objektiv!

Opprinnelig lagt inn av Tuddelu, her.

Jeg kjøpte forøvrig mitt objektiv fra USA og sparte omkring 1500 kroner på det. Men det var i juni og dollarkusen var på 5,2 kroner. Nå er den vel litt høyere. Med frakt og norsk moms kom det på omkring 3300 kroner.

Det var jo lurt. Det er bare det at jeg har et gavekort fra Foto Video jeg må bruke opp innen desember.

Agurke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-08, 18:46   #17
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.115
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Anbefal meg et godt macro-objektiv!

Opprinnelig lagt inn av Tuddelu, her.

Det er jo fakta og ikke egentlig noe å diskutere

Blendertallet er jo en brøk, f/2,8, og hvor f står for brennvidden. Derfor blir det forskjell på 100mm og 60mm (kilde: Elise). Men 60mm er helt sikkert et OK objektiv det også, altså !

Jeg veit det er fakta altså!

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-08, 18:57   #18
Schnuppa
Livsnyter
 
Schnuppa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.507
Blogginnlegg: 5
Schnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Anbefal meg et godt macro-objektiv!

Jeg er også på utkikk etter et macro objektiv til mitt Canon 350D. Etter hva jeg skjønner så er det 50 mm, 60 mm eller 100 mm som anbefales her i tråden.
Hva er prisforskjellen på disse?

Schnuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-08, 19:28   #19
Tuddelu
I farta ...
 
Tuddelu sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 1.651
Tuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Anbefal meg et godt macro-objektiv!

Jeg har jobbet i forskningsbransjen og der er vi oppflasket med betydningen av kildehenvisning Det ligger i ryggmargen

Tuddelu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-08, 14:29   #20
Agurke
Fabelaktig
 
Agurke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.618
Blogginnlegg: 19
Agurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Anbefal meg et godt macro-objektiv!

Da har jeg kjøpt meg nytt objektiv.

Valget falt på 60 mm denne gang, så får jeg heller ønske meg Tuddelus objektiv med tiden.

Agurke er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no