Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Mørkerommet

Hvilket speilrefleks til helt nybegynner?

Mørkerommet Fotoforum. For diskusjon av kamera, utstyr og teknikker. Hvordan ta bedre bilder, og riktig etterbehandling.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-12-10, 12:56   #1
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Hvilket speilrefleks til helt nybegynner?

Vi har lyst til å kjøpe et speilreflekskamera, men vil ikke legge for mye penger i det aller første. Hvilket kamera kan anbefales til folk som ikke har gjort dette før? Og hva slags tilleggsutstyr trenger vi?

  Svar med sitat
Gammel 27-12-10, 13:12   #2
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.662
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilket speilrefleks til helt nybegynner?

Ville kjøpt 450, 500, eller 550 fra Canon med IS objektiv. 1000D er uten bildestabilisator og derfor mye vanskeligere å få klare bilder med.

Ekstern blits er veldig greit innendørs. Men man klarer seg lenge med kamera, kameraveske og minnekort mens man blir kjent med kamera.

Er gøy med stativ og avløserknapp når man tar bilde av raketter da.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-10, 13:13   #3
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvilket speilrefleks til helt nybegynner?

Jeg vurderer det samme, og har sett på Canon EOS 500D. Om det er bra eller ikke vet jeg ikke, så følger spent med i tråden din.

  Svar med sitat
Gammel 27-12-10, 13:16   #4
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.662
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilket speilrefleks til helt nybegynner?

Jeg mener 550D skal ha en bedre brikke og derfor nærmer seg 7D litt. Men er jo en del prisforskjell på 550D og 500D

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-11, 20:39   #5
Primrose
nju nja njo
 
Primrose sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 5.735
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilket speilrefleks til helt nybegynner?

Jeg dytter litt på denne, jeg.

Hva blir forskjellen på IS-objektiv og disse Sigma-objektivene som går fra 18-200mm? Er 18-135 IS en grei plass å starte?

__________________
Life isn't about waiting for the storm to pass. It's about learning to dance in the rain.
Primrose er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 15:07   #6
Curly
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 1.275
Curly er litt kulCurly er litt kul
Standard

Sv: Hvilket speilrefleks til helt nybegynner?

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Ville kjøpt 450, 500, eller 550 fra Canon med IS objektiv. 1000D er uten bildestabilisator og derfor mye vanskeligere å få klare bilder med.

Ekstern blits er veldig greit innendørs. Men man klarer seg lenge med kamera, kameraveske og minnekort mens man blir kjent med kamera.

Er gøy med stativ og avløserknapp når man tar bilde av raketter da.

http://www.lefdal.com/product/foto-v...canon-eos-500d

er dette ok? Ser du skrive IS objektiv men det sier meg egentlig ingenting
Sorry trådkuppingen her!

__________________
Jau
Curly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 15:39   #7
Juste
Populærkulturjunkie
 
Juste sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Innlegg: 2.093
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilket speilrefleks til helt nybegynner?

Personlig ville jeg funnet en pakke med en annen linse. 18-55mm blir litt begrensende. Jeg ville i hvert fall funnet en pakke med en linse som går opp til 100mm.

Anbefaler også at du går i en butikk og prøver både Canon og Nikon kameraer. Det er faktisk ganske stor forskjell på hvordan de ligger i hånden, kvalitetsmessig er det ikke kjempestor forskjell på dem. Jeg er Nikon-mann og ville vel kjøpt noe slik.

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 15:48   #8
Juste
Populærkulturjunkie
 
Juste sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Innlegg: 2.093
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilket speilrefleks til helt nybegynner?

Albertine, jeg ville kun ha kjøpt kamera+linse til å begynne med, men jeg ville ha valgt en linse som går opp over 100mm (18-105mm f.eks). Den er mer fleksibel. Så trenger du et filter til å skru på linsen. Det skal kun være til beskyttelse, så du må ikke la selgerne lure på deg noe dyre greier. Gå for det billigste nøytrale filteret de har, og har de ikke det inne så kjøp det et annet sted. De har vanvittig fortjeneste på filterne, og det er lett å bli lurt til å kjøpe ett til over 1000 kr og det trenger du ikke. Men det er mye bedre og ødlegge filteret enn linsen så filter må man ha.

Så anbefaler jeg Digital Photography bøkene til Scott Kelby (finnes også på Norsk). De er stappet full av gode tips om hvordan bli en bedre fotograf, og de er skrevet på en enkel og forståelig måte.

En god kameraveske er også gull verdt. Löwepro lager de beste, men de er kjedelige Det finnes mye sprekt på fotovideo.no.

På sikt kan du utvide med flere linser (vidvinkel, makro, fastlinser) og en blitz dersom du skal fotografere mye innendørs. Det er direkte slemt og ta bilder av folk med den innebygde blitzen. Dersom du fotograferer mye naturbilder/kveldsbilder/makrobilder trenger du en tripod, men det trenger du ikke tenke på i starten.

Personlig bruker jeg et Nikon D90 kamera, og enten en 18-200 zoomlinse eller en 50mm fastlinse litt avhengig av hva jeg skal skyte. Jeg har en SB600 blitz og en tripod i tillegg til naturfoto, men bruker ikke det veldig mye.

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 17:06   #9
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.662
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilket speilrefleks til helt nybegynner?

Den på lefdal er et IS objektiv. Det står for bilde stabilitator.

Foto video har et godt tilbud nå med et objektiv som går til 1000 og er vert 3000kr bare i seg selv. til 5500 for kamera og objektiv.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no