Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Mørkerommet

Fjerne dato fra bildene

Mørkerommet Fotoforum. For diskusjon av kamera, utstyr og teknikker. Hvordan ta bedre bilder, og riktig etterbehandling.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-10-09, 20:30   #1
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Fjerne dato fra bildene

Jeg får det bare ikke til!

Har allerede overført fra kameraet til Macen, og tenkte å lage fotobok/fremkalle bilder ikveld - men det er uaktuelt å fremkalle bilder med datoen på! Noen som vet hvordan man fjerner det? Må jeg overføre bildene på nytt til Macen (har ikke slettet dem fra kameraet) - eller kan det gjøres i ettertid? Jeg har jo iPhoto, det går sikkert an å dimme vekk på et vis. Har forsøkt det også (kanskje noen kan forklare meg det?).

Kameraet er et Canon Powershot SX 200IS.
Er det for sent å fjerne datoen når bildene er tatt og overført til PCn?

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-09, 20:29   #2
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.382
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fjerne dato fra bildene

Ja, det er nok for sent. Det jeg ville gjort var å beskjære bildene, de aller fleste kan man beskjære litt uten at det gjør noe (som oftest blir det gjerne bedre om man tar vekk alt det unødige rundt motivet). ("crop" i engelske bildebehandlingsprogrammer.)

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-09, 21:17   #3
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Fjerne dato fra bildene

Takk for svar, Elise. Noen av bildene kan jeg beskjære uten at det gjør noe, men ikke alle. Har noen favoritter der datoen ødelegger veldig.

Men mener du at det er for sent å fjerne datoen på de bildene som er tatt, og ikke er overført pcen også? Du har ikke akkurat det kameraet, vel?
Har iallefall endelig fått slått datoen av for bilder som skal tas fremover.

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-09, 21:20   #4
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.382
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fjerne dato fra bildene

Jeg skal ikke si det sikkert, men jeg mener det er for sent, ja. Jeg har aldri hatt på dato på kameraene mine, så jeg har jo ikke prøvd, da.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-09, 21:37   #5
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.464
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Fjerne dato fra bildene

Det er nok for sent å fjerne datoen på bilder som ligger på minnekortet på kameraet. Det skjer ikke noe med bildene når du overfører dem til pc'en. Du bare skifter lagringssted, fra minnekort på kamera til harddisk på pc. Slå av datovisning på kameraet ditt så slipper du dette i framtiden

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no